Premium obsah

Cvičte! Váš mozek vám bude vděčný

Cvičte! Váš mozek vám bude vděčný
Cvičení přináší více než jen posílení svalů, úbytek hmotnosti nebo zlepšení kondice. Zlepšuje totiž zdraví celého těla, a to včetně mozku. Mozek je centrální řídicí systém, který udržuje tělo ve správném chodu. Podobně jako svaly, orgány, tkáně a veškeré systémy, které tvoří tělo, je mozek ovlivňován hormony a dalšími chemickými procesy, které se uvolňují při fyzických aktivitách. Zjistěte, jak přesně cvičení ovlivňuje váš mozek, jaké jsou jeho další výhody, a objevte některé z nejlepších typů cvičení a pohybu.

Jak cvičení ovlivňuje zdraví mozku

Po tréninku se zlepšuje schopnost učit se, mysl bude fungovat lépe, efektivněji a mozek se účinněji ochrání před zánětlivými faktory, které se vyskytují v krevním řečišti. To vše se děje, když cvičení způsobí zvýšení srdeční frekvence a stimuluje uvolňování určitých hormonů v těle.

Vyšší průtok krve umožňuje výměnu více molekul na hematoencefalické bariéře (speciální vrstvě buněk, která chrání jemnou chemii mozku před určitými druhy molekul, které cirkulují v krevním řečišti). Vyšší průtok krve znamená, že mozek má k dispozici více živin a hormonů podporujících růst, které může využít ve své funkci a vývoji.

 

Výhody cvičení pro mozek

Cvičení a pohybové aktivity snižují stres

Cvičení a další fyzické aktivity jsou mocným nástrojem, který můžete využít k překonání stresu i k jeho snížení, což je velmi důležité pro celkové zdraví mozku i duševní pohody. Chronický stres ovlivňuje hormony, jako je kortizol – molekuly produkované tělem v reakci na stres, který může ovlivnit funkci mozku.

Chronický stres nebo syndrom vyhoření je spojován podle studie Erasmus University se zkrácenou dobou pozornosti, chybami v inhibici a selháním paměti, a proto snížení stresu prostřednictvím cvičení může pomoci zmírnit tyto příznaky pro lepší kognitivní funkce.

 

Cvičení a pohybové aktivity mohou zlepšit náladu

V časopise CNS Neuroscience & Therapeutics byla publikována studie, podle které cvičení může korelovat s nižším rizikem příznaků deprese. Cvičení včetně kardia, silového tréninku a cvičení mysli a těla, jako je jóga, pomohlo přetvořit strukturu mozku pacientů a zlepšit příznaky.

I když je stále zapotřebí dalších výzkumů, aby bylo možné stanovit jasný recept na to, kolik a jaký typ cvičení je nejúčinnější pro využití těchto výhod, tak si můžete být jistí, že i cvičení v mírné intenzitě jednou týdně vám přinese jisté zdravotní výhody.

 

Cvičení a pohybové aktivity zlepšují poznávací schopnosti

Cvičení vám může pomoci zlepšit schopnost učení. Fyzické aktivity zvyšují nárůst neuronů v mozku a tím pomáhají usnadnit soustředění a efektivněji se učit. Je dokázáno, že mladí lidé, kteří jsou více aerobně fit, obvykle vyžadují menší úsilí k dokončení jakékoli kognitivní výzvy a úkolů, na kterých musí pracovat.

 

Cvičení a pohybové aktivity zlepšují schopnost rozhodování

Veškeré fyzické aktivity mají pozitivní vliv na kognici a mozkové funkce na molekulární, buněčné, systémové a behaviorální úrovni. Pomocí zobrazování vědci zjistili, že během cvičení dochází ke změnám v několika oblastech mozku, což pomáhá podporovat vyšší úroveň efektivity a výkonné kontroly. Když cvičíte, tak zlepšujete svou schopnost načasovat pohyby a rozhodovat se o tom, kdy jednat.

 

Cvičení a pohybové aktivity mohou snížit příznaky stárnutí mozku

Jak stárnete, tak i váš mozek má tendenci ztrácet část své bystrosti, protože se vytváří méně nervových spojení, metabolismus se zpomaluje a oběh se zhoršuje. Cvičení a pohybové aktivity vám mohou pomoci předcházet nebo zvrátit některé z těchto účinků a snižují i další rizikové faktory, které přispívají ke zhoršení mozkových funkcí, jako je kardiovaskulární onemocnění nebo diabetes typu II.

Recenze z Kalifornské univerzity v USA z roku 2007, která byla publikovaná v Trends in Neurosciences, ukázala, že regulace produkce růstových faktorů v těle pomocí cvičení může pomoci zajistit úspěšnou funkci mozku.

 

Cvičení a pohybové aktivity podporují zdraví střev

Vaše tělo se skládá z buněk a mnoha dalších mikroorganismů, známých jako „mikrobiom“. Ty jsou obzvláště rozšířené ve střevech, kde existují dobré bakterie, které pomáhají s trávením, a škodlivé bakterie, které naopak mohou způsobit onemocnění, takže je důležité udržovat jejich správnou rovnováhu.

Rozmanitost zdravých bakterií ve střevě také hraje roli v psychické pohodě a tuto biologickou rozmanitost můžete podpořit pravidelným cvičením. Střevo je spojeno přímo s mozkem prostřednictvím velkého nervu, což je důležitá komunikační cesta, která umožňuje celému tělu spolupracovat. Změna biologické rozmanitosti střeva může však ovlivnit tuto komunikační cestu mezi střevem a mozkem.

 

Jaký typ cvičení je pro váš mozek nejlepší

Nejprospěšnější typ cvičení pro váš mozek je ten, který vás baví a který můžete vykonávat pravidelně. Většina výzkumů bere v úvahu kardio, nicméně všechny druhy cvičení mají pro mozek přínos. Ať už potřebujete HIIT cvičení, abyste ušetřili čas, nebo dáváte přednost klidné procházce, tak jakýkoli pohyb bude lepší než žádný.

Ať už se rozhodnete pro zvedání činek, běh, nebo jógu, brzy zjistíte, že cvičení vám pomáhá zlepšit a udržovat si schopnosti jasného myšlení, lépe se budete učit novým věcem a usnadní se i vaše schopnost rozhodování.

 

Zdroje:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31197642/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7230405/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1064748122000835

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.