Co vůbec nadýmání a plynatost způsobuje? Jedná se o mnohostranný problém, který může mít řadu příčin. Mezi ty nejčastější patří konzumace stravy s příliš vysokým obsahem vlákniny, pití nasycených nápojů nebo onemocnění zažívacího traktu, jako je třeba zánět střev a podobně. Následujících šest potravin by vám mělo od nepříjemných potíží, kvůli kterým se leckdy stydíme i vyjít na veřejnost, ulevit.

Zdroj: Youtube

Zázvor

Ať už ve formě čerstvého kořene, sušeného prášku, nebo potravinového doplňku – zázvor je osvědčeným pomocníkem při bolestech břicha a žaludeční nevolnosti. Podporuje normální trávení a pomáhá snižovat produkci plynu díky své přirozené schopnosti uvolnit svaly gastrointestinálního traktu. Gingerol, protizánětlivá sloučenina, kterou zázvor obsahuje, pomáhá snižovat plynatost tím, že uklidňuje žaludek a snižuje nadýmání. Jestli trpíte na plynatost, vařte si čaj z nastrouhaného kořene zázvoru a přidávejte tuhle lehce štiplavou bylinu také do jídel – perfektně si rozumí třeba s asijskou kuchyní.

Trávicí enzymy

Účinným doplňkem pro úlevu od plynatosti jsou trávicí enzymy, což jsou proteiny vytvořené tělem za účelem štěpení potravy na menší, lépe stravitelné složky. Někdy se může stát, že si vaše tělo nedokáže vyrobit dostatek vlastního proteinu, takže jeho užívání ve formě doplňků může pomoct zmírnit přebytečnou plynatost nebo křeče. Podle této studie lidé se zánětlivým onemocněním střev, kteří užívali trávicí enzymy spolu s některými dalšími intervencemi, zaznamenali po čtyřech týdnech léčby snížení nadýmání a plynatosti. Díky enzymům měli účastníci studie schopnost napomáhat trávicímu procesu a redukovat množství potenciálního jídla, které zůstává nestrávené a stává se zdrojem potravy pro střevní bakterie, které kvasí a produkují plyn.

Olej z fenyklových semen

Fenykl je zelenina používaná v mnoha kuchyních pro svou výraznou a specifickou chuť a vůni. Ve formě oleje pak pomáhá poskytovat úlevu od bolavého žaludku a plynatosti. Působí totiž pozitivně a aktivně přímo na trávicí trakt, kde se utvářejí střevní plyny, a tím omezuje jejich množství. Olej si můžete přidávat do vody nebo polknout přímo z lžíce – vašemu žaludku to nevadí.

Máta peprná

V Turecku, ale třeba i v Maroku místní nedokončí oběd či večeři, aniž by vypili koflík silného slazeného mátového čaje. Blahodárně totiž působí na zažívání a eliminuje množství střevních plynů. Už naše prababičky věděly, že máta dokáže přinést rychlou úlevu ve chvílích, kdy nás bolí břicho a jsme nepříjemně nafouknutí. Uvařte si z listů čaj nebo opět použijte mátový olej, který uvolňuje svaly umístěné v zažívacím traktu. Mentol, který je aktivní sloučeninou v mátovém oleji, má uklidňující účinek na hladké svaly střev a může snížit křeče a kontrakce, které vedou k nahromadění plynu a nadýmání. Mátový olej může také podpořit průchod jídla a plynu trávicím systémem, což pomáhá při celkové úlevě od příznaků plynatosti. Několik kapek oleje přidejte do vody nebo čaje.

Badyán

Tohle koření, které si spojujeme s Vánoci, je další možností pro ty, kteří hledají spolehlivou úlevu od nahromaděného plynu. Z badyánu si můžete uvařit čaj, anebo vyzkoušejte potravinové doplňky s badyánem, které jsou zvláště účinné s dalšími přírodními přísadami, jako je aktivní uhlí.

Probiotika

Technicky vzato jsou probiotika spíše dlouhodobějším řešením plynatosti než okamžitou úlevou, ale pokud je pravidelně užíváte, staráte se tak o zdraví vašich střev a pravděpodobně budete méně trpět na plynatost. Probiotika podporují zdravou rovnováhu střevních bakterií, což může pomoct zmírnit – a dokonce zabránit – plynatosti a nadýmání. Trávicí proces je efektivnější, když je střevní flóra v rovnováze, čímž se produkuje méně plynu kvůli nestráveným a fermentovaným částečkám potravy. Dokazuje to například i tato studie. Probiotika jsou také schopna pomáhat při rozkladu určitých sacharidů, které mohou přispívat k tvorbě plynu. Najdete je v zakysaných mléčných výrobcích, kysaném zelí a fermentovaných potravinách nebo jako doplňky stravy.

Zdroje:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28724171/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3539293/

https://www.eatthis.com/best-supplements-gas-relief/