Rychlý oběd u počítače, další večer nad e-maily a víkend věnovaný pracovním restům, zní vám to povědomě? Nenechte se zahltit prací, raději spravujte svůj čas efektivně a nezapomeňte si najít čas na sebe a své přátele.
Co je work-life balance?
Work-life balance je vědomé vyvažování pracovního a osobního života. Ve výsledku jde o to, aby ani jeden z těchto aspektů nepřevládal nad druhým. To by totiž mohlo vést k nepříjemným důsledkům, jako jsou vyčerpání, stres, nebo dokonce syndrom vyhoření. Cílem je tedy dosáhnout harmonie, která umožní člověku nejen plnit své pracovní povinnosti, ale zároveň věnovat dostatečný čas sobě, rodině i svým zájmům. Jakmile se pracovní a osobní sféry protnou v rovnováze, člověk má více energie, je produktivnější a spokojenější.
Ačkoliv je zásadní brát pracovní povinnosti vážně, když v životě převládá práce nad osobním života, může to mít negativní dopady na psychické i fyzické zdraví. Dlouhodobý nedostatek odpočinku a nadměrný stres mohou vést ke zdravotním problémům, jako jsou úzkosti, deprese nebo syndrom vyhoření. Naopak rovnováha mezi prací a volným časem přispívá k lepší náladě, posílení imunity a celkově lepší fyzické kondici.
Navíc lidé, kteří dokážou práci s osobním životem vyvážit, bývají produktivnější a kreativnější. U zaměstnanců, kteří mají dostatek času na regeneraci a osobní aktivity, je pravděpodobnější, že se lépe soustředí na pracovní úkoly a budou schopni přinášet inovativní nápady. Pro zaměstnavatele to znamená nejen zvýšenou efektivitu, ale také vyšší loajalitu zaměstnanců, kteří se cítí ve své práci spokojení.
Work-life balance v České republice
V České republice se situace týkající se work-life balance postupně zlepšuje, nyní se nachází spíše ve středu. Průměrná pracovní doba je srovnatelná s ostatními evropskými zeměmi, avšak přibližně 5 % zaměstnanců pravidelně vykonává přesčasy, což může mít negativní vliv na jejich osobní život. Na druhé straně mají čeští zaměstnanci nárok na minimálně 20 dní dovolené ročně, což je srovnatelné se skandinávskými zeměmi, které jsou často považovány za vzor v oblasti work-life balance.
Co se týče flexibilních pracovních podmínek, Česká republika zaostává. V roce 2022 pracovalo na částečný úvazek pouze 6,2 % zaměstnanců, což je hluboko pod evropským průměrem 19 %. Nizozemsko například zcela vyčnívá se svými 47 %. Přesto se v ČR začínají prosazovat nové trendy, jako je práce z domova nebo flexibilní pracovní doba, které mohou k dosažení rovnováhy mezi prací a osobním životem výrazně přispět.
Jak dosáhnout work-life balance?
Najít správnou rovnováhu mezi prací a osobním životem není ale tak snadné, jak se může zdát. Přesto existuje několik osvědčených způsobů, jak toho dosáhnout.
Zkuste svůj běžný den, tedy svých 24 hodin, rozdělit na třetiny. První věnujte, pokud možno, spánku, druhou třetinu pravděpodobně strávíte prací, zbylá třetina, tedy posledních osm hodin připadá na váš soukromý život. Takto by měl vypadat work-life balance. Jakmile se některý z uvedených aspektů vychýlí, rovnováha je pryč a vy byste měli zpozornět. Tedy hlavně tehdy, pokud se jedná o práci.
Stanovte si své priority
Abyste skutečně dosáhli rovnováhy ve svém životě, musíte si upřímně stanovit své priority. Nesnažte se dosahovat dokonalosti a stihnout vše. Zároveň svůj list priorit pravidelně aktualizujte, přece jenom se priority s věkem poněkud mění. Zkrátka mějte vždy na očích seznam cílů, které jsou pro vás důležité, co chcete a nechcete dělat.
Na odpočinek je čas vždy
Na odpočinek, spánek a aktivity, které vás baví a u kterých ztrácíte pojem o čase, je čas vždy. Najděte ho a naplánujte si ho. Nevyčítejte si ani, pokud si vaše tělo řekne o lenošení na gauči nebo v peřinách. Pokud si to dovolíte a v hlavě se spustí kontrolka připomínající vaše povinnosti a nutnost pracovat, vědomě se sami sebe zeptejte, kde se tento pocit bere. Je to skutečně tak? Mám deadline na spadnutí, určitě nepočká ten e-mail na později, skutečně na mě někdo s něčím čeká? Pokud máte pocit, že neustále nestíháte a čas je proti vám, najděte techniky efektivního nakládání s časem.
Time management je odpověď na vše
Stanovte si jasné hranice
Ať už pracujete v kanceláři, nebo z domova, stanovte si pevné pracovní hodiny a oddělte je od osobního času. Po skončení pracovní doby vypněte pracovní zařízení, upozornění a soustřeďte se na rodinu, přátele nebo své koníčky.
