Vitamin B12 se podílí na krvetvorbě a podporuje vývoj centrální nervové soustavy u dětí. Jedná se o nezastupitelný a velmi důležitý vitamín, který může chybět hlavně veganům a vegetariánům. To proto, že se nachází pouze v živočišných produktech. Ti, kteří se živočišným výrobkům vyhýbají, musí brát doplňky stravy s vitamínem B12. Jeho deficit může být totiž závažným problémem. Obzvláště těhotné a kojící ženy si musí hladinu vitamínu B12 hlídat, nedostatek se totiž projeví i na plodu či kojeném dítěti.

Nedostatek vitamínu B12

Nedostatek vitamínu B12 může vést k řadě zdravotních problémů, včetně megaloblastové anémie, únavy, slabosti, ztráty chuti k jídlu, a v některých případech i k neurologickým problémům, jako je mravenčení a třes v rukou a nohou nebo problémy s rovnováhou. Dlouhodobý nedostatek může způsobit i trvalé poškození nervů.

Pro osoby, které nepřijímají dostatek B12 ze své stravy, je doporučeno pravidelné užívání doplňků stravy nebo hledání potravin obohacených vitamínem B12, jako jsou některé druhy rostlinného mléka, cereálie a náhražky masa. Důležité je také nechat si pravidelně kontrolovat hladinu B12, aby se předešlo možným zdravotním komplikacím způsobeným jeho nedostatkem.

Potraviny obsahující B12

Jak již je zmíněno, vitamin B12 se nachází pouze v potravinách živočišného původu. Naleznete ho v červeném mase, v různých vnitřnostech, ve vejcích, v mléčných produktech nebo v mořských plodech. Z toho plyne, že hlavně vegani a vegetariáni by se měli být na pozoru, protože vitamin B12 v potravinách nemají a musí ho přijímat jinak. 

Vitamin B12 a tloustnutí

Některé studie naznačují, že existuje určitá spojitost s tím, že pokud nemáme dostatek vitaminu B12, máme větší tendenci přibírat na váze. Studií na toto téma však ještě nebylo uděláno dostatek, aby se tato spojitost mohla definitivně potvrdit.

Jak doplnit vitamín B12?

1. Obohacené potraviny

Mnoho typů rostlinného mléka, jako je sójové, mandlové, ovesné či rýžové, je obohaceno vitamínem B12. Dokonce i některé snídaňové cereálie jsou obohaceny vitamínem B12 a mohou představovat významný zdroj tohoto vitamínu. Dále je možné vitamin B12 najít v některých značkách nutričního droždí, které můžete v kuchyni využít do pečení, do omáček nebo polévek. 

2. Doplňky stravy

Nejjednodušší varianta jak si udržet dostatečnou hladinu vitaminu B12 v těle je pravidelné braní doplňků stravy. Vitamin B12 můžete jako doplněk sehnat v tabletách nebo kapkách, nebo jsou u lékaře dostupné i v injekční formě.

Pravidelná kontrola

Je dobré pravidelně podstupovat testy na krevní obraz, z nichž se váš lékař dozví, které látky vašemu tělu chybí a kterých je například nadbytek. 

Při výběru jakýchkoliv doplňků stravy je pak důležité pečlivě číst etikety, abyste se ujistili, že produkt skutečně obsahuje to, co potřebujete, a že jeho množství je dostatečné pro pokrytí vaší denní potřeby. Jakékoliv užívání doplňků stravy je také dobré probrat s lékařem nebo dietologem, zejména pokud máte nějaké zdravotní potíže nebo jste těhotná či kojící.

Zdroje:https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b12-deficiency-and-weight-gain https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB12-HealthProfessional/