Stres je přirozenou reakcí na vnímané hrozby a může být do jisté míry zdravý, protože vytváří potřebné hormony, jako je DHEA a oxytocin, které motivují lidi k lepším výkonům v určitých aspektech života, včetně sociálních vztahů. „Pokud lidé zažívají příliš mnoho stresu po příliš dlouhou dobu, zvyšuje se hladina stresového hormonu kortizolu, který může vyvolat větší reakci imunitního systému a zvýšit citlivost pokožky“, uvádí Allina Health pro CNN.

Zdroj: Youtube

Souvislost mezi stresem a ekzémem

Ekzém může mít několik základních příčin. U některých lidí je ekzém důsledkem genetické mutace, která ovlivňuje schopnost vašeho těla vytvářet kožní bílkovinu zvanou filagrin. Bez dostatečného množství této bílkoviny se vaše kůže může snadno vysušit. Tím se stáváte náchylnější k podráždění kůže a propuknutí ekzému. Ekzém můžete dostat také v důsledku alergických reakcí.

Vzplanutí ekzému, stejně jako je tomu u jiných kožních onemocnění, může být vyvoláno stresem. Stres způsobuje zvýšení hladiny hormonu kortizolu (někdy nazývaného stresový hormon). Když tělo v důsledku stresu produkuje vysoké množství kortizolu, může se vaše pokožka abnormálně mastit. To pak může vyvolat propuknutí ekzému.

Jedna studie z roku 2010 naznačuje, že stres ztěžuje zotavení pokožky z podráždění a poškození kůže. Stres nejenže způsobuje ekzém, ale může způsobit, že jeho propuknutí trvá déle, což vede k ještě většímu stresu ve zdánlivě nekonečném cyklu.

Některé výzkumy ukazují, že úzkost je stálým spouštěčem propuknutí ekzému. Na rozdíl od stresu může být úzkost bez léků těžko zvladatelná. Výzkum naznačuje, že úzkost se může způsobit somatizovat. Vzplanutí ekzému je jedním z možných typů somatizace způsobené úzkostí.

Prevence proti ekzému ze stresu a léčba

Existuje mnoho preventivních opatření, kterými můžete předejít propuknutí ekzému. Nejprve udělejte vše pro to, abyste snížili každodenní úroveň stresu: Cvičte každý den přibližně půl hodiny. To může zahrnovat běhání, zvedání činek nebo jiné lehké aktivity. Stanovte si dlouhodobé cíle, abyste mohli postupně zapracovat kondiční cíle do své rutiny. Každou noc spěte alespoň 7 až 8 hodin. A v neposlední řadě je to celková změna životního stylu, radí server Healthline.

Navštivte alergologa a nechte se otestovat na alergeny, které mohou být spouštěčem vašeho ekzému. Jakmile zjistíte, na co jste alergičtí, snažte se těmto alergenům co nejvíce vyhýbat.

Alespoň dvakrát denně používejte hydratační krém, aby byla vaše pokožka vlhká a méně náchylná k vysušení a podráždění. Účinné je také používání dětského oleje na vlhkou pokožku (po koupeli nebo sprše).

Koupejte se nebo sprchujte krátce (10-15 minut) v teplé vodě. Horká voda může způsobit snadnější vysušení pokožky. Pokud je to možné, používejte oleje do koupele, aby byla pokožka vlhká.

Používejte jemné tělové mycí prostředky nebo mýdlo, abyste se vyhnuli nadměrnému působení chemických látek a vysušování pokožky.

Po koupeli nebo sprchování použijte čistý ručník k hladkému a postupnému osušení pokožky nebo vodu rychle setřete rukama. Dokud je pokožka ještě vlhká, použijte rychle hydratační krém.

Noste oblečení, které umožňuje pokožce dýchat a které se o ni netře, což může způsobit podráždění. Vyhněte se materiálům, jako je vlna.

Lékař vám může předepsat kortikosteroid nebo lokální inhibitor kalcineurinu (známý jako TCI), který vám pomůže zmírnit ekzémové vyrážky a jejich příznaky, jako je svědění a zarudnutí. Některé domácí přípravky, jako je kokosový olej, mohou také pomoci zmírnit příznaky ekzému a zabránit dalšímu propuknutí tím, že zvlhčí vaši pokožku.

Zdroj:Healthline, Výzkum, Studie, CNN