Vždyť voda je jen jedna, nebo ne? V dnešní době je ale tolik možností. Perlivá, neperlivá, ochucená, minerální. Která varianta vyhovuje více našemu zdraví?

Jedno je jisté, a to že dostatečné pití vody je nezbytné pro celkové zdraví. Tradičně lidé pijí spíše neperlivou, nejlépe možná kohoutkovou vodu. Stále populárnější se ale stává voda perlivá, sycené nápoje obecně. Je s nimi spojená osvěžující chuť a k dostání je široká nabídka. V regálech najdete napříč všemožnými značkami různé limonády s ovocnou příchutí, ledové čaje, kolu a další.

Nemusí nutně ale jít jen o nápoje se spoustou přidaného cukru anebo umělých sladidel, patří sem také neochucená perlivá voda, která zpestří běžný pitný režim, protože poslouží jako osvěžující alternativa obyčejné vody.

Čím vám může bublinková voda prospět

Úleva od nevolnosti

Vše je samozřejmě individuální, a tak někomu sycené nápoje nemusejí dělat dobře. U jiných naopak mohou zmírňovat pocity nevolnosti při žaludečních problémech, mírnit nadýmání i zažívací potíže.

Pocit sytosti a vliv na hubnutí

Konzumací vody před jídlem docílíte redukce chuti k jídlu, pokud navíc sáhnete po perlivé vodě, dosáhnete zvýšení pocitu sytosti. Perlivé nápoje v porovnání s neperlivou vodou mají údajně zvyšovat pocit sytosti, což potvrdila tokijská studie z roku 2012. To se může hodit především tehdy, snažíte-li se o shození nějakého toho kila navíc. Samozřejmě to platí, pokud je řeč o vodě, nikoliv o ochucených sycených nápojích. To je totiž zrada. Většinou lidé vnímají kalorie v potravě, ale zapomínají na to, že ochucené limonády, ledový čaj, kola a šťávy obsahují nemalé množství cukru.

Dejte si ale pozor na druhý možný efekt. Perlivé nápoje mohou působit na hubnutí i opačně. Popíjením bublinek může docházet k rychlejší stimulaci tvorby žaludečních šťáv, které podstatně urychlí proces trávení, a tak pocit sytosti odezní mnohem rychleji. Vy tak pociťujete rychleji pocit hladu a ve výsledku toho můžete zkonzumovat víc. Toto je ale třeba u sebe vypozorovat a na základě toho se rozhodnout, zda se nebudete syceným nápojům spíše cíleně vyhýbat.

Pomoc při zácpě

Trápíte se zácpou? Perlivá voda by mohla pomoct alespoň se zmírněním příznaků. To pro změnu potvrzuje dvoutýdenní výzkum, kde je poukázáno na to, že u skupiny pijící sycené nápoje se průměrná frekvence vyprazdňování zdvojnásobila v porovnání s druhou partou, která pila kohoutkovou vodu.

Zapracujte na svém pitném režimu

Máte už tak problém s dodržováním pitného režimu? Možná vám zařazení bublinkových nápojů pomůže. Přece jenom se jedná o příjemné zpestření a zároveň můžete sycené nápoje vnímat jako o něco víc svěží variantu. Klíčový je samozřejmě výběr neslazených nápojů bez dalších přídatných potravinářských látek.

Jednodušší polykání

Dysfagie je získanou poruchou, která se týká dospělých a způsobuje obtíže při polykání slin, tekutin, ale i tuhé potravy. Právě v tomto případě či jiných poruch polykání mohou být sycené nápoje lepší volbou. Studie z roku 2016 přináší data o tom, že perlivé nápoje mají schopnost více stimulovat nervy zajišťující polykání.

Zdroj: Youtube

Pití perlivých nápojů ale má i svá rizika

Žaludeční problémy

Jak už bylo zmíněno výše, někomu může pití sycených nápojů vzhledem k potížím s gastrointestinálním traktem udělat lépe a jinému, zejména citlivějšímu jedinci, spíše uškodit. A ačkoliv jsou vedlejší účinky nepříjemné, většinou naštěstí rychle odezní. Pokud máte citlivější žaludek, raději se vyhněte perlivým nápojům, těm s vysokým obsahem cukru a kofeinu, abyste se následně nemuseli potýkat s říháním, nadýmáním, plynatostí, anebo dokonce bolestí žaludku.

Potíže se zuby

Mějte na paměti, že sycená voda je v našich ústech kyselejší než voda obyčejná. Perlivá voda totiž obsahuje oxid uhličitý, který se po propojení se slinami mění na kyselinu uhličitou, čímž se v ústech snižuje hladina pH. A právě v tom je ten háček, nápoje s nižším, tedy kyselejším pH, jsou pro zuby erozivní. Jsou pak náchylnější ke vzniku zubního kazu, ne ani tak po neslazené sycené vodě jako po limonádě anebo ovocném džusu. Dokazuje to studie z roku 2016 publikovaná v časopise Journal of the American Dental Association.

Skryté cukry

Některé perlivé vody skrývají cukr, který může vést nejen k nechtěnému nárůstu váhy, ale také k zubnímu kazu. Cukry totiž narušují zubní sklovinu a vedou k tvorbě kazů. Umělá sladidla jsou určitě alternativou i proto, že nenavyšují nijak razantně kalorický příjem, ale při nadměrné konzumaci vám hrozí trávicí potíže jako třeba průjem.

Co z toho všeho vyplývá? Perlivých nápojů je nepřeberné množství a nabídka je opravdu pestrá a lákavá. Je ale třeba vzít v potaz, jak výhody, tak i možná rizika.

Perlivé nápoje dokážou zmírnit žaludeční potíže, podpořit pocit sytosti a usnadnit trávení. U citlivějších osob, co se zažívání týče, mohou vyvolat trávicí problémy. U slazených variant je nutné dát si pozor na nadměrný příjem cukru a možné poškození zubů.

 Zdroj:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9498686/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23327968/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21551998/

https://www.klinickalogopedie.cz/index.php?pg=verejnost--co-je-to--dysfagie

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26607248/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4808596/