Najdete v červencové Kondici: A teď upřímně: Jste typ na 5, nebo 10 km?

Najdete v červencové Kondici: A teď upřímně: Jste typ na 5, nebo 10 km?

Druhou zářijovou sobotu se podvečerní Prahou prožene tisícihlavý dav běžkyň a běžců v rámci tradiční Grand Prix. S přípravami přitom není důvod otálet, zejména tehdy, hlásí-li se o slovo vaše ambiciózní část. Loni jste se s námi připravovaly výhradně na ženský závod na 5 km, letos zkuste běžet o něco rychleji, nebo se posuňte na dvojnásobnou distanci. Co si vyberete?

Pět kilometrů přece musí uběhnout každý, říkáte si, a ani deset by zdravému trochu se hýbajícímu jedinci nemělo činit větší potíže. Jenže bez pravidelnějšího běhání budete zadýchaní, pravděpodobně budete střídat běh s chůzí, ze svého výsledku budete nejspíš zklamaní a možná i na sebe nakonec trochu naštvaní. Nehledě na to, že když tělo není na běh zvyklé, může se vám odplatit pár týdenní bolestí. Být připravena se zkrátka vyplatí. Pokud se závoděním začínáte, závody na 5 a 10 km jsou skvělým odrazovým můstkem.

Kolik máte času?

Řada začátečníků má nastavenou běžeckou rutinu na 5 kilometrů třikrát v týdnu. Možná vás uklidňuje, že když to zvládáte v tréninku, poperete se s tím i na adidas Běhu pro ženy na 5 km. Chcete-li skutečně závodit, budete muset na pár týdnů přidat jak v objemu, tak především intenzitě. Je třeba si zvyknout na rychlý lehký krok a s tím související dýchání. Jde o fyzickou i duševní přípravu a posouvání prahu toho, co vaše nohy a plíce zvládnou. Důraz by měl být kladen na intervaly v podobě 400 a 800 metrů a krátké tempové běhy blížící se tempu závodu. Na druhou stranu vám z časového hlediska stále zůstane dostatek prostoru se věnovat i dalším aktivitám, jako jsou kruhové tréninky, jóga, nebo jízda na kole a plavání.

Desetikilometrová distance logicky vyžaduje přípravu delší a jen s pětikilometrovými běhy si v ní nevystačíte. Zato, ale pro vás nebudou pro začátek tolik stěžejní rychlostní tréninky. Obecně se dá říct, že pro pokojné zdolání desítky je vhodné v tréninku několikrát okusit i dvanáctikilometrové běhy.

Jaký závod zvolit?

Pokud jste ryzí začátečnice a přemýšlíte o cíleném tréninku vůbec poprvé, dejte nejprve přednost pětce. Naučí vás pracovat jak s tréninkovou rutinou, tak s rozložením sil při závodě. A pokud se vám závodění a běhání vůbec zalíbí, příště můžete sáhnout po desetikilometrové výzvě.

Pro zkušené běžce pětka představuje poměrně vážný test rychlosti, masám zůstává poněkud neprávem stranou, protože ji neberou jako tak velkou výzvu. Na druhou stranu právě ta může představovat docela dobrý odrazový můstek do světa závodění.Navíc vynaložené úsilí je sice mnohem intenzivnější, ale také trvá kratší dobu, a tak člověka ani nestihne dostat do únavy. Jinými slovy, po pětikilometrový závod by vás neměl na následující dny poznamenat tolik jako desítka či cokoliv delšího.

Na desítku si troufněte, pokud je vám bližší spíše vytrvalost, než rychlost a jestliže už máte několik pětek zdárně za sebou. Anebo pokud k tomu přistupujete tak, že kvůli pěti kilometrům snad ani nemá cenu nazouvat kecky a teprve až 10 km nějak zní!

