Obří plavidla, která zajišťují zhruba 90 procent přepravy veškerého nákladu a zboží, působí na první pohled jako nepotopitelné ostrovy. Jenomže jakmile se dostanou do potíží, mění se pro námořníky ve vězení, z něhož není úniku. Z výročních zpráv pojišťovny Allianz například vyplývá, že námořní dopravní společnosti jen v roce 2021 přišly kvůli neštěstím o 27 kolosů.
Skoky o život
K zatím poslední velké havárii obří zaoceánské lodi došlo letos 26. července asi 27 kilometrů od nizozemského pobřeží v Severním moři. Čtvrt hodiny před půlnocí začala hořet loď Fremantle Highway, převážející asi 3000 luxusních vozů, z toho přes 400 elektromobilů z německého Bremerhavenu do egyptského přístavu Port Said. Loď určená výhradně pro transport automobilů, dlouhá 200 metrů, plula pod filipínskou vlajkou a byla spuštěna na vodu v roce 2013.
Požár, který zasáhl celý nákladní prostor, se posádka nejdřív pokoušela uhasit vlastními silami, po několika hodinách ovšem byla nucena vyslat signál SOS a požádat nizozemskou pobřežní stráž o pomoc. Na místo neštěstí během 45 minut připluly speciální záchranářské lodě Guardian a Nordic, později se k nim přidal ještě hasičský škuner Fairplay, vybavený speciální hasicí technikou.
„Šlo o mimořádně náročný zásah, protože požár loď poškodil tak, že začala ztrácet stabilitu, a začali jsme trnout, jestli se nepotopí,“ řekl v rozhovoru pro nizozemskou státní televizi kapitán jedné ze záchranářských lodí a velitel celé záchranné akce Willard Molenaar. Jeho lidé, vysvětlil, se nemohli dostat na palubu, a všech 23 členů posádky tak muselo skočit do oceánu z výšky 30 metrů. Z vody je potom vytáhli na doprovodné lodě.
„Nebylo to nic pěkného. Jeden z námořníků neštěstí nepřežil, další utrpěli rozsáhlé popáleniny nebo se vážně zranili při skoku z lodi,“ konstatoval Molenaar.
S elektromobily je potíž
Požár na Fremantle Highway podle expertů, které zpovídala britská rozhlasová stanice BBC, až příliš nápadně připomíná neštěstí na nákladní lodi Felicity Ace. Loni v únoru poblíž Azorských ostrovů v severním Atlantiku na ní začal hořet převážený náklad. Do očí bije skutečnost, že i tato loď rovněž převážela elektromobily. A právě vznícená baterie jednoho z nich mohla být podle odborníků příčinou požáru Felicity Ace i Fremantle Highway.
„Ať už se taková příčina požáru na Fremantle Highway potvrdí, nebo ne, jisté je, že transport elektromobilů je značně rizikový. Nejenže vznícené baterie nejsou žádnou výjimkou, ale problém je i v tom, že je mimořádně náročné nebo takřka nemožné je uhasit,“ zdůraznil Willard Molenaar. Pro světové výrobce elektromobilů by to podle něj mělo být varovné memento, aby zásadně zapracovali na zvýšení bezpečnosti baterií a protipožárních opatření.
„Je to paradox, že auta na elektrický pohon, která měla pomoci snížit množství zplodin vypouštěných do ovzduší, dokážou napáchat takovou paseku. O ekologických následcích tak velkých požárů a případného potopení lodních obrů s nákladem tisíců vozidel, jistě není třeba dlouze diskutovat…“ podotkl záchranář.
Hrdina z Costa Concordia
Hlavním poradcem záchranných operací na lodi Fremantle Highway byl Jihoafričan Nick Sloane. Ten řídil vyzvednutí luxusní výletní lodi Costa Concordia, která v roce 2012 uvázla na mělčině, když najela na ostrý útes poblíž toskánského pobřeží. Část útesu se odlomila a zůstala v trupu zaklíněna. Při neštěstí zahynulo 32 lidí.
„Do plavidla se otvorem dostala voda a natekla i do strojovny, kterou zcela zatopila. Na lodi v důsledku toho vypadl proud a neovladatelný vrak byl nejdříve větrem unášen na širé moře a potom zahnán zpět na pobřeží,“ vzpomínal Nick Sloane. Lodní kolos se podle něj zachytil na svažující se mělčině tak nešťastně, že spočinul zpola zatopený na boku a nad hladinu vyčnívala pouze část trupu a kapitánský můstek.
