Jóga jako cesta ze závislosti

Jóga jako cesta ze závislosti
Ve světě se jóga čím dál víc používá jako podpůrná metoda při odvykání závislostem. Trend se pomalu dostává i k nám. Jakým způsobem jóga pomáhá? A nejste náhodou také na něčem závislí?

Pacientky, které v Psychiatrické nemocnici Bohnice bojují se závislostí, mají už třetím rokem možnost navštěvovat po detoxu v rámci terapie lekce kundalini jógy. Existují také lektoři, kterým jóga pomohla z alkoholismu a drogové závislosti. Takový je i případ americké lektorky Cole Chance, jejíž příběh můžete zhlédnout na YouTube. Potýkala se se závislostí na alkoholu a heroinu, jógová praxe jí ale pomohla vrátit se zpátky do života. Při cvičení a meditaci totiž konečně cítila napojení na sebe, na své tělo i duši. Jógová podložka se pro ni stala bezpečným místem, kde se cítila dobře. Nakonec se přihlásila na kurz pro učitele. „Najednou jsem byla schopná říct lidem, že už nepiju. Za to jsem se předtím styděla. A zjistila jsem, že to nikomu nevadí. Předtím jsem padala stále zpátky, protože se mě někdo zeptal, jestli si dám skleničku, a já neuměla říct ne.“ Přestala se za své problémy stydět a začala o nich mluvit. A začala učit jógu. Je to přesně osm let. Teď její klienti jen těžko věří, že někdy měla problém s alkoholem a drogami.

Příběh Cole, stejně jako řady dalších, se týká těžké závislosti na alkoholu a drogách. Důležité je zdůraznit, že v takových případech je zásadní odborná péče, při které jóga může fungovat jako podpůrná metoda. Začíná se s ní ale až po detoxu. „Jógu, obzvlášť kundalini, není možné praktikovat pod vlivem, to by mohlo na úrovni nervového systému víc uškodit než pomoci,“ upozorňuje učitelka kundalini jógy Hana Žaloudková ze studia Grain Space.

Rituál nebo závislost?

Jóga ale pomáhá i s méně závažnými závislostmi nebo tendencemi k nim. Ty se týkají většiny z nás. Může to být přejídání, káva, cigarety, hromadění věcí, vztahová závislost, gambling nebo digitální závislosti, například videohry či připoutání k sociálním sítím. Jak diagnostikovat hranici mezi neškodným rituálem a závislostí? Otevřete lednici. Kolik tam máte jídla nebo doplňků stravy? A co skříňka v koupelně? Opravdu potřebujete tři šampony a čtyři pasty na zuby? Kolikatery máte džíny a které z nich nosíte? Nemáte tendenci hromadit věci? A co se stane, když si nedáte kávu? Rozbolí vás hlava? Pak máte abstinenční příznaky a na kofeinu jste závislí. „Tělo dává signály, co je a není v pořádku,“ říká lektorka jógy Zuzana Klingrová. „Důležité je vnímat své reakce. Přirozenou inteligenci a instinkt, které jóga prohlubuje.“

Jakým způsobem tedy jóga pomáhá? Veškeré psychické potíže, ať už závislost, deprese, nebo posttraumatická stresová porucha, mají v pozadí trauma. „Závislost je následek. Člověk většinou utíká před bolestí, kterou prožil často už v dětství nebo v dospívání, případně ve vztahu,“ říká Hana Žaloudková. „Často je to generační. Rodiče, kteří dětem ubližují, nejspíš sami zažili to stejné. A závislost je únik od té bolesti, hledání léku na trauma. Cesta, jak zapomenout. Ta látka nebo činnost lidem přináší uspokojení.“

Přitom právě jóga může být tím správným lékem. „Takové trauma je potřeba uzdravit,“ souhlasí Klingrová. „Ale člověk musí být motivovaný, sám musí chtít s tím něco dělat. Nejde ho k tomu donutit,“ doplňuje ji Žaloudková. Jóga vyžaduje pravidelnou, nejlépe každodenní praxi. Nestačí přijít jednou týdně na lekci, je potřeba praktikovat i doma, počítá se i pětiminutová praxe, a vytrvat. Zásadní změny se nedějí okamžitě, ale postupně.

„Při dlouhodobé pravidelné praxi lidi přirozeně začnou měnit svůj život, stravu – líp spí, jedí zdravější potraviny, často se z nich stanou vegetariáni, i ti, kteří neměli problém se závislostí, přestávají pít alkohol. Sama po skleničce vína cítím zrychlený tep i ve spánku. Proto jsem přestala pít alkohol úplně,“ doplňuje lektorka Žaloudková.

Režim a disciplína

Není přitom zásadní, který styl jógy si vyberete. Účinná je kundalini jóga, která obsahuje velké množství meditačních technik a pracuje s mantrami, jež silně působí na mysl a nervový systém. V jógové terapii se používá i hatha jóga, pomůže také aštanga. Důležitý je totiž režim, disciplína, zklidnění. Vnímání přítomného okamžiku, stabilita a zvyšování sebedůvěry a sebejistoty. Schopnost používat mozek, nevymývat ho.