Kdy zachráníte přepálení

V závodní vřavě je třeba si uvědomit, že deset kilometrů není totéž, co dvakrát pět.Ať tak či tak, nevypalte na sto procent, ale s určitou rezervou. Ostatně tempo závodu by vám měly už napovědět předešlé tréninky. Pokud v nich běháte zpravidla tempem 6:30 min/km, stěží chtít najednou běžet o minutu rychleji. K rozvoji rychlosti použijte v tréninku právě intervalové a tempové tréninky.

Zejména před pětkou tepovku nakopněte už před startem. První kilometr dva nejde moc brát na zahřátí, protože už je pomalu půlka závodu za vámi. Na druhou stranu může pětka být mírně milosrdnější – pokud tempo přepálíte, budete se trápit podstatně kratší dobu než na desítce.

Prakticky by to mělo vypadat nějak tak, že v úvodu se budete cítit skvěle, prostřední část bude nepříjemná a v závěru byste si měli zkusit trochu zatrpět. To je ostatně i stěžejní rozdíl oproti tomu běhat pro zábavu a otestovat své fyzické hranice.

U desítky platí nenechat se strhnout davem o poznání citelněji, zejména v případě, pokud se vám v tréninku nepodařilo proběhat se k běhům delším 60 minut. Případné zrychlení si pak radši zkuste schovat až na závěr.

Kupte si Kondici, právě teď je na stánku! Najdete v ní mimo jiné test, jestli jste typ na 5 kilometrový nebo 10 kilometrový závod a podrobné plány, jak se na oba závody připravit.

Eva Fryšarová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.

 

Pay attention to the method of 300-208 exam book learning. More importantly, 300-208 exam book 210-260 exam pdf it requires perseverance. If 210-260 exam pdf you have relevant working experience, 300-208 exam book it may be easier 210-260 exam pdf to learn.Examinations are the test of your studies and the 210-260 exam pdf most important. You need to adjust 210-260 exam pdf 300-208 exam book yourself. Be confident 300-208 exam book 300-208 exam book in the 200-105 exam questions 300-208 exam book exam 200-105 exam questions and never 210-260 exam pdf give up until 300-208 exam book the last question. Dont be nervous 200-105 exam questions about something you are not familiar with 200-105 exam questions or havent even touched.Because you do it want to get a full 300-208 exam book mark, the important thing is to do well on 200-105 exam questions every topic you know. If you make a 210-260 exam pdf mistake on the topic you 200-105 exam questions know because of the general idea and the mistake you do it know, the 300-208 exam book result 200-105 exam questions will be predictable.About the test simulation question, after fully 210-260 exam pdf mastering the basic knowledge of 200-105 exam questions the certification 210-260 exam pdf exam, the simulation question can only 200-105 exam questions help review 210-260 exam pdf each knowledge point in 210-260 exam pdf a 300-208 exam book random way. Later on, the whole 210-260 exam pdf review process, 210-260 exam pdf mainly three 200-105 exam questions things. Sybex CCNA 2.0 640-507 Study Guide is definitely a good thing to read carefully, especially 210-260 exam pdf to understand 300-208 exam book the basic concepts. Hands 300-208 exam book on Labs 200-105 exam questions at 210-260 exam pdf 210-260 exam pdf the end of each chapter must be hands-on and familiar with the results. CCNA requires a deeper understanding and understanding 200-105 exam questions of Cisco is private Operating System, IOS(Internetworking Operating System). A Router Simulator is essential. There 200-105 exam questions are many good Router Simulator, such as CCNA 200-105 exam questions virtual laboratory 300-208 exam book published 300-208 exam book by Sybex authorized electronic industry press, which is very good. It can be virtual in a simulated environment (two 2,600 route oilers and one 1,900 switch) to gain practical experience in configuring routers and switches. 200-105 exam questions I finished three sets of CCNA questions before the test in Boston. There were more than 600 300-208 exam book CCNA questions, mostly 200-105 exam questions concept questions.The most important thing is to memorize the CCNA Study Guide published by Sybex seven times and repeat the questions three times.