Dokážete si představit poctivou rajskou či svíčkovou omáčku bez bobkového listu? Nejspíš by jí pak chyběl ten správný šmak. Sušené bobkové listy používáme běžně při vaření (před podáváním se ale vyndávají, protože se těžko žvýkají a tráví), víte ale, že tyto listy rostou na okrasném stromě s názvem vavřín vznešený (nebo též vavřín ušlechtilý), který dorůstá až do výšky 18 metrů? Bobkový list nežádoucí účinky téměř nemá, pokud jste v jeho konzumaci střídmí.

Vavřínový věnec pro vítěze i bakaláře V starořeckých mýtech se ve vavřínový strom proměnila Dafné, aby se skryla před Apollónem, který pak na znamení smutku z neopětované lásky nosil na hlavě vavřínový věnec. Ve starověkém Řecku byli věnci spletenými z vavřínových snítek korunování vítězové nejen ve sportovních hrách. Podobně ve starověkém Římě se vavřínovými věnci zdobili vojevůdci, vracející se z vítězných bitev. Zajímavým faktem je, že akademický titul „bakalář“, původně baccalaureatus vznikl zkrácením latinského sousloví bacca laurea coronatus, tedy „korunovaný vavřínovým věncem“.

Zdroj: Youtube

Bobkový list v domácí lékárně

Přestože je bobkový list známý hlavně jako kuchyňské koření s intenzivní chutí a vůní, má také zdraví prospěšné účinky, které se využívaly jako medicína už v dávných dobách, a potvrzují je i novodobé vědecké studie. Podle ajúrvédy se jedná o oteplující koření. Bobkový list, tedy list vavřínu, působí protizánětlivě, přispívá ke snížení patogenních mikroorganismů, hojení ran a patří mezi antioxidanty. Pomáhá při revmatismu a dně, bolestech v kostech a kříži, ale využít se dá v pdobě čaje i při nachlazení - zmírňuje kašel a tlumí bolesti hlavy.

Antioxidační vlastnosti

Bobkový list obsahuje různé fytochemikálie, včetně fenolických sloučenin, které mají antioxidační účinky. Tyto látky pomáhají chránit tělo před oxidativním stresem a poškozením způsobeným volnými radikály. Přidávejte proto bobkový list do jídla co nejčastěji.

Protizánětlivé účinky

Některé studie naznačují, že extrakt z bobkového listu může mít protizánětlivé vlastnosti, které mohou pomoci snížit záněty v těle a mohou být užitečné při léčbě různých zánětlivých onemocnění, jako je revmatická artritida.

Podporuje trávení

Bobkový list se tradičně používal k podpoře trávení a zmírnění potíží se žaludkem, jako je nadýmání, křeče a nevolnost. Na podrážděného žaludek si tak zkuste připravit čaj vařený z bobkových listů, měl by záchvaty zmírnit. Tento čaj je velmi aromatický, což může pomoci uvolnit i tlak v dutinách nebo ucpaný nos při rýmě.

Snižuje krevní cukr

Zahraniční studie naznačují, že konzumace bobkového listu může pomoci se snižováním hladinu cukru v krvi u lidí s diabetem. Může za to velký obsah bioaktivních látek, které pomáhají zlepšovat citlivost na inzulin a regulují hladiny glukózy. Například tato studie přímo ukazuje, že konzumace 1 -3 gramů bobkových listů po dobu 30 dnů výrazně snižuje rizikové faktory cukrovky a kardiovaskulárních onemocnění. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2613499/

Má antimikrobiální účinky

Účinné látky obsažené v bobkovém listě, jako jsou například eugenol a karyofylen, mají antimikrobiální vlastnosti, což znamená, že mohou pomoci bojovat proti bakteriím, plísním a jiným mikrobům v těle.

Zdravá imunita

Bobkový list je nejen bohatým zdrojem silic, které mohou za jeho vůni a chuť, ale také vitamínu A, vitamínu B6 a vitamínu C (ale také minerálů železa a hořčíku). O všech těchto vitamínech je známo, že podporují zdravý imunitní systém. Čaj z bobkových listů tak může fungovat jako prevence chřipky a nachlazení.

Jak si uvařit čaj z bobkového listu?

Jak už jsme zmínili, čaj z bobkového listu pomáhá při celé řadě zdravotních obtíží, třeba na zmírnění kašle nebo na podrážděný žaludek. Navíc je levný. Jen si dejte při jeho popíjení pozor, je mírně sedativní, čímž napomáhá zklidnit napětí a stres, po ránu vás ale může utlumit, což nemusí být žádoucí. Neměl by se konzumovat v příliš velkém množství a především ne během těhotenství a kojení.

Zalijte 2 až 3 listy bobkového listu 250 ml vroucí vody a nechte pod pokličkou 10 minut louhovat. Po mírném vychladnutí můžete čaj popíjet, ideální je pít 2 až 3 šálky denně, ne víc. Čaj si můžete ochutit citronem a případně osladit i medem.

Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7152419/ https://www.webmd.com/diet/bay-leaf-health-benefits https://www.ireceptar.cz/zdravi/bobkovy-list-caj-ucinky-20221031.html

Spence, C. (2023). Why cook with bay leaves?. International Journal of Gastronomy and Food Science, 100766.