Výzva: Hubneme spolu do džín! Zapojte se a vyhrajte balík cen!

Výzva: Hubneme spolu do džín! Zapojte se a vyhrajte balík cen!

Enormně snížit množství sacharidů v jídle není jen tak. Zkusit to můžete pod odborným dohledem. Odborník vám prozradí vše o záludnostech diety na bázi ketózy a vy si ji můžete vyzkoušet v rámci naší výzvy Hubneme do džín.


Chcete trvale zhubnout své nadbytečné kilogramy? Zapojte se do speciálního projektu Kondice a Cambridge Weight Plan. Můžete získat poukázky nadžíny Wrangler i estetické procedury v Laserovém centru Anděl. Přihlaste se se svým příběhem a fotografií na redakce@kondice.cz. Vybereme tři čtenářky, které budeme po určitou dobu sledovat a fotografovat, jak hubnou. Dieta se nehodí pro kojící ženy.

Rozhovor s prof. MUDr. ­Vladimírem TEPLANEM , Dr.Sc.

Jak funguje ketóza?

Základem je výrazné snížení příjmu sacharidů a zachování dostatečného příjmu bílkovin. Se snížením sacharidů dochází k rychlé- mu vyčerpání tělesných zásob glykogenu v játrech a svalech, a to v řádu 2 − 3 dní. Organismus však energii potřebuje, dostupným zdrojem jsou tak především tuky. Při jejich metabolizaci však vznikají tzv. ketolátky, které slouží jako zdroj energie pro periferní tkáně, třeba ledviny nebo srdeční sval. Vylučují se dechem a močí a jejich pozitivní efekt z hlediska redukčních diet je i v tom, že snižují pocit hladu ovlivněním neurotransmiterů v mozku (včetně chuti na sladké). Dostatečný příjem bílkovin má za cíl snížit odbourávání svalové tkáně jako zdroje energie.

Opravdu stačí tělu tak málo sacharidů?

V optimální vyvážené stravě tvoří 55 − 60 %, dalších 15 − 20 % bílkoviny a zbylých 20 − 25 % tuky. Dospělý v rámci doporučeného denního příjmu sní cca 8400 kJ. Metabolickou cestou vznikne v organismu z 1 g sacharidu a bílkoviny cca 4,1 kcal (× 4,16 v kJ), ale u tuků to činí 9,3 kcal. I v dietním programu využívajícím ketózu by neměl příjem sacharidů klesnout k nule, minimální množství činí kolem 1 g/kg/den, a to krátkou dobu.

Ukoho se takový redukční program osvědčil nejvíc?

Je zajímavé, a z klinické praxe známé, že pozitivněji na ni reagují lidé s vysokým procentem tuku v těle.

Někteří lidé namítají, že ketodieta není vhodná pro každého. Souhlasíte?

Naprosto. Ve variantě s vysokým příjmem bílkovin může být dokonce velmi nebezpečná u těch, kteří mají například onemocnění ledvin, jater či cukrovku a nejsou pod odborným dohledem. Nízkoenergetické diety s menším příjmem proteinu vedou k malé přechodné ketóze a jsou metabolicky bezpečné (např. Cambridge Weight Plan).

Nenapáchá velký váhový úbytek během krátké doby vorganismu škody?

Z praxe jsme žádné dlouhodobé škody na zdraví nezaznamenali. Můžete se spíše setkat se zácpou, únavou, bolestmi hlavy či změnami nálad. Tyto stavy jsou ale pouze dočasné.

Je důležitý osobní dohled poradců?

Rozhodně! Vše monitorují, můžou i spolupracovat s lékařem. A na začátku vůbec rozhodnou, zda zdravotní stav pacienta ji vůbec umožňuje. Určitě bych nedoporučoval dietu na bázi ketózy bez odborného dohledu.

Jaké procesy mohou ketózu zastavit?

Pochopitelně vyšší příjem sacharidů.

Jak dlouho lze žít sketózou?

Pouze krátkodobě, ustojíte ji jen několik týdnů, v mírné podobě do tří měsíců. Poté je vhodné ketózu přerušit a po určité době je možné celý postup opakovat. To se týká především osob s vysokou nadváhou. ­

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.