Prázdniny: Vyzkoušejte si o dovolené siestu

Pokud můžete, dejte si o prázdninách po obědě siestu. Posílíte tak imunitu.
Tuhle situaci určitě znáte: Po obědě na vás spadne deka a nemůžete dál přemýšlet ani nic smysluplného dělat. Asi to řešíte stejně jako my a dáte si kafe. A pak ještě jedno. O prázdninách to nedělejte. Máte-li volno, využijte ho k následování biorytmů svého těla.

Chronopsychologie je poměrně nová věda, kterou v našem rychlém světě potřebujeme jako sůl. Tak trochu se jedná o naslouchání signálů, které vysílá naše tělo. Jestli jsme totiž v něčem moc dobří, tak v naprostém popírání jeho tužeb. Je jasné, že když potřebujete dotáhnout pracovní úkol, tak ponocujete a za asistence různých povzbuzováků zaženete spánek. Když nestíháte, vynecháte oběd. Proč nevyužít prázdniny a letní dny vůbec k nápravě všech těch drobných zvěrstev, kterých se na svém organismu v průběhu celého roku dopouštíte?

Vnitřní hodiny neošidíte

Díky tomu se budete cítit plní energie, a navíc uděláte to nejlepší pro své zdraví. V těch nejzávažnějších případech může vést život navzdory vnitřním hodinám k poruchám spánku, depresím, ale také potížím se srdcem a krevním tlakem. Vnitřní hodiny totiž mají na starosti řízení hormonálních i jiných pochodů v těle. Důkazem, že opravdu existují, je jev, kterému se říká jet lag neboli únava z překonání několika časových pásem, když letíte letadlem. Nebo věčná únava lidí pracujících na směny.

Co se naučit o dovolené

Podle chronobiologů intelekt nejlépe využijeme mezi 10. a 13. hodinou a pak až mezi 16. a 20. hodinou. Co mezi tím? Jižanské národy tam zařazují siestu a francouzští odborníci jim v tom dávají za pravdu. O prázdninách se budete moci natáhnout, tak to využijte! Nový rytmus si pak (samozřejmě v rámci možností) přeneste i do pracovního zápřahu: v útlumový čas vyřizujte spíš záležitosti, které nevyžadují tolik soustředění, nebo takové, které vás baví. Tím mentální únavu snáze překonáte.

Siesta posiluje imunitu

Po obědě posíláme do postele jen malé děti, což je velká škoda. Potřeba uvolnit tělo i mysl uprostřed dne se totiž s přibývajícím věkem příliš nemění, jen jsme se ji naučili nevnímat. Podle chronobiologů je doba mezi 13. a 17. hodinou určená k odpočinku stejně jako noc ke spánku, nebyli jsme stvořeni k celodenní aktivitě. Stále více odborných studií dokazuje, že to má i velké medicínské opodstatnění. Lidé, kteří si dopřejí odpolední spánek, jsou odolnější vůči útokům virů a bakterií a také si déle udrží zdravé srdce. Kromě toho je dokázáno, že se dokážou líp soustředit na výkon.

Ačkoli byste měli o dovolené o svůj spánek pečovat, zábavné excesy jako protančená noc nebo dlouhý večer s přáteli jsou dovoleny, ba pro duševní pohodu skoro žádoucí. Ten správný počet hodin, kolik tělo potřebuje k regeneraci, pak nechte na něm. Výjimkou je, když ve velkém popíjíte alkohol, ten sice uspává, takže možná snadno usnete, ale negativně se to odrazí na hlubokém spánku. Ráno se tedy nebudete cítit odpočatě.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.