Před fyzickou námahou si můžete dát i sladší jídlo

Před fyzickou námahou si můžete dát i sladší jídlo

Nejspíše víte, že když chcete zhubnout, měla by být pro vás jídla s vyšším obsahem cukru prostě tabu. Nová zjištění předního českého odborníka však ukazují, že je to trochu jinak. Pokud vás například čeká nějaká dřina, nemusíte se takovýchto potravin tolik bát. Pozor, to však neznamená to, že spořádáte kus čokolády, ale dáte si třeba výrobky z obilovin nebo takzvané pufované chlebíčky.

Snad každý, kdo se kdy zajímal o hubnutí, musel narazit na pojem glykemický index. Ten ukazuje, jak moc se daná potravina snese, či nesnese s poklesem, nebo udržením váhy na základě toho, kolik obsahuje sacharidů neboli cukrů. To totiž ovlivňuje reakci slinivky, její uvolňování inzulinu do krve, a tak i případný následný vznik tukových zásob.

Dosud se tato hodnota, na kterou můžete běžně narazit na internetových stránkách o hubnutí a s níž pracuje například sdružení STOB, stanovovala pomocí přesně daného způsobu měření v australském Sydney University Glycemic Index Research Service. Zde používají metodu jednoho měření každé potraviny – a to vždy ráno nalačno u skupiny nejméně deseti zdravých lidí.

Před Milešovkou cukr tolik nevadí

Přední český diabetolog Robert Chlup však nyní přišel s novou, o mnoho propracovanější metodou měření, z níž jasně vyplynuly dvě věci. Za prvé, více než na samotné výši glykemického indexu konzumované potraviny záleží na tom, před jakou aktivitou si to které jídlo dopřejete. A za druhé, zdá se, že GI jednotlivých potravin je ve skutečnosti trochu jiný, než se dosud uvádělo.

Znamená to, že před výstupem na Milešovku, před tréninkem či jinou fyzickou aktivitou, si bez obav můžete dát potravinu s vyšším glykemickým indexem, díky čemuž cukr dostanete rychle do krve a budete mít na tu dřinu dostatek energie. Naproti tomu k méně namáhavé práci u počítače či k večernímu, energeticky nenáročnému lenošení u televize na něco podobného raději zapomeňte.

Diabetolog Rudolf Chlup, který stál mimo jiné u konstrukce prvního inzulinového pera, totiž používá odlišnou metodu zjišťování GI – měří glykemický index na skupině osob po dobu celého týdne a zkoumaná potravina, respektive její vliv na hladinu cukru, se měří několikrát v různých částech dne.

Milost pro pufované chlebíčky

Jednou z potravin, které díky novému a přesnějšímu měření dopadly lépe, než se o nich dosud soudilo, jsou například pufované chlebíčky, o nichž spousta lidí mluví jako o polystyrenových.

Ty, ač zdravé a po energetické i nutriční stránce vhodné k hubnutí, byly zatracovány právě pro vysoké hodnoty GI. Teď však vyšlo najevo, že výživoví specialisté pracovali s hodnotami glykemického indexu z Austrálie, kde se jedí jen rýžové pufované chlebíčky, které skutečně mají index vyšší, a to kolem 77 %.

Jenže v Česku se spíše jedí jiné druhy pufovaných chlebíčků, a ty mají dle zjištění diabetologa Chlupa a jeho týmu glykemický index mnohem nižší: pšeničné chlebíčky pouhých 45 %, celozrnné chlebíčky multigrain 57 % a kukuřičné chlebíčky s hořkou čokoládou 60%.

Pozor, zajímat se pouze o glykemický index tak jako tak nestačí, protože ten se odvozuje pouze od obsahu cukrů. Takže například čistá glukóza má glykemický index neboli GI 100, zatímco sádlo nebo tučné maso budou mít nulu, ale jejich energetická vydatnost je samozřejmě také diskvalifikuje.

Kde se vlastně vzal GI?

Teorie glykemického indexu (GI) sahá do osmdesátých let 20. století, kdy profesor Ott v Brémách začal sledovat hyperglykemický účinek různých jídel. V roce 1981 použil David Jenkins v Torontu poprvé termínu glykemický index. Jde o číselný údaj, který porovnává plochu pod glykemickou křivkou po konzumaci testované potraviny a plochu pod křivkou po konzumaci čisté glukózy v intervalu od nula minut do dvou hodin od začátku konzumace. Všeobecně se potraviny dle glykemického indexu dělí do tří skupin: s nízkým GI (do 55 %), středním GI (55–69 %) a vysokým GI (nad 70 %).

Radka Wallerová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.