Hormony. Vylaďte je, aby nezlobily

Dostaňte rozbouřené hormony pod kontrolu a najděte opět klid v duši.
Zdroj: Sante77777 / Shutterstock
Hormonální systém funguje jako vyladěný stroj, jehož součástky do sebe dokonale zapadají. Stačí však malá porucha a začne to drhnout. Třeba i ve vaší hlavě. Víme, jak rozbouřené hormony zase dostat pod kontrolu a mysli vrátit ztracený klid.

NEROVNOVÁHA ŽENSKÝCH HORMONŮ:

Každý měsíc na rozvod

V druhé polovině menstruačního cyklu stoupá, a nedošlo-li k oplodnění, následně klesá hladina estrogenu a progesteronu. Už tahle hormonální vlna sama o sobě stačí k tomu, abyste se před menstruací cítila prostě jinak. Naruší-li se navíc v jejím průběhu křehká rovnováha mezi estrogenem a progesteronem, čeká vás před menstruací pár těžkých dní, kdy na okolí nejspíš budete působit jako odjištěná mina. Nerovnováha mezi hormony totiž způsobí výkyvy nálad, podráždění, úzkost, nervozitu, únavu nebo rovnou depku. Výzkumy dále ukázaly, že se ženám před blížící se menstruací kvůli hormonálním změnám zhoršuje paměť a schopnost komunikovat a přizpůsobit se ostatním. Není tedy divu, že pak k výbuchu stačí i nevinná poznámka partnera nebo špinavé talíře navršené ve dřezu.

Musí-li se vám vaši blízcí klidit měsíc co měsíc z cesty, doporučujeme se v druhé polovině cyklu zásobit ořechy a semínky, kvalitními rostlinnými oleji a mákem. Do jídelníčku tak dostanete více vápníku, hořčíku a vitaminů E a B6, které posilují nervový systém a zároveň pomáhají zkrotit zvýšenou hladinu estrogenu. Zkusit můžete i čaje a tinktury z třezalky tečkované, která zmírňuje výkyvy nálad a funguje jako zelené antidepresivum.

Protože na premenstruační syndrom vyjma antidepresiv žádné léky neexistují, doporučují endokrinologové a gynekologové často také hormonální jógovou terapii. Jde o pevně danou nenáročnou sestavu 21 ásan, které podporují činnost žláz s vnitřní sekrecí a při pravidelném cvičení pomáhají vyrovnat hladinu hormonů v těle.

NEDOSTATEK ESTROGENU:

Problematická menopauza

Hormonální jóga zabírá i v období menopauzy, které na ženskou psychiku dopadá ještě víc než proměny menstruačního cyklu. V krvi poklesne hladina hormonu estrogenu, což se odrazí nejen na těle v podobě nadměrného pocení, návalů nebo vyššího rizika osteoporózy či infarktu, ale také větším sklonem k depresi.

Řešením může být hormonální substituce, kterou vám předepíše gynekolog. Ta se obvykle užívá zhruba šest až sedm let, aby se využil ochranný efekt hormonů na cévy a kosti. Řada žen však hormony bere mnohem déle. To ovšem může být rizikové – dlouhodobé užívání hormonální substituce například zvyšuje riziko rozvoje rakoviny prsu. A nezáleží na tom, jaký preparát zrovna berete. „Stejně tak, jako je mýtus, že některá antikoncepce je šetrná a jiná nikoli, neexistují ,šetrné‘ a ,nešetrné‘ přípravky hormonální substituční léčby. Existují jen takové, které té určité ženě vyhovují, nebo nevyhovují,“ podotýká gynekolog Alexandr Barták.

Vydat se ale můžete i přírodní cestou a zkusit to s fytoestrogeny, což jsou přírodní látky, které se v těle chovají podobně jako estrogeny, a dokážou tak nepříjemné projevy menopauzy zmírnit. Koupíte je v podobě doplňků stravy nejčastěji ze sóji nebo červeného jetele.

