Běhat a umět běhat je rozdíl

Běhat a umět běhat je rozdíl

Běh má tu výhodu i nevýhodu, že jde o přirozený pohyb. Díky tomu, že je přirozený, dělá dobře většině populace. Na rozdíl od dřívějších tvrzení dnes existuje málo kontraindikací. Lékaři se shodují, že běhat může každý: od dětí, přes těhotné, astmatiky, kardiaky, lidi s nadváhou po seniory. Ostatně, mezi samotnými lékaři je běh snad nejpopulárnější sport. Kromě fyzičky totiž optimalizuje i psychickou odolnost a prokrvuje mozek, což je pro tuto profesi ideální.

V přirozenosti běhu je zároveň i jeho nebezpečí. Běháme všichni už od školky, takže proč z toho dělat vědu? Odpověď nám během pár týdnů dají oteklá kolena, bolavé kyčle, kotníky a záda. Část lidí to v tomto bodě vzdává. Část jde a začne brát běh vážně: to znamená, že se běhat naučí.

Terén a pronance

Většina trenérů začne tím, že vám vybere správné boty. Upřímně řečeno, právě z tohoto důvodu jsem žádný běžecký trénink až do této chvíle neabsolvovala. Jakmile nějaká akce začne doporučením, že mám z peněženky vyndat tisícovku, začnu být paranoidní. Jenže: boty jsou vážně základ. Každý z nás má jiný došlap, neutrální nebo pronanci, jinak stavěnou nohu i jinou tělesnou konstituci a běžecký styl. Záleží i na tom, jesti běháme v lese, po asfaltu, nebo na běžeckém oválu. Možnost, že si člověk koupí špatnou botu a oddělá si nohy, je tak bohužel dosti vysoká. Aby se tohle nestalo, je součástí kurzu správného běhání natáčení na video. Bosi se proběhnete po páse, trenér vás natočí a společně analyzujete váš způsob došlapu. Proberete jaké vzdálenosti a v jakém terénu běháte a následně dostanete doporučení na typ bot. Jakou značku, v jaké cenové kategorii, kdy a kde si boty koupíte, to už bude na vás. Na kurzu vám nikdo nic nevnucuje. Jen vás učí si vybrat.

Hlavně si vem čepici!

Pro podzimní a zimní běhání je stejně důležité oblečení. O funkčním prádle, vrstvení a udržování teploty toho všichni víme dost. Novinkou pro mě byla ochrana některých částí těla (když tedy pominu, že to říkávala babička): jakmile teplota začne klesat k nule, je čas zahodit kšiltovku a nasadit si pořádnou běžeckou čepici. To samé platí o krku. Nesmí vám na něj foukat. I když sundáte bundu, šálový límec nebo rolák nesundávejte nikdy. Speciální tepelnou ochranu si zaslouží i vaše kotníky a kolena. „Pokud se nachlazení přece jen nevyhnete a musíte na pár dní přestat s tréninkem, choďte alespoň ven,“ doporučuje trenér. „A během rekonvalescence si dejte svižnější procházku nebo se proběhněte. Nejhorší je, když zůstanete doma měsíc a mezitím se venku změní roční období.“

Běžecká abeceda

Měla by být i základem každého tréninku, bohužel, většina amatérů raději sbírá kilometry, než by se věnovala technice (k tomuhle nešvaru nás, mimochodem, tlačí běžecké aplikace ‚chytrých‘ telefonů).

Abeceda se skládá z různých prvků: zakopávání, předkopávání, odrazů a dalších. Sdružuje prvky posilování, koordinace, protahování a hry, což oceníte až ve chvíli, kdy se ji opravdu naučíte. „Podstatné je, že vám zvyšuje efektivitu běhu. Jak se zlepšuje váš styl, lepší se postupně i čas a naběhané kilometry přibývají snadněji,“ vysvětluje triatlonista Honza Jakubíček. „Začnete běhat s lehkostí, zapojujete správné svaly, méně se unavíte.“

Jak trénovat

Jako každý jiný trénink, i ten běžecký by měl mít cíl a pravidlenost. To, že můžeme ven vyběhnout kdykoli, svádí k běhání ve zbytkovém čase. Efektem takového ‚hurá systému‘ může být nepřiměřenost: buď trénujete málo, anebo moc, což vám ve finále vyjde na stejno. K cíli se nepřibližujete, nebo se mu naopak vzdalujete. Abyste cíle dosáhli – a je jedno, zda je to nižší váha, nebo půlmaraton – potřebujete trénink optimální. Trenér na víkendovém kurzu vám s tím pomůže: doporučí jak často, jak dlouho a v jaké intenzitě běhat. Pokud byste na to chtěli jít úplně vědecky, vyplatí se navštívit biochemickou laboratoř, která se zabývá sportovní zátěžovou diagnostikou.

Mirka Zlatníková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.