Premium obsah

Kloubní výživa: Druhy kloubní výživy a kdy je vhodné ji zařadit do stravy

Kloubní výživa: Druhy kloubní výživy a kdy je vhodné ji zařadit do stravy
Spousta lidí je přesvědčena, že kloubní výživu by měli užívat především senioři nebo lidé, kteří již mají problémy s klouby. Není tomu tak.

Kloubní výživu by měl užívat každý jako prevenci před zraněním a před bolestí. Především ti, kteří jsou fyzicky aktivní, pravidelně cvičí, běhají nebo se věnují jinému sportu. Po kloubní výživě by měli sáhnout také ti, kteří mají fyzicky náročnou práci nebo jsou denně v pohybu.

Klouby jsou namáhané pohybem, nejedná se pouze o kolena, ale také o lokty, ramena, zkrátka části, kde se spojují dvě kosti. Hraje zde roli také synoviální vrstva, která vyplňuje kloub z vnitřní strany a produkuje tekutinu, takzvaně kloubní maz. Kloubní maz je nezbytný pro správné fungování kloubů – podporuje kloubní chrupavku, kterou vyživuje, ale také zmírňuje tření mezi kostmi.

Při nedostatku této kloubní tekutiny může dokonce docházet k osteoartróze.

Díky kloubní tekutině jsou dodávány chrupavce a kloubům potřebné živiny. Při špatném stavu kloubů a nedostatku této tekutiny bez živin může docházet k artróze.

Při špatném vyživování kloubů může docházet také k bolestem, které vám mohou znepříjemňovat život a pohyb. S postupem věku a s vyšší fyzickou zátěží se klouby a chrupavky více zatěžují a opotřebovávají a častěji dochází k bolestem či onemocnění kloubů.

Faktory ovlivňující stav kloubů

  •       výživa
  •       věk
  •       pohyb

Výživu si rozebereme níže. Věk si bohužel určit nemůžeme, ale můžeme klouby podpořit správnou výživou, stravou a pohybem.

Pohyb může být přínosem pro naše klouby, ale také úskalím. Je důležité dbát při cvičení na správnou techniku, při běhání nosit správnou obuv, tělo před fyzicky náročnou aktivitou rozehřát, protahovat se a být opatrný.

Druhy kloubní výživy

Kolagen

Kolagen je nezbytnou součástí zdravých kloubů

Doporučuje se užívat kolagen ve formě kolagenních peptidů (hydrolyzovaný kolagen) kvůli vysoké vstřebatelnosti. Kromě kloubů kolagen vyživuje také vlasy, nehty nebo pokožku.

Glukosamin

Glukosamin se nachází v chitinu, glykoproteinech a glykosaminoglykanech. Glukosamin je stejně klíčový pro klouby jako kolagen.

Doplňky stravy s tímto monosacharidem pomáhají snižovat osteoartrózu, vážou vodu, díky čemuž dochází k lepší pružnosti chrupavky, a také zlepšují pohyblivost kloubů.

Chondroitin sulfát

Chondroitin je polysacharid, který je také nezbytnou součástí chrupavky, dále zmírňuje bolest a podporuje pružnost chrupavky.

Doporučujeme užívat společně s glukosaminem pro vyšší účinek.

 MSM

Jedná se o nejlépe vstřebatelnou formu síry.

MSM podporuje zdraví kloubů, pomáhá vyšší flexibilitě v kloubech, ale také zmírňuje záněty, pomáhá proti bolestem a je také silným antioxidantem.

Kyselina hyaluronová

Tato kyselina je důležitou součástí pro pružnost tkání. Také je základní funkční složkou kloubní tekutiny. Laicky řečeno – funguje jako mazivo pro klouby a tlumí nárazy.

Efektivnost

Pro využití všech benefitů kloubní výživy je důležité vybírat mezi kvalitními produkty. Levné produkty, které zakoupíte za pár korun v drogeriích či jiných obchodech, vám většinou nepřinesou žádné přínosy.

Kloubní výživu najdeme ve formě kapslí, ale také v sypké formě. A právě sypká forma je jednou z nejlepších a z nejvíce vstřebatelných forem.

Je také důležité užívat kloubní výživu dlouhodobě a pravidelně.  

Kdy bychom měli kloubní výživu zařadit?

  •       při bolestech
  •       při fyzicky náročné aktivitě – sport, práce
  •       jako prevenci

 

Zdroje:

https://www.kulturistika.com/prevence-je-zaklad-aneb-proc-uzivat-kloubni-vyzivu?

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.