Typy reality show
Reality show je formát televizního pořadu, jehož cílem je prezentovat „realitu“ a „skutečný život“ tím, že účastníky natáčí v nějakém nepřirozeném prostředí. Často jsou soutěžící izolováni od ostatního světa, například v pořadech jako Survivor, VyVolení, Big Brother nebo Like House. Tyto televizní seriály jsou založené na skrytých kamerách.
Nejčastějším typem reality show jsou seznamky, například Ruža pre nevestu nebo Love Island. V těchto pořadech se seznamují lidé, kteří by mohli být potenciálními partnery nebo budují nějaký vztah. Na vztahové lince také závisí pořady jako Výměna manželek, kde je vybrán poměrně normální pár a druhý pár, který je poněkud bizarní. Na přesně ohraničenou dobu se tyto páry promění a natáčí se dokument o tom, jak si rodiny s výměnou poradí.
Dalším velice populárním konceptem reality show jsou proměny. Proměny lidské, fyzické, osobnostní, proměny domů, aut nebo čehokoliv jiného. Do těchto typů pořadů také patří různé dokumentované diety nebo změny jídelníčku a postavy.
Velmi sledované jsou také kuchařské nebo talentové reality show od MasterChef po Superstar. Dobře na diváky působí také vědomostní soutěže, například AZ-kvíz nebo Chcete být milionářem. Tyto soutěže jsou ale trochu jiné v tom, že epizody jsou poměrně krátké a divák nemá příliš možnost soutěžící poznat hlouběji.
Proč reality show sledujeme?
Co nás na reality pořadech tolik vzrušuje a proč je opakovaně sledujeme? Má to několik důvodů. Jedním z nejdůležitějších faktorů toho, proč tyto pořady sledujeme, je emoční spojení a silné reakce. Diváci se mohou snadno vcítit do soutěžících, kteří představují „normální lidi“. Na rozdíl od fiktivních seriálů a filmů představují reality show skutečné lidi, kteří procházejí skutečnými situacemi. Tento aspekt autenticity může být pro diváky velmi přitažlivý, protože se mohou ztotožnit s účastníky a vidět v jejich příbězích kousek sebe.
Pro mnoho lidí jsou reality show formou úniku od vlastního každodenního života. Pozorování dramatických, napínavých, nebo dokonce bizarních situací v show může poskytnout vítaný odpočinek od stresu a rutiny.
Reality show také slouží jako téma konverzace mezi přáteli, rodinou a kolegy. Diskutování o posledních epizodách, hádání se o osudech soutěžících nebo sdílení názorů na dramatické zvraty může posílit sociální vazby a vytvořit pocity sounáležitosti. A aby toho nebylo málo, tyto pořady jsou většinou plné soutěživosti, dramatu a napětí, které nás obecně baví sledovat. Lidé také rádi sledují to, jak se někomu jinému nedaří, nevypadá dobře nebo se mu něco kazí.
Manipulace s realitou a ovlivňování dětí
Není žádným tajemstvím, že reality show často používají manipulativní techniky k tomu, aby vytvořily poutavé, napínavé a dramatické příběhy. Tímto tvůrci zaprvé mohou zvýšit sledovanost a hlavně vyvolat diskusi a kritiku. Málo ale myslíme na to, že to, co vidíme v televizi, většinou není reálné. V roce 2012 řekl v pořadu Today Mike Fleiss, tvůrce a producenta „The Bachelor“, že 70 až 80 % toho, co vidíme v reality show, je falešné a předepsané. Jedná se o dramatizovanou realitu, která po soutěžících vyžaduje co nejvíce impulzivní reakce a dějové linky jsou nastaveny dopředu.
Důležité je také poznamenat to, jak reality show mohou ovlivňovat mladé lidi nebo děti. Děti mají obecně problém s přesným rozpoznáním reality a navíc se učí nápodobou – nerealistické situace a vztahy v takových pořadech tedy mohou v jejich hlavách způsobit zmatek.
„Děti sledující televizi mají tendenci to přijímat jako odraz reality,“ řekl pro web Healthline doktor David Hill, pediatr, který je programovým ředitelem Rady pro komunikaci a média Americké akademie pediatrů. „Dokud jim není asi 8 let, je pro ně velmi obtížné provádět jakékoli významné testování reality. To je důvod, proč děti do tohoto věku mnohem více přijímají Santa Clause. Děti už tak bojují s hodnocením toho, co je skutečné nebo ne, a pak je reality televize propagována jako skutečná.“
Klinická psycholožka Nancy Moliter zase varuje, že principem mnoha TV reality show je to, aby se divák cítil nadřazeně před soutěžícím. „Vidíte, jak se soutěžícím vysmívají, odmítají je, odhlasují, zesměšňují. A sledování těchto pořadů dává dětem pocit, že jsou také lepší. Posiluje to všechny druhy negativního chování, které u našich dětí nechceme vidět, včetně vztahové agrese,“ říká Nancy Molitor, Ph.D. Děti také mohou začít vnímat toxické vzorce chování jako normální, nebo dokonce žádoucí. Studie ukazují, že sledování reality show může zvyšovat agresivitu a podporovat negativní sociální chování.
Etické důsledky
Kromě sledování reality show dětmi může mít velice negativní následky také účinkování v těchto typech pořadů. Soutěžící jsou většinou poměrně dlouho odloučeni od svých blízkých a jsou neustále pod dohledem kamer, což vede k intenzivnímu stresu a psychickému tlaku. Ten je často ještě umocněn tím, že producenti vytvářejí umělé konflikty nebo předkládají neúplné nebo zavádějící informace.
Dalším problémem mohou být negativní důsledky po skončení show. Soutěžící jsou velmi často vystaveni ponižování nebo šikaně od diváků, kteří mají pocit, že když je pár týdnů sledovali na obrazovce, vědí o nich více než oni sami. Některé reality show si navíc schválně vybírají slabší nebo zranitelnější jedince, kteří pomohou zvýšit drama a sledovanost. To je samozřejmě absolutně neetické.
Cringefluenceři a bizár
V posledních letech se v reality show objevuje nový trend, který je známý jako cringefluenceři. Tito jedinci se proslavili díky svému bizarnímu, často trapnému chování, které je záměrně přehnané, aby upoutalo pozornost diváků. Tito lidé se buď tak chovají záměrně, častěji je ale jejich osobnost vytvořena nebo upravena či zvýrazněna editací nebo scénářem. Trend cringefluencerů a bizarního chování v reality show je odrazem snahy televizních producentů přitáhnout a udržet diváky za každou cenu. I když tyto pořady mohou být zábavné a poutavé, je důležité si uvědomit, že často zobrazují nerealistický a zmanipulovaný obraz reality. Diváci by měli být kritičtí a uvědomovat si, že to, co vidí na obrazovce, není vždy skutečné a může mít negativní dopady jak na účastníky, tak na širší společnost.
Zdroje: https://www.usatoday.com/story/entertainment/tv/2023/03/28/bachelor-creator-mike-fleiss-exits-reality-tv-franchise/11560173002/ https://www.healthline.com/health-news/reality-tv-unhealthy-for-participants-and-viewers https://www.michigandaily.com/arts/is-reality-tv-really-all-that-bad-the-short-answer-is-yes/ https://mediaengagement.org/research/reality-tv-and-real-ethics/ https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2023/dec/12/viewers-enjoy-seeing-people-suffer-reality-tvs-desperate-struggle-to-be-more-ethical