Proč je pitný režim důležitý pro lidský život

Proč je pitný režim důležitý pro lidský život
Už jako malé děti ve třetí třídě jsme se učili, co to je koloběh vody. Takový malý vlastně probíhá dokonce i v našem těle. Lidské tělo se totiž ze 60 % skládá z vody. Během dne určité množství vody přijímáme i vylučujeme. Voda se z našeho těla dostává pocením, močením i dýcháním. Na nás potom je, abychom stejnou dávku do těla zase zpět dostali. Často se nám stává, že se jdeme napít až v případě, že máme žízeň – tak by to ale být nemělo. K pocitu žízně by vlastně ani nemělo dojít.

Kolik toho vypít

Jakmile dojde na téma pitného režimu, mluví se často o množství 2,5 litru vody denně – to je takové obecné číslo, které lidské tělo za den vyloučí a mělo by i přijmout. Kolik byste toho denně měli vypít, zjistíte jednoduchým výpočtem. Na každých 15 kilogramů vaší tělesné váhy byste měli denně zvládnout vypít 0,5 litru tekutiny. Vždy je ale potřeba vzít v úvahu i další faktory, jako jsou např. teplota vzduchu nebo fyzická aktivita během dne.

Nebezpečná dehydratace

Někdy zapomínáme dostatečně pít, kvůli čemuž můžeme nejen někde za horkého počasí omdlít nebo si přivodit jisté zdravotní komplikace. Nedostatek příjmu tekutin se přímo odráží na našem výkonu. A to se nemusí jednat o žádný sport, dehydratace ovlivní i práci na počítači. Je vědecky dokázáno, že už při ztrátě 2 % tělesné hmotnosti tekutin se náš výkon zhorší o 20 %. Co riskujeme nedostatečným příjmem tekutin? Bolesti hlavy, únavu, úžeh, zácpu, zadržování vody v těle, poruchy funkce ledvin, záněty močového měchýře. To, že nepijete dostatek tekutin, poznáte lehkou bolestí hlavy, máte suché rty i jazyk, můžete být malátní, unavení, špatně se koncentrujete, máte šupinatou kůži.

Co pít při hubnutí

Pokud se chcete zaměřit na redukci hmotnosti, pitný režim je velké téma. Zapomeňte na různé freshe, džusy a šťávy – ať už jejich marketing hlásá cokoli. Hlavní složkou pitného režimu, a to nejen při hubnutí, by měla být čistá pramenitá voda. Voda z kohoutku většinou svou kvalitou předčí kdejakou kupovanou pramenitou vodu z hor. Jednou týdně si dopřejte také minerální vodu, která pomůže vašemu tělu navrátit potřebné minerály – především hořčík, sodík a vápník, které jste během fyzické aktivity vypotili.

Další zdroje minerálů během fyzické aktivity jsou různé čaje – bylinné, ovocné i zelené. Dopřávejte si je v neslazené podobě. Určitě se vyhýbejte tzv. soft drinkům, jako je coca-cola, energy drinky a další slazené limonády. Takový druh pití vašemu tělu dodá pouze notnou dávku cukru a tím navodí akorát chuť k jídlu.

Káva a alkohol

Pití kávy je takový malý rituál pro většinu z nás. Při hubnutí může působit tak, že oddaluje pocit hladu, což ale není nic pozitivního, protože ten vás dřív nebo později stejně dožene. Pokud máte rádi kávu, dopřejte si ji vždy se sklenicí vody. Káva totiž zvyšuje tvorbu moči a působí diureticky. Takže společně s ní odchází z těla víc tekutin, než se jejím vypitím získá. Co se týká alkoholu, tam by denní konzumace neměla přesáhnout 0,5 litru piva nebo 0,2 litru vína.

Naše tělo je ze 60 % tvořeno z vody – dopřávejme mu tedy každý den poctivou dávku čisté neslazené vody tak, aby si samo nemuselo vodu nezdravě zdržovat. Díky tomu naše pokožka bude svěží a šťavnatá a budeme se cítit skvěle!

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.