Prevence je v případě chodidel velmi důležitá. Budete-li se o ně dobře starat, budou vyhnete se řadě zdravotních komplikací a celé vaše tělo bude lépe fungovat.

Zdravou nohu poznáte už od pohledu, má přirozenou barvu, není červená ani oteklá, netrpí kožními problémy ani plísňovými onemocněními. „Základem je správná rotace a postavení v kyčelním, kolenním či hlezenní kloubu. Prsty jsou rovné, bříška prstů doléhají celou svou plochou na zem, obě klenby (příčná i plochá) jsou ve správném postavení a nejsou přetížené. To poznáte podle otisku chodidla při vyšetření na podoskopu. Malý test s otiskem chodidla si ale můžete vyzkoušet i sami doma,“ říká Tereza Zíková, fyzioterapeutka a majitelka e-shopu https://www.pro-nozky.cz/cs/. Zdravé nohy by vás neměly bolet při pohybu ani v klidu, když pomineme stav po nějaké zátěži, například po tréninku či dlouhém chození. Neměli byste trpět křečemi v lýtkách ani prstech. Stejně tak není v pořádku, pokud se objeví křečové žíly nebo pocit studených nohou, kdy se nohy špatně prokrvují.

Zaměřte se na prevenci

Mezi nejčastější potíže, které lidi řeší, patří ploché nohy. Ty v pokročilém stádiu mění postavení bederní páteře a pánve, a tím výrazně ovlivňují celkový zdravotní stav. Velmi časté jsou i kladívkové prsty, vybočený palec neboli hallux valgus, plantární fascitida, patní ostruha nebo mortonova neuralgie, kterou charakterizuje bolest v oblasti nártu. Potíže se často objevují zejména ve vyšším věku – k přirozeným změnám, které se v souvislosti se stárnutím v těle dějí, se totiž přičítají všechny naše hříchy. Mezi ty největší patří nošení nevhodných bot, zejména podpatků a těsné obuvi s nedostatečným prostorem u špičky, špatné držení těla a pohybové návyky, sedavé zaměstnání, nedostatečná fyzická aktivita nebo naopak přetěžování nohou. Základem je správná péče, pohyb a regenerace. Díky odpovídající životosprávě se vyhnete celé řadě zdravotních komplikací a také nadváze, která pro nohy představuje velkou zátěž.

Pravidelná péče

Důsledná hygiena je nejdůležitější. Noha se v ponožce a obuvi přes den zpotí, při sportu ani nemluvě. „Nohy si myjte pečlivě mýdlem i mezi prsty, podobně jako to děláte při mytí rukou. Co řada lidí často přehlíží, je pečlivé osušení. V případě, že si nohy dostatečně neosušíte, připravujete půdu například plísňovým onemocněním či zápachu nohou,“ varuje fyzioterapeutka Zíková a dodává: „Jestli se vám na patách a chodidlech objeví ztvrdlá kůže, obruste ji pilníky nebo pemzami, vyhnete se tak rohovatění kůže a jejímu následnému praskání. Nohy nezapomeňte hydratovat pomocí krémů.“ Dlouhé nehty jsou lákadlem pro zmiňované plísně, navíc by vám mohly zarůstat a tlačit vás v botách, proto je nenechte zbytečně přerůstat a pravidelně je zastřihávejte. Trápí-li vás otoky, relaxační horké koupele či chození do sauny by vám mohly ještě uškodit. Naopak vám uleví střídavé sprchování studenou a teplou vodou. Pravidelná návštěva pedikérky by měla být rovněž součástí péče o nohy.

Vhodná obuv

Samozřejmě můžete chodit v botách na podpatcích, v balerínkách, žabkách a pantoflích, někdy ani nemáte na výběr, protože vám to nařizuje například dresscode v zaměstnání. Ale berte v potaz to, že byste „nevhodnou obuv” měli nosit pouze po omezenou dobu a pouze pro účel, ke kterému slouží. „Vhodná obuv je taková, která respektuje tvar vašeho chodidla, je dostatečně flexibilní, lehká a nemá vnitřní tvarování. Špička by neměla utlačovat prsty. Ty by měly mít dostatečný prostor, aby nebyly stlačované přes sebe či skrčené. Noha by měla v obuvi, pokud možno dýchat, proto byste měli brát ohled i na druh materiálu, ze kterého jsou vyrobené,“ radí Zíková. Boty si vybírejte podle účelu. Na první pohled zcela jasná věc, ale spousta lidí používá nevhodnou obuv například na běh nebo na procházky. „Pokud budete v dámských společenských botách na podpatcích chodit celý den po městě, nejen že vás budou bolet nohy a večer vám otečou, ale při dlouhodobém nošení si zaděláváte na pořádné problémy od vbočených palců, přes ploché nohy, až po kladívkové prsty,“ upozorňuje Zíková. Nošení nevhodné obuvi může vést až k deformaci chodidel.

