Protože to je nová motivace a na silniční cyklistice snadno vzniká závislost. Podmínkou ovšem je, že rádi jezdíte na kole a nebojíte se. Jízda na silničce je fyzicky méně náročná, ale chce více zkušeností, protože kola jsou užší a kolo lehčí. Do světa ovšem vyrazíte na mnohem delší výlety.
Než se pro koupi rozhodnete, zkuste si ho někde půjčit a promyslete, kde a k jakému účelu ho budete využívat. Když chcete vlastnit jedno kolo a vyrážíte občas, vystačíte si s horským kolem nebo stále populárnějším gravelem. "Vždy ale platí, že čím bude kolo kvalitnější, tím více radosti majiteli přinese. Když člověk dá za kolo větší částku, než plánoval, o to víc je pak motivovaný na něm jezdit,“ vysvětluje bývalý profesionální cyklista Petr Benčík, který reprezentoval Česko na olympiádě v Pekingu.

Zdroj: Youtube

Mnoho žen se bojí usednou na silničku kvůli cyklistickým tretrám. "Jako přestup bych doporučil tzv. platformy, tedy pedály na normální tenisky. Až si zvyknete na řazení, brzdění, jízdu s berany, zkuste nášlapné pedály," dodává Vladan Hájek, celoživotní milovník cyklistiky a zástupce několika značek. Není ostuda mít na silničním kole nášlapné pedály z horského kola. Podrážka není tak kluzká a pedál půjde nakopnout z obou stran.

Obavy také panují z provozu na silnicích. Viditelnosti pomůže reflexní oblečení, osvětlení a výborným pomocníkem je Garmin Radar, který vás pípnutím a body na cyklopočítači informuje o zezadu se blížících vozidlech.

Zásadní je sedlo. Žena by měla mít dámské sedlo, které respektuje její ergonomii. Důležitá je šířka sedla. "Poskytuje dostatečnou oporu pánevním kostem, čímž zabraňuje kompresi perineálních tkání, svalům pánevního dna. Příliš úzké sedlo dráždí, snižuje vnímavost, způsobuje otoky, brání zásobení této oblasti kyslíkem. Široké omezuje pohyb nohou a dochází k tření. Ideální sedlo nám dovolí užívat si už i první jízdu sezóny," uvádí Eliška Lechnerová, lektorka zdravého pohybu.

Těžké převody a dlouhé trasy

A jaké jsou nejčastější chyby? „Lidé jezdí zbytečně těžké převody a dlouhé vyjížďky. Vede to k tomu, že už je ke konci bolí zadek i záda, jsou unavení a příště se jim nechce,“ vysvětluje Vladan Hájek. Také je nutné dobře vybrat parťáka. Ženy frustruje, pokud s nimi jede rychlejší partner. Rychlý se nesveze a pomalejší trpí.

Ideální jsou zpočátku vyjížďky do dvou hodin, ale klidně jen na hodinu, hodinu a půl. Kopce si přidávejte až poté, co se s kolem sžijete a natočíte první pohodové kilometry v rovinatějším terénu. "Tím získáte potřebnou sílu pro výjezdy a hlavně si osaháte kolo pro sjezdy. Ty dovedou být stresující, když to člověk moc neumí,“ uzavírá Hájek.

A nezapomínejte jíst a pít. A to ještě než přijde hlad a žízeň. Vezměte si s sebou energetickou tyčinku, gel, který dodá energii hned. Hodí se i namazaná houska nebo toast. Na delší vyjížďku by neměl v bidonu chybět iontový nápoj.

Zdroj:

  • Kondice 6/2023, článek vznikal ve spolupráci s profesionální cyklistou Petrem Benčíkem, www.bikenhike.com