Kardio – Jaký má vliv a proč ho zařadit do tréninkového plánu?

1457872541
Kardio – buď ho milujete, nebo nenávidíte. Do jaké skupiny se řadíte vy? Jste jeho příznivcem, nebo se mu vyhýbáte obloukem? Myslíme si, že většina z vás se přiklání ke druhé variantě. I když není pochyb o tom, že jakékoli kardiovaskulární cvičení by mělo být zahrnuto do všech tréninkových plánů a mělo by se stát součástí každého, kdo chce žít zdravým životním stylem, tak často bývá chtěně přehlíženo. Zamysleli jste se ale někdy nad tím, jaké výhody vám může přinést? A teď nemyslíme jen úbytek váhy, ale především jeho přínosy pro správnou činnost srdce a duševní zdraví.

Co je kardio?

Kardio je kardiovaskulární cvičení zaměřené na aktivitu zvyšující srdeční frekvenci, která následně spouští fyziologické změny v těle. Je to vytrvalostní aktivita, při které se zadýcháte a většinou i zpotíte. Ano, opravdu se zapotíte!

Existují dva typy kardia – aerobní a anaerobní.

Aerobní cvičení zahrnuje cviky ve střední intenzitě, kdy aktivitu provádíte v delším časovém horizontu se zvýšenou tepovou frekvencí. Mezi tyto aktivity patří běh, jízda na kole, plavání nebo tanec.
Anaerobní cvičení naopak zahrnuje kratší intervaly vysoké intenzity, jako je skákání, sprint nebo intervalový trénink.

Proč zařadit kardio?

Odbornosti už bylo dost a teď se vrhneme na samotnou podstatu kardiovaskulárního cvičení, které přináší mnoho výhod pro naše zdraví. A jaké to jsou?


1. Ochrana srdce

Srdce je sval a pro jeho správné fungování je potřeba neustálého posilování, aby bylo silnější a odolnější. Častým posilováním srdečního svalu předcházíme srdečním onemocněním. Kardio nám pomáhá snížit hladinu cholesterolu v krvi a minimalizuje tak riziko vzniku srdečních chorob. Přispívá také k nižší klidové srdeční frekvenci a díky tomu budete mít během dne více energie.

2. Duševní zdraví

Každý z nás zažívá denně nějaký stres. Okolí, ale i my samotní na sebe máme vysoké nároky, chceme být co nejefektivnějšími a často se dostáváme do situací, kdy zažíváme úzkostné stavy. Pravidelné cvičení uvolňuje do těla endorfiny (hormony štěstí), které zmírňují příznaky stresu, deprese, únavy a dopomáhají k udržení psychické rovnováhy. No řekněte sami, jaký pocit máte, když docvičíte?

3. Zrychlení metabolismu

Kardio má pozitivní vliv i na metabolismus. Pomáhá ho nastartovat, zrychlit a přispívá k udržení či snížení tělesné hmotnosti. Tento typ cvičení vám umožní spálit více kalorií a v kombinaci se zdravou vyváženou stravou pomůže při zdravém hubnutí. Pozor ale na přetrénování, kardio zařazujte maximálně čtyřikrát týdně.

 

Vyjmenovali jsme hlavní benefity kardia. To ale není vše, protože jeho zařazení navíc zlepšuje průtok krve v celém těle, mozkovou funkci, pomáhá v prevenci proti obezitě a diabetu. Ať už kardio milujete, nebo ne, zkuste ho do svého tréninkového plánu zařadit, uvidíte, jak se vaše zdraví včetně nálady zlepší.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.