Funkce ledvin

Ledviny filtrují krev, zbavují ji škodlivin a odpadních produktů organismu, které následně vylučují močí. Ledviny jsou orgánem, který ovlivňuje objem tekutin a hormonálně regulují krevní tlak. Díky ledvinám organismus tvoří vitamin D, který je klíčový pro zdraví kostí a imunitní systém. Navíc se ledviny starají o homeostázu organismu, takže udržují rovnováhu mezi kyselými a zásaditými látkami v krvi.

Mezi odpadní látky, kterých se ledviny zbavují, patří také fosfor a draslík. Jejich hromadění v organismu může totiž vést k vážným zdravotním komplikacím, a tak je u pacientů trpících onemocněním ledvin nutné dát pozor na jejich případnou vysokou konzumaci a zamezit jí.

Abyste zajistili správnou funkci a ledviny vám sloužily celý život bez potíží, je nutné jim dodávat dostatek živin a udržovat je v dobrém stavu.

Výzkumy ukázaly, že chronickým onemocněním ledvin trpí 11 % populace. A v případě, že nedojde k řádné terapii, směřuje nemocný člověk k dialýze, nebo dokonce transplantaci ledvin. Choroba je úzce propojena také s kardiovaskulárními zdravotními problémy. A v posledním desetiletí byl navíc zaznamenán 31,7% nárůst úmrtnosti na chronické onemocnění ledvin.

Dle vědeckých studií existují přesvědčivé důkazy o tom, že zdravý životní styl vede ke snížení rizika propuknutí chronického onemocnění ledvin. Konkrétně se jako pozitivní ukázala rostlinná strava. Na druhé straně ledvinám dle závěrů studií neprospívají ultrazpracované potraviny, červené maso anebo sladké nápoje.

K tomu mohou přispět konkrétní potraviny, které zdraví ledvin podporují a mohou jim pomoci lépe fungovat.

Ryby

Ryby, jmenovitě losos, tuňák, sardinky, okoun pruhovaný, sleď a makrela, jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Ty pomáhají se snižováním hladiny triglyceridů v krvi, čímž mohou přispívat ke snížení krevního tlaku. Jejich dalším účinkem je snižování hladiny lipoproteinu o nízké hustotě neboli LDL (špatného) cholesterolu, a naopak zvyšování hladiny HDL (dobrého) cholesterolu. Přispívají tak mimo jiné i ke zdraví kardiovaskulárního systému.

Ryby navíc poskytují vysoce kvalitní bílkoviny, které jsou klíčové pro celkové zdraví organismu.

Olivový olej

Olivový olej je bohatý na antioxidanty a má tak potenciál snižovat cholesterol a současně i riziko srdečních onemocnění, demence nebo některých typů nádorových onemocnění.

Mimoto se jedná o chutnou alternativu k méně zdravým tukům, jako je máslo, a lze jej použít na vaření, do salátu, marinád či jen k namáčení. V pokrmech je výborný a zároveň při jeho přidání není tolik nutné solit. Pro nejvyšší příjem antioxidantů volte variantu nerafinovaného nebo za studena lisovaného oleje, který je panenský nebo extra panenský.

Zdroj: Youtube

Vaječné bílky

Vaječné bílky jsou svým složením čistými bílkovinami se zastoupením všech esenciálních aminokyselin. Při ledvinové dietě tak slouží jako zdroj bílkovin s podstatně nižším obsahem fosforu než jiné proteiny, jako je vaječný žloutek nebo maso.

Vaječné bílky jsou skvělým zdrojem bílkovin především i v době, kdy člověk chronickým onemocněním ledvin, případně i pozdějším stadiem choroby prochází a už je třeba i dialyzován.

Zelí

Zelí obsahuje mnoho důležitých živin a zároveň má méně draslíku i sodíku. Dodá tělu vlákninu, vitamin C, K, B6, kyselinu listovou a další důležité látky.

Zelí tvoří totiž plno fotochemikálií, které rozbíjejí volné radikály včas, a tak nenatropí žádnou škodu. Zároveň pomáhají chránit buňky před jejich poškozením, což by mohlo vést k vývoji rakovinného onemocnění.