Plánujte svůj čas
Efektivní plánování je jediným klíčem k úspěchu. Používejte kalendář nebo to do listy k rozdělení úkolů na denní bázi. Prioritizujte důležité úkoly a vyhýbejte se multitaskingu, který efektivitu naopak snižuje. Nejprve si hoďte na papír nebo do mobilu, co všechno děláte nebo potřebujete udělat, a přidejte i časovou náročnost jednotlivých úkolů (nezapomeňte na rezervu). Jakmile seznam budete mít před sebou, realisticky zauvažujte, co patří na vrchní příčky žebříčku, které aktivity můžete omezit, posunout, případně delegovat na někoho jiného. Buďte k sobě skutečně upřímní a nezapomeňte pomyslet i na prokrastinaci. Pokud vám zabírá příliš mnoho času, přiznejte si to.
Využívejte technologie
Upozornění na pracovní e-maily a zprávy si nastavte jen na pracovní dobu. Existují také různé aplikace na řízení času, které vám pomohou efektivně sledovat a řídit váš pracovní rozvrh. Svůj časový rozvrh se pokuste zvládat, pokud se vaše časové odhady neshodují, může to mít dvě příčiny. Buď byl váš předpoklad mylný a potřebujete na některou z aktivit více času, a tak se poučíte do příště. Anebo si toho na sebe zkrátka nakládáte příliš a je potřeba to řešit.
Naučte se říkat ne
S tím souvisí i naučit se říkat ne, protože to pro některé je skutečně dovednost. Neberte si na sebe víc, než zvládnete. Pokud vám pracovní úkoly zabírají příliš mnoho času na úkor osobního života, naučte se delegovat a odmítat projekty, které by mohly narušit vaši rovnováhu.
Mít čas jen pro sebe je klíčové
Je hlavní náplní vašeho života práce? A skutečně to tak chcete? Prospívá to vašemu zdraví? Je nutné si tyto otázky položit, obzvláště pokud pociťujete, že je něco špatně, vše se kazí a na nic není čas. Stále více uchazečů o zaměstnání se na pohovoru zajímá o to, zda bude možné práci rozumně skloubit se soukromým životem. Konzervativci to mohou chápat jako znak toho, že se danému člověku asi nechce příliš pracovat. Je tomu však naopak. Mají před sebou jedince, který si uvědomuje, jakou má čas hodnotu a že je vzácný. Zaměstnavatel, kterému záleží na tom, aby byli jeho podřízení spokojení, by to měl zohlednit.
Využívejte flexibilního pracovního režimu
Pokud to váš zaměstnavatel tedy umožňuje, zvažte flexibilní pracovní dobu nebo možnost práce z domova. Tento režim vám může pomoci lépe sladit pracovní a osobní závazky. Zároveň se nebudete cítit svázaní a možnost změny pracovního prostředí je vždy jedině ku prospěchu.
Nezapomínejte na fyzickou aktivitu
Pravidelný pohyb, ať už ve volném čase, nebo během pracovních přestávek, zlepšuje nejen fyzické, ale i psychické zdraví. Stejně důležitý je také dostatek spánku a vyvážená strava.
Věnujte čas rodině a přátelům
Kvalitní čas strávený s blízkými je důležitý pro emocionální podporu a celkovou pohodu. Snažte se pravidelně plánovat setkání s rodinou a přáteli. Nejenže při vysokém pracovním nasazení jim musíte chybět, ale určitě musí chybět i vám, jen je občas těžké si to v zápalu povinností uvědomit. Emocionální podporu potřebuje každý.
Pravidelně vyhodnocujte, jak u vás work-life balance funguje, a pokud je třeba, proveďte úpravy ve svém rozvrhu a přístupu.
Když práce přebírá kontrolu
Workoholismus je stav, kdy se práce stává středobodem vašeho života. Workoholik často zanedbává rodinu, přátele i koníčky, přičemž má tendenci pociťovat vinu, když zrovna nepracuje. Tento extrémní přístup k práci může být kompenzací výskytu vnitřních problémů, jako je nízké sebevědomí nebo neschopnost navazovat osobní vztahy. Dlouhodobé přetížení prací vede ale k syndromu vyhoření a závažným zdravotním problémům.
Prvním krokem k překonání jakéhokoliv problému, i workoholismu, je jeho uvědomění. Workoholik by měl omezit pracovní aktivity, posílit sociální vztahy a obnovit své záliby. Ztracenou rovnováhu mezi prací a osobním životem mohou pomoci najít relaxační techniky a terapie.
Work-life balance není jen o vyvážení pracovního nasazení s osobními povinnostmi. Je to životní styl, který přispívá k lepšímu zdraví, spokojenosti a produktivitě. Nastavením jasných hranic, plánováním času a zaměřením se na své priority můžete dosáhnout harmonického života, ve kterém bude místo jak na práci, tak i pro odpočinek a osobní růst.