Když se z nakupování stane nemoc

„Shopaholismus“ oficiálně neexistuje jako lékařská diagnóza.
Mám účet pravidelně v červených číslech. Ne snad, že bych vydělávala málo, ale peníze utrácím až příliš rychle. Moje šatní skříň praská ve švech, ale já si stejně nedokážu pomoct. Touha nakupovat nové věci je prostě silnější než já.

Nikdy jsem se moc nestarala o to, jak vypadá moje finanční situace. Nenarodila jsem se stříbrnou lžičkou v puse. Právě naopak, peníze u nás doma často chyběly. Ale místo toho, abych se naučila šetřit a být aspoň trochu zodpovědná, chovám se i pár let po třicítce jako nezodpovědný puberťák, který si svá přání „musí“ plnit teď hned.

Mám slušně placenou práci. Hypotéka na byt je skoro splacená a moje manželství až na občasné menší otřesy celkem funguje. Nebylo to tak ale vždycky. Před pár lety jsme si doma procházeli velkou krizí a já vážně přemýšlela, že odejdu. A právě tehdy se moje nakupování proměnilo v posedlost. Už mi nestačilo kupovat si nové oblečení, které jsem „potřebovala“,  ale nakupování se pro mě stalo způsobem, jak řešit svou životní nepohodu. A tak se mi doma vršilo oblečení, které jsem nikdy nevzala na sebe. Dokonce jsem mu ani nikdy neodstřihla cedulky.

Byla jsem jako alkoholik, který potřebuje další láhev bez ohledu na následky. Bylo mi jedno, jak bude vypadat stav na mém účtu a vůbec jsem neřešila, že jsem jen kousek od velkých finančních problémů. Hlavní bylo zažít aspoň okamžik prchavého štěstí, kdy si domů z obchodu nesu něco nového nebo mi dorazí další balíček. Tyhle chvilky byly pro mě jako vysvobození od skutečného života, který mě moc nenaplňoval.

Psycholog je levnější

„Shopaholismus“ oficiálně neexistuje jako lékařská diagnóza, i když je možné jej vztáhnout pod pojem „kompulzivní nakupování“, které je součástí problémů označovaných jako „impulzivní poruchy bez další klasifikace“ v Diagnostickém manuálu duševních poruch, který vydává Světová zdravotnická organizace. Podle něj se řídí odborníci na duševní zdraví, ať už z oblasti psychologie, psychiatrie nebo adiktologie po celém světě. A právě tento manuál v posledních letech rozšiřuje o potíže, které s sebou přináší moderní doba. Zatímco naši předkové měli jen poměrně omezené možnosti k tomu, aby nakupovali „jen tak“, my se máme až příliš dobře a lákadla v podobě výhodných cenových nabídek jsou všude kolem nás. Ani se nemusíme zvednout z postele a internet nám naservíruje naprosto cokoliv. Odolat je tak o to těžší.

V odborném světě nepanuje shoda o tom, co je vlastně příčinou těchto problémů, i zda se jedná o formu závislosti, podobně jako třeba na výherních automatech nebo součást dalších poruch, jako jsou úzkosti, deprese nebo třeba porucha pozornosti, kterou doprovází právě potíže s kontrolou vůle. Jisté ale je, že pokud nadměrné nakupování znamená problém pro rodinný rozpočet, stává se až posedlostí a člověk jen těžko hledá nějaký jiný smysluplnější program, potřebuje pomoc. To všechno jsou signály, že nadměrné nakupování přestává být „roztomilým zlozvykem“, ale stavem, který je třeba řešit.

Prvním a často tím nejdůležitějším krokem je uvědomit si, že mám problém, který nezvládám. To ovšem chce pořádnou dávku upřímnosti sama k sobě. V mém případě zabrala až nutnost změnit práci, tedy vědomí, že nějaký čas nebudu mít stálý příjem, a potácím se nad propastí v podobě půjček, které můžu mít problém splácet. Dalším bodem je říct si o pomoc, ať už těm nejbližším, nebo odborníkům. 

Mimochodem v Česku psychoterapie není obvykle hrazená ze zdravotního pojištění, a tak si jí nejspíš budete muset zaplatit ze svého. Na druhé straně vždy v případě nadměrného nakupování vyjde levněji než další a další nekonečné nákupy. Psycholog vám mohou pomoci vyznat se v tom, co se skrývá za tímto vaším chováním i jestli právě pro vás existují jiné vhodné způsoby, jak zvládat náročné situace i bez utrácení. Za určitých okolností pro vás může být užitečný i psychiatr nebo specialista v oboru adiktologie, tedy problematiky závislostí. Jejich péče už je obvykle hrazená zdravotními pojišťovnami. V případě, že vás trápí například depresivní onemocnění nebo úzkostná porucha, mohou být součástí terapie i antidepresiva, která ovlivní vaši celkovou náladu a psychické nastavené.

Nejen vánoční nákupy s rozmyslem

Zvládnout nutkání nakupovat je velmi těžké hlavně před svátky. Přesto je pár možností, jak sama sebe udržet pod kontrolou. Americký psychoterapeut Terrence Daryl Shulman, který se věnuje mimo jiné lidem, kteří mají nutkavou potřebu nakupovat, radí následující: Udělejte si seznam toho, co potřebujete, a ten dejte někomu, kdo vám dovolí koupit jen to, co je v něm. Klidně si domluvte i doprovod na nákupy vánočních dárků, který vás „pohlídá“.

Nechte kartu doma. Pokud utrácíte hotové peníze, vidíte, že vám skutečně mizí. Proto je lepší vybrat jen určitou částku, kterou plánujete utratit, a kartu nemít sebe. Dvojnásob to platí, pokud už jste spadli do spirály kreditních karet a půjček.

Vyhněte se výprodejům. Zní to zdánlivě nelogicky, ale právě různé slevové akce, kdy se zdá, že trochu ušetřit, se snadno promění v nákupní orgie. Takže je raději ignorujte. Ve svém vlastním zájmu.

Košík v e-shopu na vás počká. Pokud máte sklon nakupovat ve velkém přes internet, udělejte jednoduchou věc. Něco si vyberte, vložte do košíku a ponechte to tam nejméně 24 hodin. Pravděpodobně se stane, že nemalou část nákupu už po čase nebudete chtít.

Pořiďte si virtuálního hlídače peněz. Řada bank už v rámci svého internetového bankovnictví nabízí možnost sledování výdajů a také nastavení finančních limitů pro to, kolik můžete během dne či týdně utratit. Využijte tyto služby, které budou hlídat váš rozpočet za vás.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.