Nutriční hodnoty brambor a batát

Batáty jsou teď prostě in. Připravují se na různé způsoby a prostě nám zachutnaly. Jak to tak ale občas bývá s výživovými mýty – občas dáme víc na trend než na fakta. Faktem je, že batáty se od brambor výživově zase tak neliší. Ve 100 g batátových hlíz najdeme 1,57 g bílkovin a kolem 20 g sacharidů. Energetická hodnota batát činí 90 kcal. Což je velmi podobná hodnota jako u brambor, kde se uvádí o něco vyšší číslo, a to 92 kcal. Batáty se ale pyšní vysokým podílem vitaminu A a betakarotenu. Obsahují také vyšší množství vitaminu C a jsou bohaté na antioxidanty, které pomáhají chránit buňky proti volným radikálům. Brambory jsou naopak lepší, co se obsahu draslíku týká. Ten je důležitým prvkem pro správnou funkci svalů, srdce a nervů.

Jsou sladké brambory opravdu sladké?

I přesto, že se batáty označují jako sladké brambory, mohou být vhodnou potravinou pro diabetiky. Pomáhají stabilizovat hladinu cukru v krvi a snižovat odolnost vůči inzulinu. Od brambor se složení batát liší v obsahu škrobu, který se podílí značnou částí na složení sacharidů. Právě část škrobu, která je v batátách zastoupena vyšší měrou, zvyšuje hladinu cukru v krvi pomaleji. Tím je vhodnější alternativou přílohy pro diabetiky. (ŠUTOVÁ, Hana. Zhodnocení metod pro stanovení obsahu škrobu. 2010.)

Batáty a jejich pozitivní účinky na zdraví

Batáty obsahují protizánětlivé a protirakovinné látky. Mají nízký glykemický index, takže jsou vhodné nejen pro diabetiky, ale i pro osoby s nadváhou. Díky svému jedinečnému složení se využívají jak v potravinářském průmyslu, tak jsou hojně využívané i při přípravě léčivých přípravků, a to především v tradiční čínské medicíně. Proti zánětům dýchacích cest se využívají nejen hlízy, ale i listy sladkých brambor. (HUSAROVÁ, Terezie. Polyfenoly a antioxidanty u povijnice batátové (Ipomoea batatas). 2020)

Jak batáty připravovat

Není batáta jako batáta. Na nutriční složení batát má velký vliv i způsob jejich přípravy před konzumací. Všichni bychom si rádi pochutnávali na batátových hranolkách. Řekněme si ale na rovinu, že smažením jinak prospěšná potravina ztrácí své účinky. Pochutnat si ale můžete na pečených batátách v troubě, které pouze zakápnete olivovým olejem. Pokud to není nezbytně nutné, batáty neloupejte. Právě pod slupkou se skrývá nejvíc vitaminů a prospěšných látek, které chceme využít. Ideální je připravovat batáty vařením ve slupce, protože vaření je šetrnější vůči glykemickému indexu. Vařené sladké brambory mají o polovinu menší glykemický index než klasické brambory. U ostatních způsobů přípravy už rozdíl není takový (https://lifestylelowcarb.cz/brambory-nebo-bataty/)

Co nemůžeme batátám upřít, je fakt, že se jedná o velmi chutnou a výživnou zeleninu, která by v našem jídelníčku rozhodně neměla chybět. Stejně tak bychom neměli zatracovat brambory, které nabízejí výživově podobné složení a dají se z nich připravit chutná a zdravá jídla.

Zdroj:

https://lifestylelowcarb.cz/brambory-nebo-bataty

HUSAROVÁ, Terezie. Polyfenoly a antioxidanty u povijnice batátové (Ipomoea batatas). 2020

ŠUTOVÁ, Hana. Zhodnocení metod pro stanovení obsahu škrobu. 2010