Zdroj: Youtube

Vitamin C (známý také jako kyselina askorbová) naše tělo potřebuje hned z několika důvodů. V první řadě je to silný antioxidant, což znamená, že pomáhá chránit naše buňky a tkáně před poškozením volnými radikály a zabránit tak vzniku různých onemocnění, včetně srdečních chorob nebo rakoviny. Podporuje imunitní systém tím, že zvyšuje produkci bílých krvinek, které jsou klíčové v boji proti infekcím a nemocem. Vitamin C je také klíčovým faktorem pro tvorbu kolagenu, který potřebujeme pro zdraví kůže, šlach, vazů, kloubů a cév. Dále vitamin C zlepšuje absorpci železa z rostlinných a živočišných zdrojů, což je důležité pro tvorbu červených krvinek a transport kyslíku v těle. V neposlední řadě hraje důležitou roli v tvorbě neurotransmiterů – chemických látek, které přenášejí signály mezi nervovými buňkami, tudíž podporuje správnou funkci našeho nervového systému.

Co se děje, když máme vitaminu C málo

Nedostatek vitaminu C může vést ke špatnému hojení ran, krvácení dásní, padání zubů, křehkým kostem, celkové únavě a oslabení imunitního systému. Bohaté zdroje vitaminu C najdeme běžně v přírodě, zahrnují je především šípky, citrusové plody, kiwi, paprika, brokolice, kysané zelí, špenát, rajčata, jahody a brusinky. Nahradit ho můžeme i ve formě doplňků stravy, ať už jde o pilulky, nebo třeba šumivé tablety. V poslední době jsou také čím dál více populární i jednorázové vitamínové infuze, které nabízejí různé kliniky krásy.

Dá se vitaminem C předávkovat?

I kdybyste se cpali ovocem a zeleninou od rána do večera, předávkování vitaminem C je u zdravých lidí velmi vzácné, skoro až nemožné, protože vitamin C je látka rozpustná ve vodě a tělo ji nedokáže uchovávat. Přebytek kyseliny askorbové tak vylučuje močí. Nicméně nadměrná konzumace velkých dávek vitaminu C může vést k některým vedlejším účinkům a příznakům.

Příznaky předávkování vitaminem C

Mezi nejobvyklejší patří trávicí problémy, jako je průjem, nevolnost, zvracení, bolesti břicha, žaludeční křeče nebo pálení žáhy. Pozor by si měli dát i „ledvináři“. U lidí, kteří mají zvýšenou náchylnost k tvorbě ledvinových kamenů, může nadměrný příjem vitaminu C zvyšovat riziko tvorby kamenů v močovém traktu. Příliš velké dávky vitaminu C mohou také bránit absorpci jiných živin, jako je vitamin B12 nebo měď. U lidí s diabetem může nadměrný příjem vitaminu C zase způsobit nežádoucí zvýšení hladiny cukru v krvi. Při předávkování můžete také častěji chodit na „malou stranu“, protože tělo se snaží vyloučit nadbytečný vitamin C močí. Může také dojít k poškození ledvin, což se může projevit jako bolest zad nebo změny v močení. Někteří lidé trpí po požití většího množství vitaminu C na podráždění kůže, zarudnutí nebo vyrážku, takzvanou kopřivku.

Jaká je bezpečná dávka vitaminu C

Přestože je předávkování vitaminem C vzácné, doporučuje se dodržovat jeho doporučené denní dávky, které se liší v závislosti na věku, pohlaví a životním stylu. Pokud kouříte nebo jste vystaveni vysoké fyzické zátěži či stresu nebo v těhotenství, doporučuje se přijímat více vitaminu C. Totéž můžete udělat, i když například cítíte, že na vás „něco leze“, pak je vhodné připravit si extra porci ovocného nebo zeleninového salátu či smoothie.

Doporučená denní dávka vitaminu C je 90 mg u dospělých mužů a 70 mg u žen. Příjem více než 2 gramy denně se považuje už za nadměrný a je třeba se mu vyhnout, jak uvádí tento klinický výzkum.

Dlouhodobé užívání vitaminu C

Většina lidí může užívat vitamín C dlouhodobě jako součást vyvážené stravy. Jak už jsme zmínili v úvodu článku, pravidelný příjem vitaminu C i ve formě doplňků stravy může mít řadu přínosů pro naše zdraví, jako je posílení imunitního systému nebo podpora zdravé pokožky a cév, je ale důležité nepřekračovat maximální tolerovatelnou dávku. Pro většinu dospělých se doporučuje přijímat maximálně 90 mg vitaminu C. Při konzumaci větší než 2 000 mg vitaminu C denně může většina lidí začít pociťovat příznaky předávkování (průjem, bolesti hlavy, křeče, zvracení). Dávky převyšující 3 000–4 000 mg vitaminu C denně již tělo nedokáže efektivně vyloučit a mohou vznikat ledvinové kameny. Pokud užíváte vitamin C ve formě doplňků stravy, dodržujte dávku uvedenou na obalu produktu a jakékoli obavy ohledně dávkování nebo možných interakcí s jinými léky nebo doplňky stravy konzultujte s lékařem nebo v lékárně.

Kožní reakce na vitamin C

I když je vitamin C obecně považován za bezpečný, u citlivějších lidí může jeho užívání vyvolat alergickou reakci. Projevuje se nejčastěji ve formě vyrážky, zarudnutí, svědění nebo podráždění kůže. Někteří lidé s alergií na citrusové plody mohou přehnaně reagovat i na vyšší příjem vitamínu C. Výrobci kosmetiky přidávají vitamín C i do některých produktů, zejména do denních sér a omlazujících krémů, které mají pleť projasnit. Lidé s extra citlivou pletí nebo pokožkou náchylnou k podráždění mohou reagovat zarudnutím nebo i otoky, zvlášť v oblasti kolem očí. Jestli je to i váš případ, přestaňte takovou kosmetiku používat a poraďte se s dermatologem.

Zdroje:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2507711/

https://www.webmd.com/diet/effects-of-taking-too-many-vitamins

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK548448/

https://www.denik.cz/zdravi/vitaminy-skodlivost.html