Jak na běh z pohledu fyzioterapie

Jak na běh z pohledu fyzioterapie
Běh je v poslední době jedním z nejoblíbenějších sportů. Bodejť by ne. V období nejhoršího stavu pandemie to byl kromě cvičení doma v podstatě jediný sport, který člověk mohl legálně provozovat. Navíc k běhu toho mnoho nepotřebujete. Stačí sportovní oblečení a obuv, trochu času a chuť se hýbat. Je ovšem důležité si uvědomit, že i v rámci běhu je podstatné určité nastavení těla, abychom si nekoordinovaným běháním zbytečně neublížili.

Hlava a záměr pohybu vpřed

Kromě nastavení a práce končetin je zásadní také držení hlavy a záměr pohybu vpřed. U řady lidí se při běhu (a nejen při něm) setkávám se situací, kdy jim hlava padá vpřed do předsunutého držení. Od nastavení hlavy se ovšem odvíjí napřímení celé páteře. Pokud hlava není v opoře a padá do předsunu, krční páteř i zbytek páteře nejde do napřímení, ale naopak do komprese. V kompresi je bohužel větší zatížení meziobratlových plotének a přidružených tkání kolem páteře. Další důležitou věcí je záměr pohybu, tedy to, kam se díváme a kam se vnitřně chceme dostat. U stoje, chůze a běhu šikmo vpřed a nahoru. Záměr pohybu totiž zvyšuje tendenci těla se napřímit.

Loading
ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.