Jak zhubnout bez diety

Jak zhubnout bez diety

Zapomeňte na bolestivé diety a odříkání. Netradiční metoda italského lékaře a psychiatra Raffaela Morelliho stojí na pravém opaku – užívání si života. Napřed si ale udělejte pořádek v hlavě. Vaši nepřátelé nejsou kila navíc, ale frustrace a rutina.

Změňte metabolismus své mysli

Dieta není pro většinu lidí ideálním řešením. Tuto svou teorii podpořenou desítkami let práce s lidmi s nadváhou popisuje Raffael Morelli v knize Jak zhubnout bez diety. Vysvětluje, že přemáhání je základním předpokladem NEÚSPĚCHU. Pokud se lidé do diety nutí, brzy se jim kila vrátí zpátky.

Jídlo jako droga

Nadváha a obezita jsou podle Raffaela Morelliho jen vnějším projevem jiných problémů, které si člověk často vůbec nepřipouští. Jídlo totiž často funguje jako náhražka. Hledáme v něm uspokojení, nahrazuje radost a vzrušení, které v životě momentálně chybí. A nebo pomáhá v boji se stresem a frustrací. Stejně jako narkoman hledá útěchu v drogách, kuřák v krabičce cigaret a alkoholik na dně sklenky, i jídlo může být závislostí.

Světové výzkumy mu dávají za pravdu. Finští vědci například zjistili, že optimisti jedí více ovoce, zeleniny a nízkokalorických jídel; naopak pesimisti vyhledávají kalorické bomby plné tuků. Zjištění Finů doplňuje výzkum Američanů, kterého se zúčastnilo na dvacet tisíc lidí. Ukázal, že kdo se dívá na svět s optimismem, hubne rychleji. Nemá proto smysl počítat kalorie a trápit se hladověním, je třeba změnit svůj přístup k životu.

Hlad je stav mysli

Co tedy dělat? Zjistit, co si jídlem kompenzujeme a změnit to. Může to být nespokojenost v práci, v manželství nebo partnerském vztahu, problémy v rodině; jsou to plány, které jsme neuskutečnili, nebo aktivity, které nás nebaví, ale děláme je, abychom se zavděčili někomu jinému. Z hlediska psychosomatiky je hlad stav mysli. V okamžiku, kdy tělu něco chybí, snaží se kompenzovat to jinak. Třeba jídlem.

Určitě se vám už stalo, že jste v okamžiku velkého nadšení, radosti nebo příjemné události úplně zapomněli na hlad. Nebo se vám naopak vybaví ony okamžiky, kdy je tabulka čokolády nebo jiná oblíbená dobrota jediným světlým bodem a nutností, bez které to v daný den nebo chvíli nejde. Podle posledních průzkumů 70 % lidí kompenzuje frustraci sladkostmi. Zbylých 30 % dotazovaných se pak vrhá na slaná jídla, jako jsou brambůrky či krekry. Víc než 20 % respondentů pak přiznalo, že jí oboje – začnou sladkým a končí slaným. Právě po takových potravinách se přitom tloustne nejvíc.

Hledat uspokojení v jídle se učíme už od dětství, sladkosti jsou za odměnu, když ne od rodičů, tak nás rozmazlují babičky. Takovému chování bychom se měli snažit vyhnout a nepřenášet ho dál na naše děti. Klíčem k hubnutí je rada, která může působit lacině, jenže funguje: Nekomplikujte si život a buďte šťastní. Přestaňte věci tolik řešit, neustále se hodnotit a zapomeňte na výčitky. Jsme, jací jsme a hotovo.

Nový začátek

Prvním krokem k hubnutí je nalezení nového impulzu do života. Může jím být nová láska, nová práce, nový koníček. Cokoliv, co odvrátí naši pozornost od jídla. Morelli doporučuje svým pacientům hned při první schůzce, aby se zamysleli nad tím, co by je bavilo nebo co by chtěli zkusit. Kurz tance? Vaření? Zahradničení? A nebo třeba zpěv? Co jste vždycky chtěli umět a nebyl čas? Novým impulzem může být i změna střihu vlasů nebo obměna šatníku. Nechte si poradit od odborníka nebo od zasvěcených přátel, co by vám mohlo slušet. Podle psychosomatické metody byste navíc vůbec neměli myslet na to, že chcete zhubnout. Jinak se totiž organismus podvědomě začne na hlad připravovat a ještě víc si zásoby ukládat.

Mlčet jako hrob

Hubnutím byste se také neměli v žádném případě stresovat. Stejné je to s pocity viny nebo sklíčenosti. Pro hypotalamus, který se v mozku stará o sladění jednotlivých orgánů, jsou totiž takové pocity signálem špatné nebo nedostatečné výživy, snaží se je proto kompenzovat novými podněty k jídlu. Ideální je o dietě nebo hubnutí vůbec nemluvit, a to ani s rodinou nebo nejbližšími přáteli.

