KDE NAKUPOVAT?

Vhodnější volbou je navštívit specializovanou běžeckou prodejnu, kde by vám měl fundovaně poradit školený personál. Často tu disponují také analýzou došlapu tak, aby byly odhaleny případné anomálie. Ty se dají správným obutím korigovat. Ženy mívají sklon k takzvané pronaci, tedy k nášlapu směrem dovnitř. Výrobci s tím počítají a některé modely upravují takovým způsobem, aby tento problém vyrovnávaly. Pokud víte, že máte funkční vadu nohou – například podélně nebo příčně ploché nohy –, vyplatí se poradit se před nákupem bot s podiatrem či ortopedem. Častým řešením pak bývají ortopedické vložky na míru.

Zdroj: Youtube

Na nákup běžeckých bot si vyčleňte dost času. Vyrazte až odpoledne, kdy už máte něco nachozeno a noha je mírně ‚nateklá‘. Zpravidla se pořizuje obuv o číslo větší, než ve které běžně chodíte, aby noha mohla při běhu efektivně pracovat. Zkuste se v ní lehce proběhnout už po obchodě nebo na pásu.

Poslechněte vlastní pocit, obuv by vám měla dokonale padnout a s nohou tvořit jeden funkční celek. Nenechte se zviklat tím, v čem se dobře běhá kamarádce, každý máme jiné proporce. Na internetu ale můžete bez obav pořídit značku či model, s nimiž již máte zkušenost.

JAKÁ CENA JE OPTIMÁLNÍ?

Z částek, které se šplhají do tisíců, se mnohým může dělat mdlo. Rovnice dražší rovná se lepší přitom nutně platit nemusí, anebo zrovna vy nemusíte technologické vymoženosti docenit a čerpat z nich maximum. Je zřejmé, že boty z řetězce, které stojí pět set korun, nebudou dosahovat takových materiálových a inovačních kvalit jako jejich šestkrát dražší ‚konkurence‘. Nejspíš vám neposkytnou takový komfort a mohou mít kratší životnost, ale neznamená to, že byste si běháním v nich vysloveně ublížili. Na první oťukávání s během nebo zjištění, zda vás to nakonec chytne, proč ne?

Obecně lze říci, že se vyplatí jít zlatou střední cestou, což odpovídá třem až čtyřem tisícům korun. Jestliže chcete ušetřit, po ohlédněte se po starších modelech renomovaných značek ve výprodejích či outletech. Zprvu si nejspíš vystačíte s jedním párem obuvi, postupně můžete svůj botník rozšiřovat podle preferovaného povrchu i typu tréninku. Vícero bot vám také déle vydrží, protože je budete moct střídat.

KDE BUDU BĚHAT?

Nazujete kecky doma a po chodníku doběhnete do městského parku? Anebo plánujete vyjíždět na periferii města a čerpat energii z přírody? Povrch, na kterém budete běhat nejčastěji, představuje jedno z nejdůležitějších kritérií výběru běžeckých bot. Ty se totiž liší v podešvi a často i svršku.

Pokud budou vaše výběhy nejčastěji po asfaltu a zpevněných cestách, sáhněte po slušně tlumené silniční obuvi s hladkou podrážkou. Oproti tomu trailová obuv disponuje agresivnější podešví se vzorkem, který vás podrží v lesním terénu plném kořenů a kamenů, ale i na blátě nebo sněhu. Taková obuv bývá stabilnější s ochranou proti okopnutí prstů a zpevněním paty. Může mít i membránovou úpravu tak, aby byly voděodolné.

Pochopitelně si můžete pořídit oba typy obuvi – a také je to nejlepší řešení, ale pokud stále váháte, kompromis pro vás může představovat takzvaná univerzální bota, v níž se potkávají všechny kýžené vlastnosti.

JAKÝ JSEM TYP BĚŽCE?

Pokud s během teprve začínáte, je pro vás jasnou volbou tlumená objemová obuv, protože vám zprvu půjde o nabíhání kilometrů (tedy objemů), jakožto trénink základní vytrvalosti a kondice. Objemová bota se postará o co největší komfort, přičemž pomáhá co nejméně namáhat pohybový aparát. Po ‚objemovce‘ sáhněte i v případě, že máte kila navíc – případně se vyrábí i ještě více polstrované boty pro zájemce s nadváhou.

S tréninkovou botou si vystačíte i tehdy, nemáte-li vyšší ambice. Z výše uvedeného vyplývá, že tato skupina obuvi má nejširší cílovou skupinu právě mezi hobby běžci. Na opačném konci pomyslné pyramidy leží lehoučké a málo tlumené závodní boty. Jak název napovídá, jsou určeny pro závodní běh, ale i na rychlé intervalové tréninky. Začátečníci, kteří ještě s během nemají tolik zkušeností, by s nimi ale raději měli posečkat, rozhodně totiž neodpustí tolik chyb. Trénovanému jedinci ovšem mohou dopomoct k lepšímu výkonu.

Běžecký novic klidně absolvuje závod i v ‚objemovkách‘. Na pomezí tréninkové a závodní boty leží obuv tempová, určená pro trénink tempa.

CHCI ZKUSIT BOSÝ BĚH?

Běh (ale i chůze) bez tlumených bot se těší stále větší oblibě. Určitě si ale na minimalistickou nebo barefoot obuv nechte zajít chuť, jestliže s běháním teprve začínáte nebo máte nadváhu. Také pokud máte chatrnou techniku běhu v čele s ‚tvrdým‘ došlapem přes patu nebo když se potýkáte s citelnými dysbalancemi těla.

Bosoběh může představovat vhodný doplněk pro zdatnější běžce. Pro hovoří benefity jako přirozenější a vnímavější běh, lepší držení těla, posílení a zpevnění nohou nebo stabilizace šlach a svalů, kdy prsty i chodidlo dostávají prostor naplno aktivně pracovat a zapojit se. (Pozor! Naopak to nefunguje. Bosé boty nevyřeší problémy se špatnou technikou, nýbrž je ještě prohloubí.) Bosý běh může rovněž představovat prostředek regenerace. I tak by měl být přechod od tlumených bot pozvolný. Drop (sklon pata–špička) snižujte postupně, nenásilně, může to trvat klidně rok. Jako první volba je lepší minimalistická obuv, která se od barefootu liší mimo jiné silnější podrážkou.

Oproti tomu barefoot obuv má maximálně ohebnou 3 až 6 milimetrů tenkou podešev, jejímž jediným úkolem je chránit proti oděru. Barefooty disponují nulovým dropem i podporou nožní klenby a mají širší špičku.

Zdroje:

Kondice 9/2021

https://www.mdpi.com/2306-5354/9/10/497

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35993829/