Intenzivní zemědělství a nedostatek hořčíku v půdě může za to, že magnezia v potravinách už není tolik, co bývalo. A navíc naše tělo vstřebává hořčík z různých zdrojů jinak, z jídla ho dokážeme využít pouze 30 %. Při nedostatku magnezia tedy nezbývá než uchýlit se k doplňkům stravy. 

Magnezium a jeho formy

Magnezium má mnoho podob a široká škála suplementů na trhu může kdekoho zmást. Bisglycinát, malát, treonát, orotát nebo citrát– ty byste měli hledat. Ale pozor, každý z těchto typů slouží k něčemu jinému. Jak se v tom vyznat?

Hořčík bisglycinát

Hořčík bisglycinát je nejuniverzálnějším druhem hořčíku. Působí hlavně na ty nejtypičtější projevy nedostatku hořčíku, například křeče v nohou nebo bolesti svalů. Bisglycinát má vynikající vstřebatelnost, naše tělo ho využije v podstatě celý. Poskytuje rychlou úlevu a jeho účinky jsou spíše zklidňující a relaxační – je tedy vhodné ho používat k podpoře kvality našeho spánku nebo při nadměrném stresu. Ideální je brát bisglycinát hořečnatý na noc.

Hořčík malát

Hořčík malát je zase výborným pomocníkem pro podporu energie nebo oddálení svalové bolesti. Jedná se o chelátovou formu hořčíku, která je vázaná na kyselinu jablečnou. Tato kombinace významně povzbuzuje organismus a produkci energie. Nejlepší je tedy tento suplement brát ráno nebo dopoledne.

Hořčík treonát

Hořčík treonát je obzvláště ceněn pro své schopnosti zlepšovat mozkové funkce. Doplňování hořčíku treonátu může pomoci zlepšit paměť a podpořit další kognitivní funkce. Tento typ hořčíku je také doporučován pro zlepšení nálady a mentální pohody. 

Hořčík citrát

Citrát hořečnatý má velmi dobrou vstřebatelnost – asi 80 %. Má ovšem mírně projímavé účinky, doporučuje se tedy i při zácpě nebo problémech s trávením. 

Orotát

Orotát hořečnatý je další oblíbenou formou hořčíku, v oblibě ho mají hlavně sportovci. Zlepšuje výkonnost, činnost srdce a zároveň má kardioprotektivní vlastnosti. Orotát hořečnatý je také velice dobře vstřebatelný.

Ať už se rozhodnete pro jakékoliv doplňky stravy s hořčíkem, vybírejte hlavně kvalitní a relevantní výrobce a ověřujte složení. Dobré je také konzultovat jakékoliv doplňky stravy s vaším praktickým lékařem.

Zdroje: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5786912/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7071389/ https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/magnesium-intake