Navíc se jedná o všestranně využitelnou potravinu, kterou je poměrně jednoduché zařadit do jídelníčku. Zelí se dá jíst za syrova v podobě zelného salátu nebo jako rybí tacos. Stejně tak ho ale můžete spařit, ohřát, uvařit anebo podávat jako přílohu. Výborné jsou zelné závitky s krůtím masem, také zelné listy můžete naplnit mletým masem a upéct. Obratem tak získáte chutné jídlo plné živin.

Papriky

Papriky jsou ve výčtu pro tělo skvělých živin velmi podobné zelí. Doplňují denní příjem vlákniny, získáte vitaminy A, B6, B9, C, K a málo draslíku.

Červené papriky obsahují také lykopen, antioxidant, který slouží jako pomoc v ochraně před některými druhy nádorových onemocnění.

Papriky můžete jíst syrové s dipem jako svačinu či předkrm, přimíchat je do salátu, ale také je opéct a použít jako přílohu. I papriky se dají naplnit mletým masem a zapéct jako hlavní pokrm.

Květák

Květák je další zeleninou, která přináší stejné benefity jako předchozí vyjmenované druhy. Obsahuje ale i sloučeniny, které tělo následně dokáže využít k neutralizaci některých toxinů, což v případě, že ledviny nepracují ideálně, velmi pomůže.

Pozor by si na květák měli dát lidé už trpící chronickým ledvinným onemocněním, protože i když je na seznamu vhodných potravin pro ledviny, obsahuje poměrně velké množství draslíku a fosforu.

Česnek, cibule

Česnek je bohatou potravinou na antioxidanty, a skvěle tak dokáže bojovat proti zánětu. Jeho součástí je ale i specifická sloučenina alicin, která chrání zdraví ledvin stejně účinně jako léky na předpis.

Cibule patří do stejné rodiny jako česnek a obsahuje flavonoidy, silné antioxidanty, které jdou naproti zdraví srdce a cév. Zároveň má nízký obsah draslíku a je skvělým zdrojem vitamínu B6, C, manganu, mědi a chromu.

Brusinky

Brusinky jsou obecně známou potravinou, která pomáhá s potížemi močového ústrojí, tím se sice spíše myslí močový měchýř a močová trubice, ale v případě zhoršení stavu se může infekce rozšířit i výše do ledvin. Pravidelná konzumace brusinek tak může pomoci podobné situaci předejít.

Jablka

Jablka obsahují vlákninu, která pomáhá se zdravou hladinou cholesterolu a cukru v krvi. Mimoto mají také spoustu antioxidantů.

Borůvky

S většinou zmiňovaných potravin můžete pomoci ledvinám ke správnému fungování či k prevenci možných potíží, pokud jde ale o borůvky, máme tu v tomto ohledu superpotravinu. Právě borůvky totiž pomáhají s obnovou ledvin.

Borůvky jsou navíc plné přírodních látek, které pomáhají snižovat zánět v těle, jsou skvělým zdrojem vitaminu C, manganu a vlákniny. Konkrétně mangan a množství antioxidačních látek obsažených v borůvkách přispívají ke zdraví kostí a případnému zpomalení úbytku kostní hmoty. Tímto způsobem pak mohou být zvráceny některé problémy spojené s chronickým onemocněním ledvin.

Dopřejte svým ledvinám pestrou stravu bohatou na prospěšné potraviny a dopřejte jim to nejlepší palivo pro jejich bezchybnou funkci. Vaše ledviny vám za to poděkují pevným zdravím a vitalitou. Nezapomínejte, že zdravý životní styl zahrnuje i dostatek pohybu a vyhýbání se škodlivým návykům, jako je kouření a nadměrné pití alkoholu. Dodržováním těchto jednoduchých principů zajistíte svým ledvinám optimální péči a budete se těšit z jejich bezchybné funkce po mnoho let.

 Zdroj:

https://www.health.harvard.edu/nutrition/is-extra-virgin-olive-oil-extra-healthy

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6997266/