Řád a pravidelná praxe, nejlépe ráno, jsou nezbytné, stejně jako pravidelné jídlo. Proto je i v léčebnách a ústavech, kde se pracuje se závislými, striktně daný rozvrh, přesný program, který se opakuje. Čas jídla, aktivit i odpočinku.

„I lidé, kteří mají bulimii, potřebují mít řád,“ říká Klingrová. „Jinak celý den nejedí, večer jsou vyčerpaní, nacpou se, vyzvrací se a pak se za to nenávidí.“ Alkoholici zase přijímají prázdné kalorie, místo aby pravidelně jedli. Tělu pak chybí výživa, vitaminy, minerály. „Pravidelně se opakující režim, disciplína a řád stabilizuje mysl. A ta, když je stabilní, nevyvolává nutkavé chutě,“ dodává lektorka.

Harmonizovat dóši

Zuzka Klingrová kromě jógy pracuje i s ájurvédou. Ta závislosti často připisuje zvýšené dóše, typu energie, která se nazývá váta. Způsobuje nesoustředěnost, roztěkanost, nestabilitu. Závislost může spustit trauma z dřívějška nebo například situace, kdy přijdeme o pocit jistoty, stability, pevné půdy pod nohama. Třeba odchodem někoho z blízkých. Alkoholem nebo drogami pak klidníme rozbouřenou mysl a emoce, kompenzujeme stres, na moment zdánlivě podporujeme sebedůvěru.

Příliš mnoho kaphy zase může směřovat k závislosti na jídle – kapha má tendenci zajídat emoce nebo hromadit věci, vytváří si tak falešný pocit jistoty. Pitta má sklony k perfekcionismu, proto závislostem tolik nepropadá. Má sklony k sebemrskačství a přílišné aktivitě. Deset hodin pracuje a pak si jde zaběhat, přitom by pro ni byl vhodný spíš pasivní odpočinek. Meditace, dechové techniky, které harmonizují sympatikus a parasympatikus, jóga nidra – jógový spánek, masáž. Přílišná aktivita přetěžuje sympatikus – nervový systém související s výkonem. Nebezpečím je pro ni workoholismus, kvůli kterému často končí s únavovým syndromem a syndromem vyhoření. Praxe jógy dóši harmonizuje.

Aspoň tři týdny

Ájurvéda určuje tři pilíře zdraví. Stravu, spánek a aktivitu. Když je moc stresu a málo spánku, blokuje se tok prány. Když prána neproudí, tak neživí agní, začínají chybět živiny a přichází problém. Stejně tak nestačí jen meditovat. Ásánová praxe je nutná, protože očišťuje a uvolňuje bloky, pak lze praktikovat dechové techniky – pránajámu a energie může proudit. „Když pracuji s alkoholikem nebo drogově závislým, tak měním naučené vzorce chování a vytvářím jiné. Proto je většina léčebných pobytů minimálně na 21 dní, to je doba, kdy se může vytvořit nový stereotyp. Samozřejmě čím delší čas, tím líp,“ říká Klingrová. Stejnou metodu můžete použít třeba při závislosti na kávě. „Stačí ten stereotyp změnit – vytvořit nový vzorec, správný rituál, aby člověk zapomněl na svůj zlozvyk,“ doplňuje Klingrová.

Přítomný okamžik

Podobně jako jóga může fungovat i mindfulness přístup – všímavost, kdy si člověk uvědomuje, co v jaký moment dělá. „Problém je, že se moc zabýváme minulostí a máme tendenci se trestat za to, co jsme udělali,“ vysvětluje Klingrová. „Dám si radši skleničku, abych nemyslela za to, že jsem podvedla partnera nebo že mě podvedl on. Další problém je strach z budoucnosti. Žijeme málo v přítomnosti. Přitom žádné zítra být nemusí a včerejšek už nezměním.“

Nepouštějte si k jídlu zprávy, odložte mobil. Na informaci z okolí totiž reaguje celé tělo. Soustřeďte se na jednu činnost, ať je to jídlo, sex, čtení, nebo práce. Večer si namažte tělo olejem nebo krémem, dejte si čaj, popovídejte si s partnerem, zařaďte dechové techniky nebo meditaci, odložte přebytečné myšlenky do deníku, vypněte telefon a běžte spát. Žijte v přítomnosti.

Závislá na józe

Co když se ale další závislostí stane právě jóga? „Ta se projevuje ve chvíli, kdy ‚úspěšnost‘ praxe ovlivňuje to, jak se cítím mimo podložku,“ vysvětluje Klingrová. Stejné je to se závislostí na sportu. Běhání, golf, box nebo jízda na kole by se neměly stát posedlostí, kdy máme zkažený den a pocit viny, protože jsme nestihli sportovat a nesplnili naplánovaný výkon.

Důležité je také neupnout se na svého guru, nepřeklopit původní vzorec chování ve vztahovou závislost. Správně vedená praxe směřuje k návyku, který je pro tělo příznivý. Ke spojení se sebou samou, kdy víme, v jakém stavu je dnes naše tělo a co zrovna potřebuje. A taková závislost je fajn.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.