Zkoušení a nákup bot nechte až na odpoledne, je to proto, že budete mít oteklejší nohy než ráno. Zajistíte si tak alespoň malou rezervu, aby vás boty netlačily. A vždy si vyzkoušejte obě boty. Někteří dělají chybu v tom, že vyzkouší jen jednu a pak se doma diví, že ta druhá bota jim nějak nesedí. A nezapomeňte se v prodejně pořádně projít, v sedě jsou chodidla jinak dlouhá než ve stoje či při chůzi, rozdíl může činit 3 až 6 milimetrů. Navíc při chůzi se noha v botě trochu pohybuje dopředu a dozadu. 

Roli hrají i ponožky

S výběrem bot úzce souvisí také výběr vhodných ponožek. Ty na běžné nošení by se měly lišit od těch, ve kterých chodíte běhat či jinak sportovat. Ponožky pro aktivitu by měly být schopné absorbovat vlhkost a pot obdobně jako funkční trička. Stejně tak byste měli brát ohled na momentální roční období. Teplé zimní ponožky vám v letních horkých dnech způsobí nadměrné pocení nohou, zápach a možná i výskyt plísní. Vaše nohy by měly i přes ponožky, pokud možno, dýchat, a především zůstat v suchu.

Buďte aktivní

Ačkoliv by se mohlo zdá, že při sedavém zaměstnání nohy odpočívají, dlouhé sezení bývá častým spouštěčem bolesti nohou. „Při celodenním sezení na židli se nohy nedostatečně prokrvují, navíc v této poloze často otékají, což můžete pocítit již během dne, kdy vám začnou být boty těsné,“ vysvětluje Zíková. V tomto případě se nabízí boty vyzout a pravidelně se během pracovní doby projít či se zaměřit na nějakou sportovní aktivitu po práci, ideálně několikrát týdně. Postačí i krátká procházka na čerstvém vzduchu.
Nezapomeňte na regeneraci

Při nadměrné aktivitě, kdy jste neustále na nohou, ať už v zaměstnání či kdekoliv jinde, vás nohy mohou zákonitě také bolet. V té souvislosti mohou rovněž otékat, hrozí vám křečové žíly a další komplikace jako plochonoží nebo například bolesti zad z nesprávného stání či chození. „V takovémto případě byste měli nohám trochu ulevit pravidelným odpočinkem nejen po práci, ale pokud vám to situace umožňuje, tak i během dne. A to buď pasivně, kdy odpočíváte s nohama ve vyvýšené poloze nebo aktivně, například sprchováním nohou střídavě studenou a teplou vodou nebo plaváním,“ doplňuje Zíková. Pokud byste chtěli být ještě aktivnější, můžete vyzkoušet některé cviky na nohy (roztahování prstů, použití masážních válců foam rollerů), masáž nohou (například i pomocí míčku), chození (ideálně naboso) po nerovných površích (tráva, písek, kamínky apod.) nebo speciální akupresurní podložky, jako je například Pranamat. Základem je samozřejmě kvalitní spánek.

Náš tip: Zkuste adjustační ponožky

Proti bolestem, otokům a dalším komplikacím můžete bojovat s pomocí Adjustačních ponožek, preventivní pomůckou, kterou využívá celá řada fyzioterapeutů a podiatrů či podologů. Jedná se o ponožky s korektory, které pomáhají s uvolněním přednoží a následně i zbytku nohy. Velkou výhodou je, že při jejich nošení nemusíte podnikat žádnou sportovní aktivitu. Jsou totiž určeny především pro klidový stav, jako je relaxace či spánek.

Zdroje: Kondice 5/2024, https://www.pro-nozky.cz/cs/