CHYBĚJÍCÍ SEROTONIN A MELATONIN:

Špatná nálada i spaní

Hormon serotonin v těle přenáší vzruchy a v mozku vyvolává pocity klidu a štěstí. Je-li jeho hladina nízká, mohou se objevit deprese. Ženy to typicky potkává v období menopauzy, protože změny hladin pohlavních hormonů množství serotoninu v těle snižují. Hladina serotoninu se dá ale docela dobře ovlivnit tím, co si naložíte na talíř. Dejte si lososa, krůtí maso nebo špenát. Nešetřete ani banány, domácími vejci nebo ořechy a semínky. To všechno jsou bohaté zdroje látky L-tryptofan, ze které se serotonin v těle tvoří. A také si užívejte slunečních paprsků, jak jen to jde, protože i sluneční záření jeho hladinu zvedá.

Aby tělo bylo v rovnováze, vyplatí se kromě serotoninu zaměřit i na hormon melatonin, který se stejně jako serotonin tvoří z L-tryptofanu. V těle ale funguje jako jeho opak. To znamená, že zklidňuje, zodpovídá za dobrý spánek a také za to, že se váš organismus dobře vypořádá se střídáním dne a noci. Nedostatek melatoninu způsobuje nespavost, únavu a často i deprese. Protože se melatonin na rozdíl od serotoninu tvoří ve tmě, snažte se z ložnice odstranit všechny blikající spotřebiče a pořiďte si těžké závěsy, které dovnitř nepropustí světlo pouličních lamp.

PŘÍLIŠ MNOHO KORTIZOLU:

Úzkosti a nespavost

Jste-li dlouhodobě ve stresu, tělo ve vyšší míře vyrábí hormon kortizol. I ten blokuje účinky hormonu štěstí serotoninu. A co hůř, způsobuje i úzkosti, návaly paniky, bolesti hlavy a svalů či nevysvětlitelné přibývání na váze. K tomu často oslabuje imunitu, takže se ve výsledku cítíte rozhašená po všech stránkách.

Způsob, jak kortizol vrátit do normálu, je přitom poměrně jednoduchý: stačí zvolnit a naučit se vypnout. Zkrátka osvojit si strategie, které sníží hladinu stresu. Pomáhají relaxační dechové techniky, jóga, meditace, masáž nebo třeba procházka v přírodě. Zkusit to můžete i s bylinkami – proti stresu zabírá třezalka tečkovaná, kozlík lékařský nebo ženšen.

MÁLO ENDORFINU A DOPAMINU:

Ztracený elán

Chybí-li vám věčně energie a dobrá nálada, zkuste tělu dodat endorfin. Ten se do krve nejrychleji vyplaví poté, co se prudce zvýší hladina krevního cukru, což je mimochodem přesně ten důvod, proč se ze splínu tak rádi léčíme tabulkou čokolády. Existují ale i zdravější způsoby, jak endorfin dostat do žil: běh, jízda na kole, bruslích… Už po deseti minutách fyzické aktivity se vám endorfin začne vyplavovat do krve.

Dobrou náladu umí vrátit i dopamin, který se do krve ve větším množství dostává tehdy, když zažijete něco příjemného nebo se na něco těšíte. Dělat si každodenní radosti tedy rozhodně není od věci. Produkci dopaminu navíc můžete zvýšit i tím, že do jídelníčku přidáte avokádo, hovězí a kuřecí maso nebo mandle, tedy potraviny bohaté na látku tyrosin, ze které dopamin vzniká.

STÁVKUJÍCÍ ŠTÍTNÁ ŽLÁZA:

Únava a deprese

Cítíte-li, že máte náladu pod psa bez ohledu na cyklus, může být na vině i snížená funkce štítné žlázy. Problémy, které způsobuje, se většinou dají snadno řešit pomocí hormonální substituce. Potíž je v tom, že mnohdy trvá dost dlouho, než vás či vašeho lékaře napadne, že chyba může být právě ve ,štítnici‘. Projevy hypotyreózy, jak se snížené funkci štítné žlázy odborně říká, jsou totiž často nenápadné a dají se zaměnit za přirozené projevy stárnutí. Člověk je unavený a spavý, chybí mu dřívější elán a vitalita a má sklon podléhat úzkosti nebo depresi. Riziko, že štítná žláza začne stávkovat, přitom stoupá s věkem. Zvlášť po padesátce, kdy štítná žláza hapruje už každé páté ženě, se tedy vyplatí nechat se vyšetřit.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.