Nevyhnutelná osteoporóza? Zásobte kosti, dokud je čas!

Nevyhnutelná osteoporóza? Zásobte kosti, dokud je čas!

Genetická výbava už dnes nemá zdaleka poslední slovo. Co se s naším tělem bude v příštích letech dít, můžeme ve velké míře ovlivnit. Třeba tím, že si začneme zapisovat, co jíme. Jsou potraviny, které prokazatelně navracejí vitalitu a zpomalují stárnutí kostí. Na ty je teď třeba se zaměřit.

Řídnutí kostí je stejně jako třeba tvorba vrásek přirozený fyziologický proces. Během života se kostní tkáň – stejně jako ostatní tkáně v těle – rozpadá, aby ji nahradila nová. S přibývajícím věkem ale tvorba nových buněk není tak rychlá jako odumírání starých, proto kostní tkáň pomalu řídne. Až do menopauzy je úbytek pozvolný, protože jsou kosti pod ochranou estrogenu a progesteronu. Jakmile ale začne hladina těchto ženských pohlavních hormonů klesat, kostní tkáň se ztrácí rychleji. To je důvod, proč se řídnutí kostí zvýší v období menopauzy. Prvních pět let po menopauze je to nejhorší, tehdy úbytek tvoří až 50 % celkových ztrát. Ne každá žena ale kvůli tomu osteoporózou po menopauze onemocní. Důležité totiž je, jak silné kosti si během života vybudovala.

Není to jen v genech

Mezinárodní tým odborníků určil dvacet genů souvisejících s osteoporózou a řídnutím kostí, včetně třinácti genů, které se nikdy dříve v souvislosti s onemocněním nepodařilo objevit. „Zcela jistě nyní víme, že genetika ovlivňuje hustotu kostní tkáně ze šedesáti procent. Zbylých čtyřicet máme zcela ve svých rukou. A to rozhodně není málo,“ říká specialistka na osteoporózu Olga Růžičková.

Vydejte se proti času

Protože řídnutí kostí nejde zastavit, je třeba se zaměřit na to, jak moc a jak rychle vám bude kostní hmota ubývat. Pokud máte štěstí a vyhnou se vám všechny rizikové faktory, které vznik osteoporózy podporují, a pokud je vám vlastní zdravý životní styl, nemoc kostní tkáně vás nejspíš nepostihne. „Prevence je náramně jednoduchá: pravidelně se hýbat, občas vystrčit nos na sluníčko, jíst potraviny bohaté na vápník, nekouřit a alkohol, který tělu brání vstřebat vápník, pít jen s mírou,“ radí profesor Karel Pavelka, ředitel pražského Revmatologického ústavu. Pozor také na nebezpečí ukryté v sycených nápojích a uzených či tavených sýrech. Obsahují totiž fosfáty, které na sebe vážou ionty vápníku a zabraňují jeho vstřebávání do organismu. Užitečné je naopak jíst dostatek listové zeleniny, ta obsahuje nejen vápník, ale i draslík a vitamin K, které pomáhají blokovat ztráty kostní hmoty. Vitamin D zas podporuje vstřebávání vápníku ve střevech. Najdete ho v rybách, vejcích, sýrech, vzniká také působením UV záření na pokožku. Čtvrt hodiny denně mimo dobu nejintenzivnějšího svitu bohatě stačí.

Zvyšte příjem vápníku

Ženy ve středním věku potřebují 1000 mg vápníku denně, po klimakteriu tato potřeba stoupá až na 1500–2000 mg. Takže bude třeba zvýšit konzumaci potravin bohatých na vápník. Ten obsahují mléčné výrobky, sardinky, brokolice, fíky, kapusta, květák, mandle, para a lískové ořechy, slunečnicová semínka, vejce, sezam a mák. Pokud vás netrápí nadbytečná kila, můžete si vápník dopřávat i v mléčné čokoládě. Jestli ale v jídelníčku dostatek potravin bohatých na vápník nemáte, zajistěte jeho přísun potravinovým doplňkem. O vhodném dávkování se poraďte s lékařem. Tělo totiž dokáže najednou vstřebat jen omezené množství vápníku, nadměrný přísun může způsobit zažívací potíže a poškození ledvin.

