V minulém díle jsme se zaměřili na biohacking podporující kvalitní, výživný a posilující spánek tak, abyste se po probuzení cítili čilí, spokojení a nadšení pro nadcházející den. Dostali jste celkem pět praktických tipů, které jste, věřím, alespoň z poloviny začlenili do své vědomé přípravy na spánek.

V tomto díle vám představím své zaručené a léty ověřené tipy na dobrozvyky pro sílu, zdraví, vitalitu a dobrou náladu každého dne.

DENNÍ DOBROZVYKY

1. BIOHACK č. 6 – Sklenice vlažné vody po probuzení zajistí potřebnou hydrataci organismu.

Tělo je po ránu vždy dehydratované. Je třeba mu dodat potřebné tekutiny, abychom nastartovali metabolismus a zajistili jeho správné fungování. Po probuzení vypijte sklenici (asi 2 dl) odstáté, ideálně teplejší vody. Můžete do ní přidat pár kapek citronu, občas jablečný ocet anebo půl lžičky jedlé sody. Všechny tyto přísady podpoří acidobazickou rovnováhu organismu, sníží kyselé prostředí v těle, a tedy podporují organismus ve vyrovnávání se se záněty, i těmi chronickými a skrytými.

2. BIOHACK č. 7 – Ranní studená sprcha vás zaručeně probere.

Z teplé postele se po ránu nikomu moc nechce, na druhou stranu delší pobývání v teplých peřinách a následná teplá nebo horká sprcha ještě zintenzivní pocit únavy. Studená sprcha vás však zaručeně probere. Tělo ji zpracovává jako tzv. pozitivní stres, se kterým se učí vyrovnat. Studená sprcha vás posílí na těle i na duchu. Krátkodobě vás probere a v dlouhodobém horizontu vás doslova zocelí. Pokud nepatříte mezi zkušené otužilce, začněte chladivou či studenou vodou a sprchujte si pozvolna jednotlivé části těla v tomto pořadí: chodidla, nohy, pánev, paže, nakonec trup a obličej, a pokud chcete, můžete i hlavu. Máte-li s otužováním zkušenost, doporučuji tu nejstudenější vodu, která vám z kohoutku teče. Dodržujte tato doporučení:

  • Dýchejte pomalu.
  • Směrem vzhůru studenou vodou postupujte vždy s uvolněným výdechem.
  • Dávejte si přiměřené výzvy – k otužování žádné zkratky nevedou.
  • Pokud patříte mezi citlivé jedince a je to pro vás velký kus najednou, postupujte pozvolna – první týden jen chodidla a nohy, druhý týden až po pas atd.
  • Respektujte svůj aktuální zdravotní stav a v nemoci si studenou sprchu odpusťte.

3. BIOHACK č. 8 – Tělo po ránu potřebuje pohyb.

Pohyb je tělu vlastní, jsme k němu stvořeni. Tělesný pohyb zajistí potřebný vnitřní oheň pro zajištění dobré termoregulace a také podpoří energetický tok do všech částí těla. Kam proudí energie, tam je život. Po ránu je velmi vhodné jemné uvolnění kloubů, protažení páteře a zahřátí celého těla. Skvělý na protažení je např. pozdrav slunci, a to v jakékoli ze svých variant. Cvičte při otevřeném okně a nalačno – pročistíte dýchací cesty, bude se vám cvičit lehce a prodloužíte potřebnou pauzu mezi jídly, tzv. přerušovaný půst – tím přispějete mimo jiné ke spalování tuků.

4. BIOHACK č. 9 – Tři výživná jídla denně s dostatečnými pauzami aneb Intermittent fasting.

Pokud netrpíte například cukrovkou a považujete se za zdravé jedince, dodržujte pravidlo tří jídel denně (můžete i dvě) a mezi jídly si dopřejte dostatečnou pauzu, asi 3 až 5 hodin. Dodržujte stejné časy pro snídani, oběd i večeři a v pauzách mezi jídly se soustřeďte na dostatečný pitný režim. Pokud jste zvyklí na uzobávání a svačinky mezi hlavními jídly, možná to pro vás bude velká změna, ale zažijete sami již po prvním dni nárůst energie, snazší trávení, lepší vitalitu a odolnost.

5. BIOHACK č. 10 – Zdravý talíř pro každé jídlo.

Pro zdraví těla a mysli je důležité, KDY a samozřejmě CO jíme. Pro svá tři denní výživná jídla volte potraviny z kvalitních a ideálně primárních surovin, obsahující vedle sacharidů také dostatek kvalitních bílkovin a tuků. K makroživinám si ke každému jídlu dopřejte i dávku mikroživin (tepelně nezpracované živé stravy). Inspiraci pro skladbu každého jídla najdete například na Zdravém talíři Margit Slimákové: http://www.healthyplate.eu/cz/.

Hackněte si svůj den s našimi ověřenými tipy a večer před usnutím si v mysli projděte své prožitky a nové poznatky. Možná budete velmi mile překvapeni tím, jak malá změna obvykle stačí k zajištění výborného výsledku.