Riziko vzniku rakoviny střeva a konečníku neboli kolorektálního karcinomu, lze výrazně snížit dodržováním zásad zdravého životního stylu. 

Pro ten je nutný aktivní život a dostatek pohybu, spánku, redukce stresu a pak samozřejmě vhodná strava. 

Strava by obecně měla být pestrá, pravidelná, nutričně bohatá a samozřejmě by vám měla chutnat. Snažte se vyhnout opakované konzumaci stejného ovoce, zeleniny a obilnin. Každý typ (a barva) zdravého jídla má své vlastní mikroživiny, které jsou specifické pro danou skupinu potravin. Proto je důležité nepřijímat opakovaně jen jeden druh zdravého jídla, ale dodržet, aby strava byla opravdu rozmanitá.

Potraviny na prevenci rakoviny tlustého střeva

Nedávné studie naznačují, že existuje spojitost mezi nedostatečným příjmem vitamínu D ze stravy a vyšším rizikem vzniku kolorektálního karcinomu. To mimojiné znamená, že je důležité vitamin D přijímat ne pouze z doplňků stravy, ale hlavně z jídla. Naleznete ho v rybách, vejcích, vnitřnostech, snídaňových cereáliích nebo v rostlinném mléku. 

Ryby

Vitamin D se v největší míře nachází v rybách a to konkrétně v těch tučných. Ideální je losos, makrela nebo sardinky. Pokud si rádi potrpíte na luxus, výborným zdrojem vitaminu D je také halibut. Máte-li možnost si vybrat typ lososa, ideální je ten divoký, obsahuje totiž mnohem více vitaminu D.

Z ryb jsou také skvělým zdrojem “déčka” sledi. I nakládaný sleď se počítá a dobře poslouší i sardinky nebo ančovičky. 

Vnitřnosti

Pro někoho nechutné, pro někoho lahůdka. Rozhodně ale fantastický zdroj tolik potřebného vitaminu D. Vnitřnosti, jako jsou ledvinky, játra, srdíčka nebo jiné, ale také například olej z tresčích jater, všechny tyto potraviny jsou bohaté na vitamin D a jejich zařazení do jídelníčku může výrazně snížit riziko vzniku rakoviny tlustého střeva.

Vejce

Konkrétně vaječný žloutek je dobrým zdrojem vitaminu D, proto je dobré vajíčka do zdravého stravování určitě zapojit. Studie ovšem potvrdily, že kvalita chovu a stravování slepic, od kterých vejce máme, je s obsahem vitaminu D úzce spojený stejně tak, jako s celkovou kvalitou vajec. Vždy raději investujte do domácích vajíček, nebo vajec od slepic z volných chovů, zaručíte si tím nejen to, že vejce bude chutnat mnohem lépe, bude obsahovat i více vitaminu D.

Zelenina

Zelený salát, rajčata, cibule, brokolice, lilek, mrkev atd. Všechny druhy zeleniny mají preventivní vlastnosti proti rakovině, takže důležitá je konzumace širokého sortimentu. Výzkum ukazuje, že česnek je užitečný při prevenci rakoviny tlustého střeva a konečníku, takže ten nezapomeňte do stravy zahrnout klidně i denně!

Celozrnné produkty a luštěniny

Quinoa, oves, ječmen, divoká rýže, čočka, fazole a další mají vysoký obsah vlákniny, která chrání před rakovinou tlustého střeva a konečníku. Tyto potraviny obsahují mnoho dalších látek, které jsou spojovány s nižším rizikem rakoviny. Z tohoto důvodu odborníci doporučují zvýšit příjem vlákniny z celozrnných potravin spíše než z doplňků.

Pro celkovou prevenci vzniku rakoviny je tedy důležité, aby naše strava obsahovala široký sortiment zdravých surovin, které budeme podle chuti střídat. Neměli bychom se nikdy zaměřovat pouze na to, že budeme konzumovat dlouhodobě a opakovaně jen jeden druh suroviny, přílohy, zeleniny nebo ovoce. Máme možnost výběru a měli bychom toho využít a stravovat se lokálně, sezónně, zdravě a tak, aby nám chutnalo.

Zdroje: https://stanfordhealthcare.org/medical-clinics/cancer-nutrition-services/reducing-cancer-risk/colorectal-cancer-prevention-diet.html https://www.healthline.com/nutrition/9-foods-high-in-vitamin-d#eggs https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23331294/ https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/diet/vitamin-d-fact-sheet