Zdá se, že klasické cenovky, vytištěné na bílých nebo barevných papírových štítcích, už budou ve velkých prodejnách brzy pasé. Elektronické cenovky mají oproti nim spoustu výhod – v první řadě šetří čas zaměstnancům, kteří museli zboží dříve ručně přeceňovat, a to i několikrát za den zejména kvůli tomu, že šlo do slevy. Ušetřený čas teď mohou věnovat zákazníkům, pochvalují si prodejci.

Zdroj: Youtube

Na změnu ceny je potřeba rychle reagovat, a to samozřejmě ve všech prodejnách daného řetězce najednou. U digitálních cenovek se jedná o automatický proces, takže jakmile někdo zadá do počítače novou cenu produktu, ta se změní ihned také v pokladním systému a aktualizace se odesílá i do cenovek. Změna pak probíhá během několika okamžiků, píše web Retail News. Vedle aktuální ceny vidí zákazníci na displeji i další údaje o zboží včetně výrobce či země původu nebo jakosti produktů.

Ekoaktivisté mohou být nadšeni

Digitální cenovky šetří lesy, protože k nim není potřeba papír, nic se nemusí tisknout. Možná se to tak nezdá, ale vezměte si, kolik papíru bylo zapotřebí ke všem těm tunám zboží ve všech prodejnách po celém Česku. A dokonce se díky nim dá celkem efektivně předcházet plýtvání potravinami. Jak? Tak například u pečiva, kde se od určité hodiny odpolední nastavuje automatická sleva, a zákazníci si mohou pořídit housky nebo chleba i o polovinu levněji. Pokud by se pečivo neprodalo, vyhodí se, jelikož následující den už se nemůže prodávat.


Řetězec Kaufland začal s testováním elektronických cenovek u ovoce a zeleniny v Česku jako první už v roce 2018. Jak uvádí web MediaGuru, elektronické cenovky začaly následně masivně používat i další řetězce, jako Albert, Globus, Penny Market nebo Billa. Využívají je i prodejny se spotřebním zbožím jako Tchibo, Alza nebo Datart. A od začátku letošního roku je najdete také v některých obchodech sítě prodejen Lidl, kde postupně přibývají.

Náklady na nové cenovky jsou statisícové

Proč některé řetězce s používáním digicenovek čekaly několik let? Jejich pořízení není zadarmo, naopak se jedná o velké počáteční náklady s dlouhodobou návratností. Baterie u cenovek vydrží přibližně pět let, některé déle. Tiskový mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík řekl v roce 2021 pro web vitalia.cz, že na jednu prodejnu je potřeba dva a půl až tři tisíce digitálních cenovek, a to už jde o investici v řádu stovek tisíc korun na jednu prodejnu.


Na druhou stranu se díky nim dají ušetřit náklady na mzdy zaměstnanců, kteří místo přeceňování zboží a lítání po prodejně mohou obsluhovat zákazníky. Z dlouhodobého hlediska je pak benefitem určitě ohled na životní prostředí, protože dochází ke snížení spotřeby papíru a barev nutných pro tisk.

„Máte naši aplikaci?“

Přes elektronické cenovky také může obchodník interaktivně komunikovat se zákazníky přímo v místě prodeje prostřednictvím jejich mobilních telefonů. K tomu slouží mobilní aplikace (ano, ty, na které se vás pokladní pokaždé ptají). Někdy se stane, že jdeme do obchodu za konkrétním zbožím, které sliboval leták. Jenže ho nenajdeme, protože je už vyprodané, nebo ho zapomněli naskladnit. A tady přicházejí na řadu nové cenovky, které dokážou produkty lokalizovat – stačí, když ho zadáme do aplikace a ta nám spolehlivě sdělí, zda ho na prodejně mají, a pokud ano, mapka nás k němu nasměruje. V neposlední řadě se zákazníci vyhnou situaci, kdy si do košíku přidali zboží, které mělo být ve slevě, ale pokladní jim pak naúčtuje původní, plnou cenu. Takové dohadování a následné řešení může trvat několik minut a otráví všechny čekající ve frontě – ať zvedne ruku ten, komu se to nikdy nestalo.


Zdroje: