Zkroťte problémy s menstruací

Asi 5 až 8 procent žen trpí závažným premenstruačním syndromem.
Jedná se o intimní věc každé ženy, moc se o ní nemluví… někdy ale mohou být příznaky natolik nepříjemné, že zatočí s naší stabilitou a ovlivní každodenní aktivity, vztahy s okolím, rodinou a partnerem. Premenstruačnímu syndromu (PMS) lze ale předcházet – změnou jídelníčku, pohybem i léky.

Reagujeme prudce a podrážděně, pociťujeme úzkost, přecitlivělost, k slzám nás přivedou situace, nad kterými bychom normálně mávly rukou a s úsměvem je přešly... Každá z nás příznaky PMS prožívá s různou intenzitou a také se u nás mohou objevit jen určité potíže. Nejčastěji to jsou právě výkyvy nálad, smutek, přecitlivělost, plačtivost, bolest hlavy, břicha nebo zad a různé žaludeční potíže.

Asi 5 až 8 procent žen trpí závažným premenstruačním syndromem a většina těchto žen má příznaky natolik silné, že splňuje kritéria pro premenstruační dysforickou poruchu, označovanou jako PMDD. Ať už vás trápí větší či menší symptomy, je dobré o bouřích v hormonálních hladinách vědět a rozumět jim.

Co je PMS?

Premenstruační syndrom způsobuje více faktorů. Hlavní z nich je nerovnováha hormonů progesteronu a estrogenu a také špatné bakterie ve střevě. Hormonální nerovnováhu zhoršuje stres, nedostatek přiměřeného pohybu, ale i jeho nadbytek, málo odpočinku a spánku. Na chabé zdraví střevních bakterií má vliv špatná strava, chudá na všechny základní živiny a vitaminy. Lepší než se s nepříjemnými symptomy smířit je naučit se jim předcházet. Jde to vhodným pohybem, stravou i léky.

Přiměřený pohyb

Jakýkoli přiměřený pohyb je prevencí PMS, rozhýbává totiž lymfu a vyprazdňuje zásoby jaterního glykogenu. Zpátky do rovnováhy vám pomůže jóga, která se zabývá nejen fyzickým tělem, ale má pozitivní vliv i na celkové duševní rozpoložení. Podporuje zklidnění, zmírňuje tak emoční kolísání. Prospěje také chůze, jízda na kole, plavání, trampolína. V období menstruace se ale rozhodně fyzicky nepřepínejte, dopřejte si procházky, více odpočívejte a relaxujte, choďte spát mezi 22. a 23. hodinou.

Co zvládnete stravou

Na dva až tři měsíce zkuste zcela vyloučit průmyslově upravené mléko a mléčné výrobky (tvaroh, jogurty, sýry), rafinovaný bílý cukr, pšenici a kávu. Premenstruační obtíže se často zmírní nebo zcela zmizí. V menší míře pak můžete mléčné výrobky a pšenici do stravy vrátit. Místo oblíbeného kofeinového nápoje se naučte pít obilnou kávu (Caro, Melta, žitovka). Úplně vynechte nebo alespoň omezte příjem alkoholu a nikotinu. Omezte příjem soli a místo klasické kuchyňské používejte nerafinovanou mořskou sůl. Zabráníte zadržování vody v těle a tím vzniku otoků.

Než sáhnete po sušence...

Často můžete cítit neodolatelnou chuť na sladké. Zvažte však, jakou formou cukr tělu dodáte. Jestliže sáhnete po čokoládové tyčince nebo vypijete sladký nápoj, dostanete do těla ‚rychlé‘ cukry. Ty způsobí rychlý nárůst hladiny cukru v krvi. Rychle zvýšíte vzestup energie, ale brzy čekejte její opětovný prudký pokles, vedoucí nakonec k ještě větší únavě, pocitu hladu a slabosti. Vyhněte se tedy např. sušenkám, pečivu, sladkým jídlům, slazeným limonádám. Zařaďte celozrnnou rýži, jáhly, pohanku, quinou, ovesné vločky, kroupy, luštěniny, žitný chléb, celozrnné nebo kukuřičné těstoviny a sezonní ovoce. Dodají tělu energii na delší dobu, takže vás jen tak nebude honit mlsná, a navíc poskytnou tělu komplexní živiny.

