Mudry – jóga prstů

Mudry – jóga prstů
Slovo mudra pochází ze sanskrtu a označuje tisíce let starou indickou techniku, s níž lze ovlivňovat energetické proudění v těle. Tato tradice vychází z hinduismu i buddhismu. Mudry najdete jako součást rituálů, používají se pro směřování toku energie v těle. Dokážou odstraňovat energetické bloky a harmonizovat emoce. Mudry jsou gesta rukou, prstů a existují i takové, které se praktikují celým tělem.

Mudry vychází z nauky o pěti elementech. Lidské tělo se skládá z pěti prvků. Jsou jimi: země, voda, oheň, vzduch a éter. Elementy se projevují ve všem, co je. Podílí se na činnosti vnitřních orgánů v našem těle a souvisí i s myšlenkovými pochody. Podle tradičního učení véd má každý z pěti prstů na ruce přímou vazbu na jeden z pěti elementů. Palec symbolizuje oheň, ukazováček vzduch, prostředníček éter, prsteníček zemi a malík vodu. Stejně tak všechny naše smysly jsou propojeny s elementy – zrak s ohněm, hmat se vzduchem, sluch s éterem, čich se zemí a chuť s vodou. Úkolem smyslů je přinášet nám informace o okolním světě. Jsou-li všechny elementy v rovnováze, žijeme v harmonii.

 

Jak mudry působí

Praktikování muder ovlivňuje tok energie v těle. Zatímco prsty pravé ruky ovlivňují levou polovinu těla, prsty levé ruky zase pravou polovinu těla. Obvykle se mudry „cvičí“ oběma rukama. Při pravidelném praktikování mudry slouží také k léčení duše i ducha – uklidňují, regenerují levou a pravou mozkovou hemisféru. „V okamžiku, kdy různě spojujeme prsty, dochází ke kombinaci elementů a energetických drah, tedy se upravuje tok energie v drahách. Právě nerovnováha toku energie přináší zdravotní problémy na úrovni fyzické, mentální i emocionální,“ vysvětluje Zuzana Klingrová.

 

Jak praktikovat mudry

„Je to velmi jednoduché. Některé mudry se praktikují jako součást pránajámy, jiné samostatně anebo jako součást pozic – ásan,“ říká Zuzana Klingrová. Výhoda muder spočívá v tom, že se k jejich praxi nemusíte převlékat ani rozbalovat jógovou podložku. Mudry můžete cvičit nejen během ásan a meditace, ale kdykoli během dne. „Dají se praktikovat kdykoli a kdekoli. Mám oblíbenou mudru, kterou používám v emocionálně vypjatých chvílích, před zvládnutím těžkých úkolů – je to Ganéša mudra. Pomáhá zvládat stres, překonávat překážky, podporuje sebejistotu a posiluje víru ve vnitřní hlas, což je pro mě v těžkých chvílích důležité,“ říká Zuzka.

Jediné, na co si je třeba dát podle ní pozor, je, aby držení mudry nebylo příliš silné nebo naopak slabé. „Prsty jsou vždy v jemném napětí.“ Při cvičení muder mějte na paměti, že gesto by mělo být udržováno alespoň 5 až 15 minut v kuse. To proto, že jen dostatečná délka praxe mudry dokáže ovlivnit proudění energie v těle natolik, aby měla kýžený efekt.

 

Každý prst je spojený s elementem. Každý element je spojen s jedním naším smyslem.

Palec – oheň – zrak

Ukazováček – vzduch – hmat

Prostředníček – éter – sluch

Prsteníček – země – čich

Malíček – voda – chuť

 

 

Nejběžnější mudry a jak na ně

Andžali namaskára mudra

Mudra, kterou zná každý jogín. Spojte ruce před hrudníkem, kdy palce se dotýkají středu kosti. Praktikuje se během praxe pozic, meditace i zpívání manter. Pomáhá projít hlouběji do nitra, vnímat pocity zklidnění a harmonie. Ovlivňuje nervovou soustavu, ale i tok energie v nádí (energetických drahách).

 

Čin mudra

Ukazováčky i palce se dotýkají, ostatní prsty jsou propnuté. I tato mudra pomáhá projít hlouběji do praxe. Zklidňuje tok myšlenek a pomáhá nalézt zklidnění, které nám otevírá hlubší cestu poznání sebe sama. Je proto také nazývána mudrou vědění. Má vliv na endokrinní systém, paměť a pomáhá při nespavosti.

 

Dhjáni mudra

Položte pravou ruku do klína, levou na pravou, špičky palců se dotýkají. Nazývá se také mudrou koncentrace, pomáhá nám vnímat sebe sama v přítomném okamžiku. Pomáhá odstranit následky stresu z přemíry myšlení. Zbavuje nás emocí z minulosti a obnovuje tok energie v těle. Pomáhá naslouchat intuitivnímu já, které nás vede k poznání opravdového já.

 

Ganéša mudra

Upažte, paže a ramena jsou v jedné přímce. Pokrčte lokty, otočte levou dlaň dopředu, hřbet ruky k hrudníku, pravou naopak. Spojte bříška prstů, zaklesněte a silou zkuste táhnout od sebe. Tato mudra pomáhá překonávat překážky. Uvolňuje následky stresu – vnitřní tenzi a povznáší spirituální já. Podporuje také trávicí oheň agní – náš metabolismus. Lze použít společně se zpíváním mantry, během praxe pozic, meditace.

 

Šraddha mudra

Spojte palec a prsteníček, prostředníček a ukazováček jsou křížem přes sebe. Malíčky zůstávají propnuté. Praktikuje se na obou rukou během meditace a dechových technik. Mudra pro pozitivní víru a energii. Pomáhá posílit víru v sebe sama, svá rozhodnutí, cestu transformace skrze proces.

 

Kakí mudra

Někdy se k praxi muder používají i jiné části těla – třeba oči nebo ústa. Tato mudra se praktikuje právě ústy. Posaďte se, nechte pohled směřovat ke špičce nosu a našpulte ústa do tvaru písmene O. Stejně jako při praxi šitkarí pránajámy se nadechněte pomalu ústy, pak proveďte pomalý dlouhý výdech nosem. Dochází ke zklidnění mysli, nervového systému, ochlazení a harmonizaci pitty.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.