Doktor Sten Ekberg, uznávaný lékař a odborník na zdraví, se rozhodl provést zajímavý experiment, aby zjistil, jaký vliv na jeho tělo bude mít konzumace slaniny, vajíček a másla po dobu 30 dní. Udělal to v návaznosti na to, že předtím testoval jiný experiment, kdy se deset dní živil pouze z nezdravých fastfoodů a dodržoval typickou denní stravu Američanů. Desetidenní experiment měl na jeho zdraví snad ještě negativnější účinky, než by se mohlo zdát. Chtěl tedy zjistit, jak rychle a účinně může své tělo vrátit zpět do formy.

10 dní junk foodu

Ekberg začal experiment s váhou 87,6 kg, ale po deseti dnech konzumace nezdravého jídla přibral na 92,2 kg. Tento výrazný nárůst váhy ho přiměl k rozhodnutí vrhnout se na třicetidenní keto dietu. „A protože můj krevní obraz po deseti dnech ukázal hodně zánětů v těle, kromě hubnutí jsem chtěl inflamaci zmírnit - ujistil jsem se tedy, že nebudu konzumovat nic, co moje tělo nemusí snášet,” vysvětluje ve videu Ekberg. A mezi dva nejčastější typy potravinových intolerancí nebo nesnášenlivosti jsou mléčné výrobky a obilí, zejména pšenice. 

30 dní ketodiety

Ekberg se tedy rozhodl držet třicet dní ketogenní dietu. Ta je založená na velmi nízkém příjmu sacharidů, mírnějším příjmu bílkovin a hlavně vysokém příjmu tuků. Ketodieta postupně uvede tělo do stavu ketózy, kdy jako hlavní zdroj energie využívá tuky místo sacharidů a my začneme hubnout. Ketogenní diety většinou doporučují konzumovat maximálně 20-50 gramů karbohydrátů, Sten Ekberg si naordinoval, že mu postačí méně než 30 gramů. 

Pro dosažení stavu ketózy, redukci váhy a zlepšení zdraví se Ekberg rozhodl konzumovat paradoxně převážně slaninu, vajíčka a máslo. Jeho strava zahrnovala také některé další potraviny bohaté na bílkoviny a tuky, jako například steak, ryby, kuřecí maso nebo listovou zeleninu.

Zdroj: Youtube

OMAD & 2MAD

Kromě keto diety Ekberg praktikoval přerušovaný půst, kdy většinu dní jedl pouze jednou nebo dvakrát denně (OMAD - one meal a day, 2MAD - two meals a day). „Přerušovaný půst pomáhá snížit hladinu inzulinu a podporuje spalování tuků, protože po dobu, kdy nejíte, tělo využívá tukové zásoby jako zdroj energie,” vysvětluje ve videu Ekberg.

Výsledky krevních testů po 30 dnech

Hladina inzulinu

Po deseti dnech nezdravé stravy vzrostla Ekbergova hladina inzulinu z 4,8 na 5,7, což bylo dle něj poprvé v jeho životě, kdy se jeho hladina inzulinu dostala mimo optimální rozsah. Po třiceti dnech ketogenní diety se jeho hladina inzulinu vrátila zpět do optimálního rozsahu 3 až 4.

Triglyceridy

Dalším důležitým ukazatelem byly triglyceridy, které ukazují množství tuku v krvi. Po deseti dnech nezdravé stravy vzrostly triglyceridy z 45 na 101. Po třiceti dnech na ketogenní dietě se hladina triglyceridů snížila na 60.

VLDL (velmi nízkodenzitní lipoprotein)

Hladina VLDL (lipoprotein, který přenáší triglyceridy v krvi) se zvýšila z 8 na 17 po deseti dnech nezdravé stravy. Po třiceti dnech na ketogenní dietě, založené hlavně na vejcích, slanině a másle, se hladina VLDL snížila zpět na 10.

AST a ALT

AST a ALT jsou enzymy, které se nacházejí v játrech. Jejich zvýšená hladina může naznačovat poškození nebo zánět jater. Po deseti dnech nezdravé stravy se Ekbergovy hladiny AST a ALT zvýšily, ale po třiceti dnech na ketogenní dietě se vrátily zase do normálu.

LDH (laktátdehydrogenáza)

LDH je enzym, který se podílí na výrobě energie v těle. Zvýšené hladiny LDH mohou naznačovat poškození tkání nebo nedostatek kyslíku. Po deseti dnech junk foodu se Ekbergovy hladiny LDH výrazně zvýšily, ale po třiceti dnech na ketogenní dietě se znovu srovnaly.

Ekbergův experiment ukázal, jak rychle a efektivně může tělo reagovat na změnu stravy. Po třiceti dnech konzumace potravin bohatých na tuky, přiměřeného množství bílkovin a minima cukru, se jeho krevní ukazatele vrátily do normálu a někde se dokonce zlepšily. Ekberg ale hlavně zdůrazňuje, že ačkoliv konzumoval převážně slaninu, vajíčka a máslo, nebyly to jediné potraviny v jeho jídelníčku. Dopřával si také velké množství salátů, ryby, steaky nebo kuřecí maso. Jako dressing používal převážně olivový olej a ocet. Dále jedl také hodně kapustiček, chřestu, nebo si dal trochu avokáda. Odborník na výživu doporučuje, aby strava byla pestrá, komplexní a různorodá. Jen tak totiž dosáhneme zdravého těla a rychlého metabolismu.

Zdroje: https://www.drekberg.com/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK499830/ https://www.youtube.com/watch?v=8ctDyQDIWAc