„Měli jsme tenkrát pořádně napilno a moc lidí nevěřilo, že se nám vyzvednutí lodi může podařit. Nejdříve jsme museli odčerpat provozní kapaliny, aby nedošlo k ekologické katastrofě, a následně ji vyzvednout do vzpřímené polohy a zajistit,“ upřesnil. Mimořádně náročná operace trvala dva a půl roku a Sloane se díky pečlivé, odvážné a úspěšné práci stal hvězdou.
Ostudu a opovržení si naopak vysloužil kapitán lodě Costa Concordia Francesco Schettino, který tragédii svou nedbalostí způsobil a vysloužil si za to šestnáctileté vězení. Podle svědectví cestujících popíjel v baru a v rozjařeném stavu nechal loď připlout k pobřeží, aby sirénami a rozsvícenými světly pozdravil své známé, kteří tam žili.
Incident v Suezu
Záchranáři obřích lodí jsou často pod značným tlakem majitelů ztroskotaných nebo uvízlých plavidel, aby jejich vyproštění provedli co nejrychleji. Zvláště tehdy, když kolos zablokuje nějaké důležité místo, jako v případě Ever Given, která 23. března 2021 zcela zatarasila nejfrekventovanější lodní cestu – Suezský průplav.
„Vypadalo to beznadějně. Jenom v kanálu samotném uvízlo více než 200 lodí, dalších 400 muselo změnit kurz při cestě do jeho ústí,“ popsal situaci Richard Janssen, výkonný ředitel nizozemské skupiny lodních záchranářů, která se mj. specializuje na bagrování a podílela se na vyproštění Ever Given. Lodní bagry a plovoucí rypadla tehdy musela odstranit zpod uvízlého kolosu více než 30 000 kubických metrů bahna a písku.
„Na sociálních sítích se začaly šířit posměšné vzkazy, protože bagry i rypadla vypadaly ve srovnání s lodí, jejíž paluba se tyčí padesát metrů nad hladinu a má rozlohu čtyř fotbalových hřišť, jako směšné dětské hračky. Svou práci ale udělaly a za šest dní byl průplav znovu průjezdný,“ zdůraznil Janssen, který řídil i práce spojené s uvolněním lodě z mělčiny a odtažením do přístavu na opravu.
„Počet obřích lodí převážejících automobily, kontejnery nebo třeba ropu za poslední dvě dekády vzrostl asi desetkrát. Není divu, že my, záchranáři na moři, máme plné ruce práce. Práce je to sice nebezpečná, ale víme, že je nás čím dál tím víc potřeba. A když někomu pomůžeme v nouzi a zachráníme ho, máme z toho skvělý pocit,“ dodal Richard Janssen.
POŽÁRY KOLOSŮ
Připomeňme si některé katastrofické konce obřích nákladních lodí z posledních let.
2022
Felicity Ace (na snímku) nahlásila 16. února nouzovým signálem požár v podpalubí v okamžiku, kdy se právě nacházela na otevřeném moři jihozápadně od Azorských ostrovů na cestě z Německa na východní pobřeží Spojených států. Vezla 3965 automobilů, včetně elektromobilů. Požár se nepodařilo uhasit a vrak hořel na moři ještě tři týdny, než se zcela potopil. Posádku evakuovaly vrtulníky, nikdo nebyl vážně zraněn.
2023
Grande Costa D’Avorio zachvátil požár v přístavu Port Newark v americkém New Jersey během nakládky ojetých vozidel. Dva hasiči zahynuli, dalších šest bylo vážně zraněno. Na lodi se podle jejího provozovatele v době vzniku požáru nacházelo 1200 vozidel a 157 kontejnerů, ale žádné elektromobily.
2019
Grande Europa převážela kromě jiného 1687 vozidel, včetně kamionů a bagrů, z nichž většina byla nová. Nacházela se asi 50 kilometrů od španělského přístavu Palma de Mallorca, když ve třetím přepravním bloku uvnitř plavidla začalo hořet. Postupně se plameny rozšířily na celou loď, která se následně rozlomila a potopila. Jeden člověk se při hašení vážně zranil, 13 členů posádky evakuovaly vrtulníky.
2019
Grande America, provozovaná stejně jako Grande Europa společností Grimaldi, byla cestou z německého Hamburku do marocké Casablanky nedaleko francouzského pobřeží zasažena požárem. Náklad tvořilo mj. 2100 nových i ojetých vozidel. Podle svědků se oheň rozšířil z jednoho nákladního auta. Posádka se stačila evakuovat, ale plavidlo i s nákladem skončilo v hloubce šesti kilometrů na mořském dně.
Zdroje: Květy 32/2023, https://www.bbc.com/news/world-europe-66393507 https://shipsmonthly.com/news/car-carrier-grande-europa-in-trouble-again/