1.

Jako první nám asi všem přijde na mysl to nejnápadnější, tedy aspekt vizuální. Určitě nemusíme mít bicepsy Pepka námořníka, na druhou stranu kosti potažené kůží, s přibývajícím věkem stále více plandající, nás určitě také příliš nepotěší. Mějme na paměti, že svaly vytvářejí ty správné a žádoucí křivky a jsou metabolicky aktivní, takže díky nim můžeme bez obav z tloustnutí dobře jíst.

2.

Druhá souvislost není viditelná v běžném životě, ale při posilovacím tréninku vypluje na povrch velmi brzy.

Nedostatečná síla paží vás bude limitovat při provádění cviků na úplně jiné partie, například core neboli středu těla. Takové planky, tedy prkna, kdy paže nesou velkou část vaší tělesné hmotnosti, jsou skvělým příkladem. Slabé paže vás neunesou ani při klicích, tricepsových dipech s oporou o hranu židle či lavice, a potíže budete mít i při zvedání menších činek či kettlebellů při cvicích na rozvoj hrudníku, ramen… Zkrátka a dobře, slabé paže sabotují tréninkový pokrok a rozvoj celého těla.

3.

Poslední a z hlediska zdraví a dlouhověkosti nejdůležitější důvod pro cvičení paží a rukou je fakt, že studie jednoznačně potvrzují souvislost mezi silou úchopu a kvalitou a délkou vašeho (zdravého) života. Jinými slovy, čím silnější paže, ruce a jejich úchop, tím větší šance na delší a kvalitnější život.

JAK TEDY NA TO?

Cviků na paže je celá řada, ale z mého pohledu je důležité zaměstnávat je tak, jak vám to povětšinou nejde, tedy právě těmi cviky s vahou vlastního těla – prkna na natažených pažích, střídavé zvedání vždy jedné ruky a nohy v prkně, nácvikem kliků (zprvu s oporou například o kuchyňskou linku nebo pracovní stůl, poté snižujeme výšku opory, až se dostaneme rukama na zem) a již zmiňovanými tricepsovými dipy s oporou o hranu židle nebo sedačky. Na sílu úchopu je mimořádně důležité umět viset, tedy udržet se na hrazdě nebo žebřinách alespoň jednu minutu. Tak co, zvládnete to?

Dana Škorpilová (63)

Vede nejen tréninky a semináře, ale také se jí můžete nechat inspirovat na www.danaskorpilova.cz nebo na Instagramu. Nebojte se jí napsat a poradit se s ní, jak správně začít. Její energie je nakažlivá a zkušenosti k nezaplacení.

Zdroje:

Kondice 12/2023

https://danaskorpilova.cz/