S tuky nešetřete

Ani nízkotučná strava není ideální. Lidé na nízkotučné dietě často trpí hormonální nerovnováhou. Mýtus, že nasycené tuky jsou špatné a způsobují srdeční choroby, dnes věda vyvrací. Bez cholesterolu nedokáže naše tělo přeměňovat živiny a produkovat hormony. Naučte se vybírat ty správné. Vyvarujte se komerčně vyráběným tukům (řepkový, slunečnicový, sójový, margaríny) a kupujte nerafinované rostlinné panenské oleje, zařaďte máslo, ghí a přiměřeně i sádlo. Vaším cílem je nutričně vyvážená strava s dostatkem kvalitních bílkovin, zeleniny a ovoce. Jezte pravidelně každé 2–3 hodiny menší dávky jídla, vyhnete se tak nepříjemnému kolísání hladiny cukru v krvi.

Pomoc před menstruací

Začít den ranním elixírem je dobrý rituál, který nastartuje vaše zažívání. Zkuste vodu s kapkou citronu – zbaví játra toxinů, které během noci nasbíraly – nebo horký čaj s citronem a zázvorem – aktivuje zažívání. Skvěle fungují i zeleninové šťávy, zkuste kombinaci: červená řepa + jablko + okurka.

Tradiční čínská medicína radí před menstruací ubírat maso, tuky a ořechy – blokují energetický systém jater – a chilli papričky. Naopak zvyšte přísun vlákniny – najdete ji v zelenině, ovoci a celozrnných obilovinách. Pomoci mohou i prebiotika (k dostání v lékárně). Doplňte elektrolyty a draslík – najdete je v kokosové vodě, banánech, meruňkách.

Pomoci mohou i doplňky stravy. Týden i více dní před očekávanou menstruací můžete užívat vitamin B6 (B komplex, pivovarské kvasnice), vitamin E (400 IU denně). Cítíte-li v této fázi touhu po čokoládě, je to signál vašeho těla, že trpí nedostatkem hořčíku. Doplňte hořčík (400 mg denně).

Pomoc z rukou lékaře

Pokud vás PMS doslova vyřadí z provozu, a to každý měsíc vždy na několik dní, je důvod navštívit lékaře a promluvit si s ním. Oběma vám zjednoduší komunikaci, když si budete po dobu nejméně dvou měsíců zaznamenávat, jak se během cyklu cítíte a jaké potíže se u vás objevují. Klidně si do svého diáře napište, v kterých dnech se objevily bolesti či výkyvy nálad, problémy se spánkem a podobně, a přidejte i poznámku o tom, jak hodně intenzivní tyto symptomy jsou. Například že nemůžete kvůli bolestem vstát z postele či jste partnerovi navrhovala rozchod kvůli naprosté malichernosti.

Hormonální antikoncepce

Právě to, jaké potíže se u vás v souvislosti s PMS objevují a v jaké intenzitě, pak rozhoduje o následné léčbě. Lékem první volby bývá z pohledu mnoha gynekologů hormonální antikoncepce. Ta ovlivní celý menstruační cyklus a může pomoci, pokud trpíte nepravidelnou a bolestivou menstruací a PMS se u vás projevuje zejména fyzicky. Řada preparátů se navíc dá užívat tak, že budete menstruovat jen jednou za 3 měsíce. Na druhé straně, hormonální antikoncepce není vhodná pro každou ženu a před jejím nasazením je nezbytné zjistit, zda vás tato léčba nemůže ohrozit. To znamená, že lékaře bude zajímat, jaká onemocnění se objevila ve vaší rodině, zda kouříte a podobně.

Antidepresiva

Pokud v souvislosti s PMS zažíváte výrazné výkyvy nálad, jste plačtivá, cítíte úzkost a podobně, ulevit mohou antidepresiva. Tyto léky může předepsat gynekolog i praktický lékař, nejen psychiatr. Nezabírají ale okamžitě a také je možné, že jich budete muset vyzkoušet hned několik, než objevíte taková, která vám vyhovují. Někdy je také možné užívat antidepresiva jen během ‚krizových dnů‘. Raději se ale v tomto hledu nepokoušejte o samoléčbu ‚prášky na uklidnění‘ ze skupiny anxiolytik. Jejich efekt sice nastupuje velmi rychle, nicméně není vhodné je užívat dlouhodobě, protože na nich vzniká závislost.

Přírodní medikamenty

V premenstruační fázi (15.–27. den cyklu) můžete na zmírnění PMS vyzkoušet tyto přírodní medikamenty: křen, pampeliška (listy i kořen), meduňka, šafrán, oregano, ostropestřec mariánský, pupalkový olej nebo lněný olej. Velmi dobrým pomocníkem je i mátový čaj, protože odvede horko z jater, která mají tendenci se přehřívat. Játrům ulehčí, když ve vodě rozmícháte skořici, med a kurkumu.  

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.