Batáty jsou plné betakarotenu, draslíku, vitaminu B6 a také „céčka“. Mají o trochu víc kalorií a cukrů než brambory, a stejně široké spektrum využití. Takže je mohou směle nahradit, když chcete ozvláštnit jídelníček. Zamilujete si je pro jejich snadnou přípravu a dostupnost, koupíte je v blízké večerce i supermarketu. Pokud objevíte pořádně velký kus, bude vám stačit i na dvě až tři porce, záleží, jací jste jedlíci a co se z batátů chystáte udělat.

Zkusit je můžete všude tam, kde by jinak hrály prim brambory. Shodná délka přípravy i způsob použití vám to pro začátek usnadní, než si troufnete na sofistikovanější pokrmy. Zapečené budou chutnat skvěle. Kaše (pyré) se hodí k rybě i plátku krůtího masa se šalvějí. Nastrouhané v podobě röstů dají vyniknout nasládlé chuti.

Batáty můžete péct v troubě, nakrájené na klínky, zasypané pepřem a rozmarýnem a trochou parmazánu, nebo nakrájené na hranolky, kdy jim to obzvlášť sluší jen s olivovým olejem a lupínkovou mořskou solí. Možná budete mít tendenci trochu to se solí přehnat, abyste ztlumili jejich nasládlou chuť. Ta se ještě zvýrazní, když batáty zkombinujete se sladkou smetanou nebo kokosovým mlékem. Batáty také můžete povařit ve vodě a pak rozmixovat na polévku. Ta může být velmi variabilní podle toho, čím dalším ji ochutíte. Jednou přidejte kari koření, jindy pečený česnek, ovesnou smetanu… Batáty se snesou s výraznými (ovčí sýr) i jemnějšími surovinami (piniové oříšky), tak se nebojte experimentovat.

Pokud je rozvaříte, nemusíte své (třeba asijské) pokrmy ani zahušťovat, stačí batáty pomačkat. A co takhle batátový guláš? Opečené kousky nakombinované s čerstvými špenátovými listy, quinoou a tofu? Batátovou pomazánku na čerstvém chlebu jste už zkoušeli? Anebo koláč na způsob dýňového, nasladko, s pekanovými ořechy? Ano, i se sladkými, především zemitými a kořeněnými (takže přesně do tohoto období vhodnými) surovinami jim to ladí.

RECEPT

Rychlé batáty se sýrem

Batáty rozpulte na lodičky a vnitřek lehce prořízněte do mřížky. Přidejte trochu soli, rozmarýnu a pepře a štědrou dávku olivového oleje a dejte péct zhruba na 20–30 minut na 180 stupňů. Pak batáty vyndejte a dužinu naškrábejte (jde to lehce vidličkou) a promíchejte se sýrem nakrájeným na kousky (ovčí, feta, balkánský, salátová Lučina, parmazán). Dejte ještě na cca 10 minut zapéct, dokud sýr nezačne zlátnout, případně nechte i jen tak. Po upečení můžete ještě dozdobit bylinkami, třeba pažitkou.

Zdroje:

Kondice 10/2021

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924224421004398

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9495970/