Léčivé účinky kopřivy dvoudomé znali lidé už ve starém Egyptě, římští vojáci se prý švihali kopřivami, aby se zahřáli, středověké bylinkářky moc dobře věděly, na který neduh použít kopřivový čaj nebo proč je na jaře tak zdravý salát z kopřiv. Léčivé účinky kopřivy dvoudomé znali lidé už ve starém Egyptě, římští vojáci se prý švihali kopřivami, aby se zahřáli, středověké bylinkářky moc dobře věděly, na který neduh použít kopřivový čaj nebo proč je na jaře tak zdravý salát z kopřiv. V dnešní době, kdy chceme mít všechno vědecky podložené, můžeme o kopřivě na základě provedených studií říct:


1. JE ZDROJEM CENNÝCH ŽIVIN

Z vitaminů stojí za zmínku především A, C a K + několik vitaminů ze skupiny B. Co se týče minerálů, kopřivová nať obsahuje vápník, železo, fosfor, hořčík, draslík a sodík. Málokdo by navíc čekal, že jsou kopřivy zdrojem aminokyselin – dokonce mohou nabídnout všechny označované jako esenciální. S důležitými účinky pak přichází rostlinné flavonoidy a karotenoidy, kterým kopřivy vděčí mimo jiné i za silné antioxidační schopnosti.

2. MÁ PROTIZÁNĚTLIVÉ ÚČINKY

Pokud v těle probíhají chronické záněty, není to pro naše zdraví vůbec dobré. Kopřivové masti byly po staletí používány k léčbě artritidy, což je zánětlivý stav postihující pohybový aparát. A tento účinek prokázaly i vědecké studie. Příznivě působí i výtažek z kopřivy užívaný ve formě kapslí.

3. ULEVÍ OD PŘÍZNAKŮ SENNÉ RÝMY

Jsme opět u protizánětlivých účinků, tentokrát jde o záněty probíhající v rámci sezónní alergie. Díky působení léčivých látek z kopřiv dochází k zablokování histaminových receptorů a imunitní buňky zpomalí či zastaví vylučování látky, která spouští alergické reakce.

4. SNIŽUJE KREVNÍ TLAK

Vysokým krevním tlakem trpí vysoké procento obyvatel civilizovaných zemí. A ne nadarmo se hypertenzi říká „tichý zabiják“, neboť zásadně zvyšuje riziko vzniku srdečních onemocnění a infarktu. Pravidelné pití kopřivového čaje či užívání jiných produktů obsahujících výtažek z kopřiv podporuje produkci oxidu dusnatého, který roztahuje cévy a tím dochází k poklesu tlaku. Další složky pak napomáhají celkovému uvolnění srdečního svalu, a i zvýšení antioxidační ochrany srdce vede k optimalizaci krevního tlaku.

5. ZLEPŠUJE KONTROLU HLADINY KREVNÍHO CUKRU

Do určité míry mohou koncentrované formy výtažku z kopřivy napodobit účinek inzulínu. Díky jedné studii víme, že užívání 500 mg kopřivového extraktu třikrát denně vedlo k poměrně výraznému poklesu hladiny cukru v krvi. U diabetiků je ovšem zcela na místě konzultovat terapii včetně užívání výživových doplňků s lékařem.

6. CHRÁNÍ JÁTRA

V rámci jarních detoxikačních kúr se kopřiva využívá velmi často a jedním z důvodů je právě její schopnost regenerovat játra a chránit je proti poškození vlivem toxinů a těžkých kovů.

7. POMÁHÁ HOJENÍ RAN

Vnější aplikace nejrůznějších mastí a gelů s obsahem kopřivy přináší dobré výsledky například při léčbě popálenin.

8. PŮSOBÍ JAKO PŘÍRODNÍ DIURETIKUM

Tento účinek souvisí s poklesem krevního tlaku, protože spolu s nadbytečnou vodou odchází z těla také přebytečná sůl, která je jednou z příčin zvýšeného tlaku.

ČERSTVÁ NEBO SUŠENÁ?

Kopřivu je možné užívat v sušené formě, ale například čaj můžete připravit i z čerstvých listů. V kuchyni se uplatní do nádivky, karbanátků, polévek či smoothies (do smoothies používejte lehce povařenou nať). Platí, že konzumaci čerstvých listů bez předchozí tepelné úpravy je lepší se vyhnout. Koncentrovanější formou jsou pak nejrůznější kapsle či tinktury.