Vezměte svoje zdraví do vlastních rukou

Zdraví tělesné i duševní je důležité.
Při soustavném přetěžování a zanedbávání psychiky nemůže být člověk dlouhodobě fyzicky fit. A naopak – bez fyzického zdraví nelze dosáhnout duševní rovnováhy.
Vyzkoušejte si členství videoportálu
Kondice na 14 dní zdarma!
Získejte přístup k odborným článkům a cvičebním lekcím, které zvládnete v bezpečí domova.

Naše zdraví je utvářeno několika úrovněmi – my známe důvěrně jen své hmatatelné fyzické tělo a na to ostatní, jako jsou úrovně mentální, emocionální či energetická, často zapomínáme. A jestliže některá z nich přestane pracovat tak, jak má, začnou selhávat i ostatní. Jsou tu také další aspekty, které naše komplexní zdraví ovlivňují – vztahy s okolím i se sebou samým, utváření osobnosti. Náš organismus se sám neustále snaží o regeneraci – zaceluje rány, čistí krev, obnovuje buňky. Ale na všechno nestačí a my mu musíme pomoci.

Kdo chce být zdráv a čilý i ve vyšším věku, měl by se o sebe starat už od mládí po všech stránkách. Některé orgány totiž přestávají pracovat, anebo přinejmenším zhoršují svou funkci, nikoli stárnutím, ale hlavně „zanesením“. Nevhodná strava, nezdravé životní prostředí, málo pohybu a celkové aktivity přispívají k zanesení orgánů toxiny, buňky nám poškozují volné radikály, obezita zatěžuje klouby, souvisí s cukrovkou i dalšími chorobami, dlouhodobý stres vyvolává řadu dalších onemocnění.

Abychom byli zdraví, je třeba sjednotit tělesné a duševní zdraví, včetně emocí a energie, a uvést je do harmonického stavu. Pak se může člověk dožít vysokého a přitom aktivního věku.

Co může pomoci

Zdravá strava 

Vhodné je jíst víc, avšak méně kaloricky; dnes se hodně hovoří o superfoods čili superpotravinách – něco si o nich nastudujte a pokuste se některé do svého jídelníčku zařadit, popřípadě se obraťte na výživového poradce. Spoustu tipů najdete zde

Dostatečný pohyb 

Plavání, cyklistika, turistika, tanec, práce na zahradě, jóga nejenže podpoří vaši fyzickou zdatnost, ale ještě při jejich provozování odbouráte stres. Pokud je pro vás obtížné najít si na cvičení čas, zkuste naše cvičení na doma

Pozitivní myšlení

Je těžké se z pesimisty stát optimistou přes noc, ale pro začátek zkuste sami sebe přesvědčit, že do poloviny naplněná sklenice není poloprázdná, nýbrž poloplná.

Odpouštění 

Rozzlobil vás někdo, ublížil vám či vaší rodině? Nedržte v sobě zbytečně dlouho tuto psychickou zátěž, pusťte ji. Dotyčný už o kolizní události dávno neví a vy se jí ještě trápíte? Budete-li v sobě soustavně nosit negativní myšlenky, ničeho pozitivního se nedočkáte.
 
Stres

Práce, domácnost, společenské vztahy – to vše v nás může vyvolávat nepříjemné pocity. Mozek v reakci na něj vyvolává fyziologické reakce – zejména nadměrné vyplavování některých hormonů – a původně užitečné obranné mechanismy začnou tělu škodit. Důsledkem jsou úzkostné a depresivní stavy a s nimi související psychosomatická onemocnění – ubývá energie, vyčerpávají se rezervy organismu, narušuje se funkčnost orgánů. Dobrým pomocníkem je meditace. Naučit se ji můžete třeba tady.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.