Podle údajů Centra pro kontrolu a prevenci nemocí se téměř polovina dospělých snaží během roku zhubnout. Někteří zvolí vyvážený přístup, změní životní návyky a zlepší svůj jídelníček, aby pomalu a vytrvale dosáhli svého cíle. Jiní se však podle jedné studie pokusí o takzvanou módní dietu neboli populární dietní plán, který je navržen tak, aby vám pomohl rychle zhubnout.

Módní diety bývají extrémně restriktivní, což způsobuje, že vynecháváme určité skupiny potravin a tím pádem živin, což může náš organismus vyčerpat. Logicky pak má řada lidí tendenci tyto diety rychle vzdát, když začnou mít chuť na potraviny, které jsou na seznamu "nejíst", což je přirozená reakce na nepružná stravovací pravidla.

Módní diety přicházejí a odcházejí, ale některé obstály ve zkoušce času. Zde je ukázka 6 nejznámějších módních diet všech dob – a také to, zda se některou z nich skutečně vyplatí dodržovat.

Zdroj: Youtube

1. Keto dietou se původně léčila epilepsie

Keto dieta, tedy dieta s vysokým obsahem tuků a velmi nízkým obsahem sacharidů, byla podle výzkumů původně vyvinuta jako lékařská dieta při léčbě epilepsie ve 20. letech 20. století. Na svou největší popularitu mezi širokou veřejností si musela počkat 100 let: V roce 2020 byla keto dieta podle jednoho přehledu nejčastěji vyhledávanou dietou ve Spojených státech. Jednou z nevýhod je, že lidé při této dietě mohou jíst hodně masa a sýrů, což může přispívat k nadměrnému příjmu nasycených tuků, což je typ tuku, který může zvyšovat riziko srdečních onemocnění. Navíc se může konzumovat málo ovoce a zeleniny, což rozhodně zdraví neprospívá. Od této diety se ustupuje nebo se doporučuje, aby se držela jen krátkodobě.

2. Grapefruitová dieta. Odborníci se chytají za hlavu

Stejně snadno by bylo možné nahradit grapefruit některou z módních diet zaměřených na jednu potravinu, jako je zelná polévka, vařené vejce nebo vývar z kostí. Jakákoli z těchto potravin je pro vás dobrá, jen ne jako jediné zaměření celého jídelníčku. Žádná potravina nemá vše, co potřebujete. Proto dietologové doporučují jíst různé druhy ovoce, zeleniny, bílkovin a celozrnných výrobků. A těchto extrémních diet se chytají za hlavu. Při grapefruitové dietě sice můžete zhubnout, ale to proto, že přísné omezení potravin znamená, že denně sníte méně než 1 000 kalorií. Obecně dietologové doporučují tyto typy diet vynechat.

3. Strava tradičního lovce a sběrače. To je paleo dieta

Paleo, zkratka pro paleolit, je strava složená z potravin tradičního lovce a sběrače. Lidé, kteří dodržují paleo dietu, konzumují polovinu kalorií z libových živočišných potravin, dále vejce, ovoce, neškrobovou zeleninu, nenasycené tuky, a vodu. S paleo stravou jsou spojena velká zdravotní tvrzení, mimo jiné, že je prevencí na srdeční choroby, cukrovku a rakovinu. Přesto jedna věc, která se nesleduje, je, že celozrnné potraviny – skupina potravin, která je spojována se snížením pravděpodobnosti těchto onemocnění - jsou z paleo stravy vyloučeny, upozorňuje Americká akademie pro výživu a dietetiku. Další velkou nevýhodou je, že dodržování diety, která vylučuje tolik potravin, může vyvolat nezdravé obsedantní myšlení o stravě.

4. Bezlepková dieta jen, když je to nutnost

Pro mnoho lidí s celiakií nebo alergií na lepek (bílkoviny obsažené v pšenici, ječmeni a žitu) není vyhýbání se potravinám obsahujícím lepek módní dietou - je to nutnost. Bezlepková dieta se však stala módní dietou, když se lidé začali vyhýbat lepku, aniž by to bylo z lékařského hlediska nutné, a to částečně díky propagátorům z řad celebrit, jako je například herečka Gwyneth Paltrow. Jsme přesvědčeni, že bezlepková dieta je zdravější. Ale neexistují žádné důkazy o tom, že by bezlepková dieta obecně podporovala hubnutí.

5. Whole30 je výzva

Že je Whole30 módní dieta, poznáte podle třicítky v názvu – jde o eliminační dietu určenou na 30 dní. Dieta byla vyvinuta v roce 2009, podle webových stránek Whole30 a má přísná pravidla, co můžete a nemůžete jíst, a pokud je nedodržíte, musíte začít znovu. Důraz je kladen na zdravé potraviny, jako je maso, mořské plody, vejce, zelenina, ovoce a zdravé tuky, a zároveň se vyhýbá veškerému přidanému cukru, alkoholu, obilovinám, luštěninám a mléčným výrobkům. Přestože je tato dieta populární, testuje vaši odvahu dodržovat přísnou dietu.

6. Nízkotučná dieta frčela v 90. letech

Vzpomínáte si na devadesátá léta, kdy byla tahle dieta největší trendem? Bylo to v době vrcholící nízkotučné mánie, kdy se lidé snažili zhubnout konzumací potravin, které spadaly do kategorie nízkotučných nebo netučných. Jako by byly třeba sýry nebo jogurty bez tuku, ale také bez chuti i živin. Celá éra nízkotučných potravin trvala dlouho, ale nyní odborníci na zdraví uznávají hodnotu potravin obsahujících zdravé nenasycené tuky a od nízkotučné mánie jsme se odklonili. Obecně platí, že abychom byli zdraví, potřebujeme nějaký tuk. Tuky nejen dodávají energii, ale také pomáhají tělu produkovat hormony a vstřebávat v tucích rozpustné živiny, které tělo potřebuje k dobrému fungování. Tuky obsahují více kalorií na gram než bílkoviny a sacharidy, takže snížení množství některých tuků ve stravě vám může pomoci sníst méně kalorií a zhubnout. Ale to, že je něco označeno jako bez tuku, s nízkým obsahem tuku nebo se sníženým obsahem tuku, neznamená, že je to automaticky zdravé.

Zdroj:everydayhealth, whole30, Studie, eatright,webMD, Výzkum, Kondice, cdc.gov