Zima podle ájurvédy

Zima podle ájurvédy
Zima je obecně vnímána jako poměrně negativní roční období. Je pravdou, že v zimě máme zpravidla méně energie a jsme více oslabení v porovnání s ostatními ročními obdobími. Není divu, že naše západní mysl čím dál častěji uniká k různým východním směrům. Jedním z nich je ájurvéda. Zima je dle ní ve znamení změny, která umí dost nečekaně oslabit naši imunitu. Co nám tedy ájurvéda radí?

Dóša váta

Dle ájurvédy zimě vévodí dóša váta. V zimě nejvíce trpí lidé, u kterých právě tato dóša převládá. Jsou to štíhlí lidé se slabším svalstvem, s menší životní silou, suchou kůží a nepravidelnou hladinou energie. Obvykle se jedná o kreativní lidi s bystrým intelektem. Obecně ale bude všem bez rozdílu v zimě prospívat to, co právě vátám. Držte se přírodně vypěstované, dobře uvařené a výživné stravy.

Zpomalte

Nepříjemné počasí nás láka do tepla a sucha domova. V současné uspěchané době se snadno řekne, abychom poslouchali své tělo a ubrali. Umíme ještě naše tělo vůbec poslouchat? Uberte fyzické i pracovní aktivity. Teprve když trochu zpomalíte, naučíte se poslouchat nepatrné signály svého těla.

Dostatečný spánek

Krátké dny a dlouhé noci – možná nám tím sama příroda chce něco naznačit. Zkusme ji poslouchat. Choďte dřív spát a ráno si naopak dopřejte ten luxus a z postele vstávejte spíš později. Dle ájurvédy byste měli zalézt do postele již kolem 22. hodiny. Aby vás nic zbytečně nerušilo, zkuste alespoň půl hodiny před spaním vypnout veškeré monitory a obrazovky, které na vás působí modrým světlem. Buďte sami se sebou. Čtěte knížku, zkuste meditovat nebo si jen povídejte s partnerem. Spánek tak bude mnohem kvalitnější.

Snídaně je základ

I když jste po ránu ve spěchu, během zimy byste si měli dopřát opravdu pořádnou snídani. A co je důležité – teplou snídani. Zimní snídaně dle ájurvédy může být například teplá ovesná kaše s oříšky nebo jen uvařené jablko se skořicí a rozinkami. Jako skvělá snídaně i svačina se osvědčil i na másle upravený banán se skořicí. Díky své sladké chuti se na něj budete každé ráno těšit. Ájurvéda nedoporučuje mísit čerstvé ovoce s teple upravenými potravinami. Do teplé kaše si tedy vždy dejte teple upravené ovoce, ne čerstvé.

Co jíst

Snídaně je základ, to je jasné. Neměli byste ale zapomínat ani na oběd, který by měl být také vydatný a bohatý na bílkoviny. Hlavní jídlo by se mělo skládat jen ze tří základních surovin. Nekombinujte dvě jídla bohatá na bílkoviny – např. vejce a luštěniny, maso a mléko. V malém množství používejte pálivé koření. Večeře by už měla být spíše střídmá – postačí polévka a pečená zelenina.

 

Ájurvéda věří, že mnohem důležitější než samotné jídlo je to, s jakou náladou pokrm připravujete. Svou negativní energii můžete přenést do jídla, tu pak znovu zkonzumujete vy i všichni ostatní, kteří jídlo jedí. Naštěstí to funguje i naopak. Pokud pokrm připravujete s láskou, konzumace takového jídla očišťuje váš organismus od negativních energií. Vše kolem jídla by se mělo odehrávat v klidu a míru. Proto není nic lepšího než připravit blízkým chutné jídlo v klidu a s láskou.

Předchozí z rubriky

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.