Při léčbě deprese nebo úzkosti může být běhání podle nového výzkumu stejně účinné jako antidepresiva. Odborníci ale tvrdí, že řešení nemusí být pro každého tak jednoduché.

Léky a běh jsou stejně účinné

Vzhledem k prevalenci deprese a úzkosti a důsledkům na zdraví se vědci z Amsterdamu zabývali tím, jak nejlépe zmírnit tyto účinky a zda by antidepresiva nebo zásahy do životního stylu měly různé účinky na duševní zdraví a také na určité aspekty fyzického zdraví. Výzkum je prvním, „který porovná účinky antidepresiv s běžeckými cvičeními na úzkost, depresi a celkové zdraví“.

„Antidepresiva jsou obecně bezpečná a účinná. Fungují pro většinu lidí,“ uvedla spoluautorka studie Brenda Penninxová, profesorka psychiatrické epidemiologie na univerzitě Vrije v Amsterdamu v Nizozemsku. „Víme, že neléčení deprese vede k horším výsledkům, takže antidepresiva jsou obecně dobrou volbou. Přesto potřebujeme rozšířit náš léčebný arzenál, protože ne všichni pacienti reagují na antidepresiva nebo jsou ochotni je brát.“

Výsledky studie ukázaly, že léky a běh byly stejně účinné. Běžecká skupina také zaznamenala zlepšení hmotnosti, velikosti pasu, krevního tlaku a zdraví srdce, zatímco skupina užívající léky se v těchto opatřeních mírně zhoršila.

Odborníci zdůrazňují, že se zákonitě nemusí jednat jen o běhání, když má někdo rád cvičení v posilovně nebo jiný druh pohybu, i to může fungovat. Co se týká výše zmíněné vědecké studie, tak účastníci běhali třikrát týdně po dobu 45 minut.

S tím, že u někoho se stav může zlepšit po kratší době, u jiných to může trvat týdny. Výzkumný tým zdůraznil, že cvičení přímo řeší sedavý způsob života, který se často vyskytuje u pacientů s depresivními a úzkostnými poruchami, tím, že povzbuzuje lidi, aby chodili ven, stanovovali si osobní cíle, zlepšovali svou kondici a účastnili se skupinových aktivit.

"Dlouho jsme považovali cvičení za doplňkovou podporu k formálnějším způsobům léčby, jako je psychoterapie nebo léky," řekl klinický psycholog Karmel Choi pro CNN. "Tady vidíme, že v některých případech," řekl Choi, "se cvičení může ukázat jako užitečné jako antidepresivum, s méně vedlejšími účinky a více prospěšnými pro fyzické zdraví."

Běhání není zázrak, který pomůže každému

Zda je obecné cvičení nebo léky nejlepší pro léčbu deprese nebo úzkosti, však zůstává otevřenou otázkou, která závisí na více faktorech. Která možnost léčby funguje nejlépe částečně závisí na osobním vnímání nebo preferencích, včetně motivace osoby cvičit nebo obav z potenciálních vedlejších účinků léku.

Při užívání prášků a cvičení nejsou žádná další rizika. Vzájemně se nevylučují. Přirozeně, že někdo s depresí může brát medikaci a zároveň se věnovat sportu, obojí bez jakékoli újmy.

Existují také problémy založené na výzkumu při zodpovězení otázky, která možnost léčby je nejlepší. Například deprese má různou závažnost, ale většina studií má tendenci se zaměřovat na mírnější formy deprese, protože jsou běžnější a bezpečnější pro výzkum. Při těžkých depresích má člověk problém jenom vstát z postele, těžko si tedy představit, že si půjde zaběhat.

Těžká deprese obvykle zahrnuje intenzivní příznaky, jako je hluboký smutek, přetrvávající beznaděj, sebevražedné myšlenky nebo neschopnost vykonávat každodenní úkoly. Těžká deprese často vyžaduje kombinaci léčby a pečlivého lékařského dohledu.

Zdroj: EverydayHealth, CNN, Studie