Nechte si kosti včas vyšetřit

Pokud užíváte některý z léků, který může riziko vzniku osteoporózy výrazně zvýšit, jděte na vyšetření hustoty kostí nejpozději v padesáti. „Mezi tyto léky patří kortikoidy, léky na ředění krve, analgetika, antiepileptika a antidepresiva,“ říká doktorka Olga Růžičková. Stejně tak je vhodné podstoupit denzitometrii, když si bez předchozího úrazu něco nečekaně zlomíte, máte onemocnění kostní tkáně v rodinné anamnéze nebo jste silná kuřačka.

Vyléčit ji nelze, ale…

Osteoporóza u nás postihuje 33 % žen ve věku nad 50 let. Pokud vám ji lékař diagnostikuje, jako první bod vám naordinuje hlavně zdravou životosprávu, která mimo jiné zahrnuje úpravy jídelníčku, přiměřenou pohybovou aktivitu a dostatečný přísun vitaminu D a vápníku. Léky na osteoporózu se pak dělí na ty, které tlumí odbourávání kostní tkáně, a ty, které přispívají k tvorbě nové. Tyto medikamenty mají i další příznivé účinky na organismus, proto lékař vždy určuje postup léčby s ohledem na její celkový přínos pro konkrétního pacienta. Odborník vám může nasadit také substituční estrogenovou léčbu. Její nevýhodou ale je, že zvyšuje riziko vzniku rakoviny prsu, proto se nedoporučuje například ženám, u nichž je tento druh karcinomu v rodinné anamnéze. Ať už je léčba osteoporózy jakákoliv, je třeba se smířit s faktem, že jde o nemoc, kterou vyléčit nelze. Za úspěch lékaři pokládají už jen to, že její postup významně zpomalí.

Nebuďte kost a kůže!

Štíhlejší ženy jsou totiž k osteoporóze náchylnější. Drobné ženy většinou mají méně kostní hmoty, proto se její ztráta projeví výrazněji. Nejvíc ohrožené jsou však ženy, které mají Body Mass Index pod dvacet. Tato extrémní štíhlost způsobuje značnou hormonální nerovnováhu, což se na kvalitě kostí výrazně podepíše.

Nejlepší sporty pro silné kosti

Zastavit další úbytek kostní hmoty pomáhá i pravidelný sport. Kosti jsou rády zatěžovány – ne přetěžovány, dělá jim to dobře. Pohyb totiž výrazně oživí látkovou výměnu v kostech. „Turistika, cyklistika, běžky, nordic walking nebo jen obyčejná svižná chůze. To jsou sporty, za které vám budou kosti vděčné,“ říká profesor Pavelka. Cvičení třikrát týdně alespoň půl hodiny je nejjednodušší způsob, jak si zachovat hustotu kostí i s přibývajícím věkem. Nepoužívejte výtah tam, kde můžete jít po schodech, a na domácí cvičení si pořiďte malé činky nebo trampolínku, kde se střídá zátěž a uvolnění. Tím se metabolismus v kostech povzbudí nejvíc. Pohyb zároveň zlepšuje držení těla, rovnováhu a pružnost, čímž snižuje riziko zlomenin křehčích kostí žen po menopauze.

Sport pomáhá nejen kostem, ale i náladě. Tělo se při něm chová, jako by bylo na opiátech. Produkuje totiž endorfin, který tlumí bolest, potlačuje strach a vyvolává pocit spokojenosti. Jeho hladina může stoupnout až na pětinásobek výchozí hodnoty, proto se říká, že smutku a depresi se dá utéct. A to doslova.

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.