Nebojte se alternativních pomůcek

Menstruace už dávno není jen o používání klasických vložek. Kromě tampónů ženy stále častěji sahají po menstruačním kalíšku, který je pohodlnou, ekonomickou i ekologickou alternativou. Tampony i menstruační kalíšky jsou k dispozici v různých velikostech, takže si ženy mezi nimi mohou vybrat ty, které jim nejlépe vyhovují. „Dá se s nimi bez problémů plavat, protože absorbují menstruační krev přímo uvnitř pochvy. Ženy se proto nemusí bát, že by se krev dostala do vody. S kalíškem se každá žena musí naučit správně zacházet – po vyjmutí z pochvy z něj vyleje krev, omyje ho a může znovu zavést. Není to složité,“ popisuje gynekoložka MUDr. Martina Novotná.

Zdroj: Youtube

Vyzkoušejte menstruační kalhotky

Řada žen, a hlavně mladších dívek, už dnes při menstruaci běžné hygienické pomůcky nepoužívá – nosí totiž speciální kalhotky, jejichž vnitřní vrstva absorbuje menstruační krev. Po použití se menstruační kalhotky buď ručně opláchnou nebo vyperou v pračce. „Jsou ekologické, protože se stejně jako menstruační kalíšky dají používat opakovaně. Nedochází u nich k prosáknutí krve a oblíbily si je zejména dívky v mladším věku. Ve škole nebo třeba na letním táboře díky nim nemusí nic řešit – stačí je pravidelně měnit,“ vysvětluje gynekoložka. Podle ní jsou vhodnou alternativou pro ženy, kterým z nějakého důvodu nevyhovují menstruační kalíšky a tampony.

Dbejte na správnou hygienu

Při menstruaci je důležité dodržovat správnou hygienu, na kterou je třeba dbát zvlášť při dlouhém cestování nebo na místech s horšími hygienickými podmínkami. V opačné případě hrozí nejen riziko zašpinění oblečení, ale také infekce. „Pokud zůstanou menstruační tampóny nebo kalíšky zavedeny v pochvě příliš dlouho, hrozí ženám syndrom toxického šoku. V takovém případě dochází k množení bakterií a ženy mohou dostat sepsi, tedy otravu krve. Tento závažný stav spojený s rozšířením infekce do celého těla může dokonce ohrozit jejich život,“ zdůrazňuje lékařka Novotná.

Pravidelně cvičte

Křeče a bolesti, které menstruaci některé ženy doprovází, pomáhá zmírnit pravidelná fyzická aktivita. Pohyb navíc stimuluje uvolňování endorfinů, které tlumí bolest a zlepšují náladu. „Při menstruaci se některé ženy cítí podrážděně až úzkostně. Jejich bolesti jsou přitom často důsledkem spasmu – křeče svalů, proto je hodně důležitý pravidelný strečink. Správné protahování udržuje svaly uvolněné a podporuje regeneraci,“ vysvětluje gynekoložka Martina Novotná. Zároveň ale dodává, že pokud vnímáte menstruaci z hlediska bolesti, intenzity i délky krvácení jako velký diskomfort, měla byste situaci diskutovat se svým gynekologem.

Dodržujte pitný režim

Menstruační cyklus má vliv i na hladinu tekutin v těle. U některých žen může při silnějším krvácení dojít k jejich zvýšené ztrátě. Obzvlášť v letních horkých dnech je proto zásadní dodržovat správný pitný režim. Rozložte si příjem tekutin do celého dne. Ideálním nápojem je čistá voda nebo neslazený čaj. Alkohol ani káva se do pitného režimu nepočítají. „Správná hydratace těla je v období menstruace velmi důležitá. U řady žen pomáhá v kombinaci s cvičením zmírňovat svalové křeče. Díky dostatečnému přísun tekutin mohou navíc ženy předcházet otokům které se při menstruaci také často objevují,“ uzavírá lékařka.

Zdroj: