Pod názvem ředkvička se skrývá kořen ředkve seté letní. Patří mezi brukvovitou zeleninu, stejně jako třeba květák, brokolice, kapusta či kedlubna. Farmáři je u nás pěstují od dubna do října a právě teď začíná jejich sezona. Vzhledem k tomu, kolik prospěšných látek v sobě ukrývají, byla by škoda nevyrazit si pro pár svazků třeba na farmářský trh, kde je seženete v bio kvalitě.

Zdroj: Youtube

Podporují imunitu a jsou prevencí rakoviny

Podle Národního zdravotnického informačního portálu představují ředkvičky ideální zdravou svačinu, a to díky vysokému obsahu vitaminu C, kyseliny listové, betakarotenu a draslíku. Vitamin C podporuje imunitu, beta karoten je dobrý na oči, draslík zase pozitivně působí na činnost srdce a kyselina listová je důležitou živinou hlavně pro těhotné, protože působí pozitivně na vývoj plodu. Ředkvičky obsahují hořčičné glukosinoláty (sloučeniny obsahující síru), které stojí za jejich štiplavostí - tyto látky můžou mít podle dietoložky Karolíny Hlavaté potinádorové účinky, zejména prý mají vliv na snižování rizika rakoviny plic a zažívacího ústrojí. Uvedla to pro web Vím, co jím.

Navíc prý udržují v kondici mozek a můžou tak sloužit jako prevence například Alzheimerovy choroby. Ředkvičky jsou také bohaté na selen, další antioxidant, který naše tělo zbavuje těžkých kovů, podporuje produkci hormonů štítné žlázy. Z pohledu celostní medicíny jsou ředkvičky zásobárnou hořčičných olejů a silic, které bojují proti plísním a bakteriím. A stejně příznivě působí i v našem žaludečním traktu.

Ředkvičky v jakékoli podobě oceníte je i při redukční dietě, na 100 gramů totiž připadá jen 14 kalorií! A do diety se hodí i kvůli poměrně vysokému obsahu vlákniny, která zajistí delší pocit sytosti a podoruje zdravou funkci střev.

Zatepla jsou taky skvělé

Většina lidí si ředkvičky dává syrové, jako křupavou přílohu na chlebíčky, obložené housky, nebo do pomazánek. Tahle zelenina je ale výborná i povařená nebo dušená. Až budete příště vařit polévku, vzpomeňte si na to a před koncem vaření přihoďte hrst pokrájených ředkviček přímo do vody, nebo je v krémové polévce pomixujte s ostatní zeleninou. Hodí se i jako dušená příloha k pečenému masu, nebo lehce osmahnutá na oleji, třeba jako součást směsi na čínu. A v kuchyni můžete využít i zelené listy, které jsou plné vitaminu C - stačí je důkladně omýt, nakrájet a přidat do zeleninového salátu, nebo je povařit s česnekem jako špenát. Můžete s nimi obložit sendviče, nebo je přidat do ranního smoothie.

Web Ordinace.cz tvrdí, že při konzumaci ředkviček se uvolňují léčivé oleje a silice, které preventivně působí proti infekcím, rozpouštějí hleny a dezinfikují sliznice.Pravidelnou konzumací ředkviček tak můžeme zlikvidovat přemnožené škodlivé bakterie ve střevech a zabraňovat jejich dalšímu množení. Hořčičné oleje působí dezinfekčně v celém trávicím traktu, tedy i v jícnu, žaludku, tlustém i tenkém střevě.V lidovém léčitelství se odpradávna ředkvičky používaly jako prevence proti tvorbě žlučových, ledvinových a močových kamenů. O jejich antioxidačních a protirakovinnových vlastnostech informuje i několik zahraničních studií. A pozor, ředkvičky se dostaly i mezi deset druhů zeleniny nejlepších v boji proti rakovině, které uvedl odborný časopis Food Chemistry roce 2009.

Kvašené ředkvičkové "pickles"

Ředkvičky jsou nejlepší, když jsou čerstvé, proto s jejich skladováním moc dlouho neotálejte - rychle vadnou a ztrácejí svoji svěžest. Rozkrájené nebo nastrouhané je zpracujte ihned, jinak dochází ke ztrátě vitaminů i vůně. Jestli jste ještě neochutnali nakládané ředkvičky, je na čase tenhle tip vyzkoušet. Kvašená zelenina je totiž skvělým zdrojem přirozených probiotik, které upravují náš střevní mikrobiom. Co si tedy ředkvičky jednoduše naložit a znásobit tak jejich účinky na naše zdraví? Budete k tomu potřebovat sklenici s uzavíratelným víkem, 300 gramů ředkviček, 3 stroužky česneku, vodu podle potřeby a sůl podle chuti. Očištěné a pokrájené ředkvičky vložte do vymyté sklenice, zasypte plátky česneku a zalijte vodou, aby byly zcela ponořené. Přidejte sůl (ideální množství je 6-18 gramů na 300 gramů ředkviček zalitých 300 ml vody). Nádobu uzavřete a otočte dnem vzhůru. Takto nechte kvasit při pokojové teplotě asi 5 dnů. Až se ve sklenici přestanou tvořit bublinky a lák přestane být zakalený, máte hotovo!

Sklenici pak uložte do lednice, odkud můžete ředkvičky ujídat. Kvašené ředkvičky vydrží v lednici i několik týdnů.

Zdroje:

https://www.nzip.cz/clanek/1008-redkvicky

www.instagram.com/paleosnadno

https://www.vimcojim.cz/magazin/clanky/o-vyzive/Redkvicka-hodna-i-zla.-Bystri-mozek-a-pusobi-proti-nadorum__s10010x11053.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6412475/#B11-nutrients-11-00402