Hubněte pro sebe

Dalším důvodem neúspěchu diety bývá samotná motivace. Člověk, který chce opravdu shodit přebytečná kila, to totiž musí dělat pro sebe a ne pro druhé. Zamyslete se proto nad tím, proč vlastně chcete být štíhlejší. Možná si při tom uvědomíte, že těch přebytečných kil není až tolik a jste na sebe moc přísní. Snažte se sama sebe nehodnotit a nehledejte souhlas ostatních.

Další rada: představte si, že jste už vysněné mety dosáhli a chovejte se jako osoba, kterou chcete být. Čím víc totiž budete jednat tak, jak byste chtěli, tím snadněji se takovým člověkem stanete. Příkladem můžou být třeba nové šaty, které zatím visí ve skříni, protože to prostě bez vysněné figury není úplně ono. Zkuste si je stejně obléct a někam v nich vyrazit. Totéž platí pro další věci nebo aktivity, které odsouváte na čas, až budete hubenější.

Já na prvním místě

Nepodléhejte splínu. Všechno se dá řešit a všechno se dá napravit. Morelliho pacienti často přiznávali, že ve skrytu duše nevěří, že se jim zhubnout podaří. Báli se, že nemají dost silnou vůli, že se jim stejně nepovede nic změnit. Není pravda, že by přibírání bylo znamením neschopnosti či slabé vůle.

Problém je jinde: v tom, že dost nemyslíte na sebe a na své potřeby. Příliš se necháte ovlivňovat druhými, zahltit jejich potřebami a starostmi. Ať už jsou to děti, partner, rodina, přátelé nebo třeba šéf v práci. Působí tak na vás i jejich stres a úzkost. Kvůli nim se odcizujete sama sobě. A právě k sobě je potřeba se vrátit. Dělejte proto víc věcí jen pro sebe a pro své potěšení. Neznamená to úplně se vykašlat na ostatní, ale nepodřizovat se jim tolik. Začněte tím, že se na konci každého dne zeptáte sama sebe: Udělal(a) jsem dnes pro sebe něco, co mě potěšilo?

A jezte zdravě. V rámci možností

Ani psychologické rady ale samy o sobě nemají zaručený účinek. Je třeba doprovodit je několika jednoduchými zásadami týkajícími se samotného stravování: nepřehánět to se solením a nejíst potraviny, které vyvolávají pocit žízně. Částečně omezit i sladkosti. Jíst pomalu a každé sousto opravdu vychutnávat. Metabolismus totiž funguje mnohem rychleji, pokud u jídla sedíme v klidu, nejsme vystresovaní a ani se netrápíme výčitkami nad tím, co všechno jsme snědli. Je třeba taky oživit jídelníček, pokud jíme pořád totéž, náš organismus se ‚nudí‘ a po určité době má pocit neuspokojenosti. Pak jíme, aniž bychom skutečně ještě měli hlad a po jídle opravdu toužili.

***

7 rad před startem

Než se rozhodnete začít hubnout, připravte si startovní pozici podle psychoterapeuta Raffaela Morelliho.

1. Najděte si nový koníček

Zapřemýšlejte, co vás v mládí nebo dětství bavilo, nebo co jste vždycky chtěli dělat, ale neměli čas nebo odvahu. Zkuste to, ať vám to přijde sebevíc hloupé nebo infantilní. Morelliho pacientce pomohla k hubnutí i tak jednoduchá věc, jako je čtení románů pro ženy.

2. Najděte své spokojené já

Prolistujte si staré album a najděte fotku, na které se sobě opravdu líbíte. Kde vypadáte dobře a máte váhu, jaké znovu chcete dosáhnout. Snímek dejte někam, kde ho často uvidíte. Bude na vás podvědomě působit.

3. Obklopte se věcmi, které se vám líbí

Kupte si a noste oblečení, ve kterém se sobě líbíte. Udělejte si radost a dopřejte si hezké věci, po kterých toužíte.

4. Myslete na sebe

Alespoň třikrát denně udělejte něco jen pro sebe. Ze začátku může být těžké zjistit, co vlastně chcete a na co máte náladu, můžete mít třeba výčitky vůči dětem nebo partnerovi, postupem času si ale zvyknete víc pečovat o své potřeby. Buďte víc egoista a nemějte z toho výčitky.

5. Dělejte jen to, co chcete

Přestaňte se podřizovat přání jiných. Nechce se vám na oběd s tchyní? Zůstaňte doma. Máte kamarádku, která vás deprimuje neustálým stěžováním? Řekněte jí to, nebo s ní omezte kontakt. Obklopte se přáteli, se kterými je vám dobře. Život je krátký, nemá smysl trávit ho věcmi, které nás nebaví.

6. Přestaňte se hodnotit podle měřítek jiných

Nebuďte na sebe tak přísní. Perfektní není nikdo. Dovolte si být excentričtí, nikomu se nepodobat a nesnažit se za každou cenu být jako ostatní.

7. Čas začít je teď

Nic neodkládejte. Na nic nečekejte. Dnes je stejně vhodná příležitost začít hubnout jako kdykoliv jindy. Život si můžete začít užívat hned, ne až budete hubenější. A začátku se nebojte, dnes přece nemusíte změnit svůj život, ale jen si udělat radost.

Magdaléna Trojanová

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.