Nikomu to neřeknu

   Když jsem chodila na gympl, často jsme s holkama řešily první návštěvu gynekologie. Co nás tam asi čeká, jestli to nebude trapný, že k chlapovi určitě ne a tak dále. Jedna z kamarádek, Mája, už tam byla. Když jí bylo dvanáct. Měla podezřelý výtok a dostala čípky. Bětka si posteskla, že se jí tam pranic nechce, ale že tam bude muset už brzy kvůli mámě, která je zubařka a vždycky říká, že kontrolovat se mají „všechny otvory“. Hanka prohlásila, že ji tam nikdo nedostane a že radši nebude mít sex, protože by mohla něco chytit a gyndě by se nevyhnula. Nikča ale neříkala nic. Tvářila se trochu divně a po cestě domů se mi svěřila se svým problémem. Prý se v létě chtěla jít koupat, jenže to dostala, takže si koupila tampony. Nebylo ale možné si zavést ani ten nejmenší. „Jako bych tam vůbec neměla otvor, ale spíš zeď,“ říkala. Bála se, že nebude moct mít nikdy sex a že jí gynekolog vynadá, že měla přijít dřív nebo tak. Mě tehdy napadlo, že má takový tvar panenské blány, o vaginismu jsem ještě ani neslyšela. Nikča ale asi za měsíc přišla s tím, že jí lékař sdělil právě tuhle diagnózu. Byla vyděšená, styděla se a netušila, co s tím.

 Fyzické potíže s psychickou příčinou

   Mnoho žen, které vaginismem trpí, se cítí podobně, jako se tehdy cítila moje kamarádka. Udává se, že vaginismem trpí až jedna z deseti žen. To je dost, co? A co že se při vaginismu vlastně děje? Zjednodušeně řečeno se jedná o mimovolné stažení svalů okolo vagíny, když chceme něco dát dovnitř. Tím pádem je penetrace nemožná nebo velmi nepříjemná až bolestivá.

   Proč? Příčinou bývá trauma v intimní oblasti (od lehkých, jako je nepříjemné vyšetření, úzkost nebo zánět, až po těžká, jako je zneužívání nebo úraz). Tělo si uloží do paměti, že průnik znamená riziko. Že nám hrozí nebezpečí. Limbický systém v mozku pošle zprávu svalům pánevního dna a ty se stáhnou v ochranné reakci. Už samotné stažení je nepříjemné, když tedy přidáte pokusy o zasunutí něčeho dovnitř přes zaťaté svaly, bolest může být obrovská. Nervová zakončení z vagíny nelení a pošlou do mozku informaci, že tam něco bolí. A tak se bojíme bolesti, připadáme si bezbranné a bezcenné, nefunkční, vadné. Jsme frustrované. Hněváme se na své tělo. A to se ještě víc stahuje do sebe.

   Na klasifikaci vaginismu existují různé názory. Pro někoho vaginismus znamená jen to, když dovnitř nemůžu nic strčit. Když to prostě nejde. Doktorka Julia Reeve, která napsala knihu The vaginismus book: pain free love, jej ale rozděluje do pěti stupňů. Žena, která má první stupeň vaginismu, se může dotýkat své vulvy i vaginálního vchodu, může si dovnitř zasunout prsty i mít penetrační sex, který ale bývá nepříjemný až bolestivý. Pátý stupeň už znamená nemožnost penetrace čehokoli a dokonce nemožnost se vůbec svých genitálií dotýkat.

   Bolestivý sex automaticky neznamená vaginismus, i když často je na vině právě on. Bolesti při styku vedou ke strachu z bolesti a tím pádem i ze samotného styku, následuje vyhýbavé chování a izolace. Dobrá zpráva je, že se tato porucha dá úspěšně léčit.

Začarovaný kruh

   Na první pohled se může zdát, že z vaginismu není cesty ven. Strach zvyšuje napětí a to způsobuje bolest. A bolest vede zpátky ke strachu. Ale můžeme se z toho dostat! Jen je třeba se obrnit dávkou trpělivosti a soucitu sama se sebou.

1.      Terapie. Protože má vaginismus psychický základ, je třeba začít právě u psychiky. Probrat s psychologem či jiným odborníkem, co mě trápí, co cítím, vyplakat se, vykřičet všechno, co v sobě držím.

2.      Otevřenost. Pokud máte partnera, může vaginismus představovat velký problém ve vašem intimním životě. Je na místě se mu svěřit se vším, co prožíváte. Být v tom společně. Partner tu má být pro vás a podržet vás, být vám oporou. Podobně jako rodina a přátelé, kterým se taky můžete svěřit, pokud chcete.

3.      Relaxační cvičení. Původ je sice v psychice, ta je ale zpětně ovlivňována i fyzickými úkony. Když budeme pravidelně provádět relaxace a meditace, naučíme se cíleně uvolňovat jednotlivé svaly.

4.      Gynekologická fyzioterapie. I tam vás mohou naučit účinné cviky k uvolnění pánevních svalů a vyšetří vaše tělo jako celek. Pokud máte sklony ke zvýšenému napětí pánevního dna, možná je „na vině“ vadné držení těla či jiný snadno odstranitelný problém.

5.      Masáž a dilatátory. Pokud se na to cítíte, můžete časem k relaxačnímu cvičení přidat také manuální uvolňování svalů okolo vaginálního vchodu. Připravte si teplé hnízdečko v soukromí a přírodní olej nebo lubrikant. Pomoct mohou také vaginální dilatátory, což jsou tenká silikonová dilda několika velikostí, která se postupně zavádějí dovnitř. Důležité je nejít nikdy přes bolest a vždy poslouchat své tělo.

Co si pamatovat, pokud trpíte vaginismem?

   Že nejste sama. Že to není vaše chyba. A že to není napořád!

Zdroj:
Instagram: @hrackypodlekacky
autorka je vystudovanou sex koučkou
https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15723-vaginismus
https://www.webmd.com/women/vaginismus-causes-symptoms-treatments
https://www.nhs.uk/conditions/vaginismus/