Když je venku nepříjemné horko, chuť k jídlu se u většiny z nás tak nějak vytrácí. Jde o přirozenou reakci organismu. Zpracováním a trávením potravy totiž v těle vznikají chemické procesy, které vytvářejí a spotřebovávají energii a zároveň se při nich produkuje teplo. Řešením není hladovka, ale správně sestavený jídelníček, jehož konzumací si můžete udržet tělesnou teplotu pod kontrolou.

Zdroj: Youtube

Čemu se vyhnout?

Snažte se v první řadě vyhýbat potravinám bohatým na cukr a sůl, protože mohou ještě víc dehydratovat tělo. Na koupališti tedy místo po langoši a hranolkách sáhněte po ovoci a zelenině, kterou si donesete z domova. A nepřehánějte to s alkoholem. Takový koktejl s drceným ledem sice může vypadat lákavě, ve skutečnosti ale povede k dehydrataci. Navíc, pokud pijeme alkoholické drinky, nemáme žízeň a zapomínáme tak na obyčejnou vodu, která je ale v horku naprosto zásadní. Místo mojita si dejte raději kávu, protože ta se také řadí mezi ochlazující nápoje. Menší chuť k jídlu můžete využít i ke snížení denního počtu kalorií. Studie z roku 2011 ukázala, že snížení denního příjmu kalorií o 23 % může snížit tělesnou teplotu asi o půl stupně Celsia.

Zavlažujte

Pitný režim je alfou a omegou všeho. Na vodě závisí většina metabolických pochodů v těle, od vstřebávání živin až po odstranění látek škodlivých. Nedostatek tekutin snižuje celkovou fyzickou i duševní výkonnost, může způsobovat únavu, bolesti hlavy i kloubů. „V horkých letních dnech se více potíme a ztrácíme tím i minerální látky, které je třeba doplnit. V opačném případě by mohlo dojít k nerovnováze mezi množstvím tekutin v buňkách a tekutin v jejich okolí, mezibuněčném prostoru. To může mít za následek otoky, zvýšení krevního tlaku i spousty dalších potíží,“ vysvětluje odborník Aqualife Institutu na výživu se specializací na sportovní výživu RNDr. Pavel Suchánek a dodává: „Totéž platí při sportu, kdy dochází v kombinaci tepla a zátěže k rychlejším ztrátám vody i minerálních látek především rychlejším dýcháním a pocením. Proto je dobré doplňovat tělu kromě vody i minerální látky.“

Pozor na ledové nápoje

Jak uvádí web Vitalia.cz, pití ledových nápojů není vhodná volba, protože při něm dochází k rychlému překrvení tkání jícnu a nabýváme falešného dojmu, že jsme dostatečně hydratovaní, a proto nemáme potřebu doplňovat tekutiny. Místo ledu přidejte na osvěžení do vody plátky citronu a mátu, nebo si připravte slabé ovocné čaje a 100% zeleninové a ovocné šťávy ředěné vodou. A myslete na to, že pitný režim vám může doplnit i polévka – v létě vsaďte na vývary nebo studené varianty polévek, které jsou oblíbené zejména ve Španělsku. Skvělé je třeba okurkové či rajčatové gazpacho a vyzkoušet můžete i sladkou jahodovou polévku – receptů na internetu je spousta.

Jezte ochlazující ovoce a zeleninu

Kdy jindy si dopřát čerstvé ovoce a syrovou zeleninu než v létě? Nejenže třeba česká rajčata, ostružiny či salátové okurky teď chutnají skvěle, ale pomohou vám i s hydratací. Je to tak ideální svačina. Navíc obsahují i dost antioxidantů, které chrání před vnějšími radikály, jako je sluneční záření a další toxiny, ke kterým můžeme být v létě náchylní.

Mezi nejvíc ochlazující potraviny patří:

  • ananas
  • borůvky, maliny, ostružiny
  • meloun, jahody
  • špenát
  • okurka hadovka
  • salát
  • zelené papriky, rajčata, ředkvičky
  • grapefruit

Vynechte smažené

Cestujete po naší vlasti a v rámci dovolené si chcete dopřát? Tu vás do nosu uhodí vůně smaženého řízku, tu zase vepřové výpečky? Nechte si raději zajít chuť a volte odlehčená jídla, v nichž převažuje zelenina a mléčné výrobky, třeba tvrdé sýry či tvaroh. Při trávení tučného a těžkého jídla vaše tělo musí vynakládat mnohem větší úsilí a pak vás nestíhá ochlazovat. Luštěniny jsou zase skvělým základem pro přípravu studených pomazánek, které poslouží jako chutná, osvěžující a zdravá večeře. Zkuste si udělat třeba domácí hummus z cizrny, hráškovou pomazánku s mátou nebo fazolovou pomazánku. A pijte taky hodně kefír. Skvělým letním jídlem, které vás zaručeně osvěží, jsou řecké tzatziki – nakrájejte salátovou okurku, přidejte nasekaný kopr, pepř, sůl, česnek, olivový olej a hutný bílý jogurt plný kvalitních proteinů.

Vsaďte na koření

V Indii a na Srí Lance, kde panují po celý rok vysoké teploty, je základním jídlem kari – porce rýže s omáčkami, masem a tepelně upravenou zeleninou s pořádnou dávkou chilli koření. Už při prvních soustech vám začne z čela odkapávat pot. Právě pocení je fyziologická reakce těla na přílišné horko, je tak přímým prostředkem k ochlazení. Jakmile se zpotíte, pot odpařující vlhkost ochlazuje pokožku. „Chilli papričky obsahují látku zvanou kapsaicin, což je rostlinný alkaloid, který je zodpovědný za pálivou chuť. Konzumací dojde k přenosu signálu, že je tělo přehřáté, a organismus zareaguje ochlazením,“ řekla v článku pro Vitalia.cz Kateřina Šimková ze Zdravého stravování. Podle této studie, publikované v časopise Scientific Reports, zase skořice umí ochladit žaludek až o dva stupně.

Zdroje: