Pampelišky jsou mnoha lidmi brány jako nepoddajný plevel, jejich uplatnění a zdravotní účinky mohou tedy příjemně překvapit. Pampeliška, známá latinsky jako Taraxacum officinale, má dlouhou historii využití v tradiční medicíně různých kultur po celém světě. Už staré civilizace znaly její léčivé vlastnosti, přičemž ji využívaly především pro její diuretické, detoxikační a protizánětlivé účinky. Nejenže byla ceněna pro své léčivé účinky, ale také jako zdroj výživy, protože její listy jsou bohaté na různé vitaminy a minerály.

Proč zařadit pampelišku do svého jídelníčku

Nutriční hodnota

Pampelišky jsou přímo nabité látkami, které naše tělo ve stravě nutně potřebuje. Mají v sobě vitamíny A, C, E a K a obsahují vyšší množství železa, vápníku a draslíku než většina zeleniny, kterou běžně najdete v salátu. Tyto živiny podporují zdraví kostí, zraku a imunitního systému.

Detoxikace a podpora trávení

Díky schopnosti podporovat produkci žluči pampeliška napomáhá detoxikaci jater a zlepšuje trávení. Její diuretické vlastnosti navíc pomáhají odplavovat toxiny z těla přirozenou cestou.

Přírodní diuretikum

Pampeliška může být užitečná pro lidi trpící zadržováním vody. Její diuretické schopnosti pomáhájí tělu zbavit se nadbytečné vody a soli, což je přínosné pro udržení zdravého krevního tlaku.

Podpora hubnutí

Ačkoliv přímé důkazy o vlivu pampelišky na hubnutí jsou omezené, její nízký kalorický obsah a diuretické vlastnosti mohou přispívat ke ztrátě hmotnosti jako součást vyváženého stravovacího režimu.

Co z pampelišky využít?

Pampeliška je zcela jedlá. Listy lze přidávat do salátů nebo smoothie, můžete je i usušit a použít k výrobě mastiček. Sbírat listy můžete kdykoliv, ideální je to ale na začátku jara, kdy jsou nejčerstvější.

Květy pampelišky najdou uplatnění v domácím sirupu, nebo dokonce v pampeliškovém víně, které je oblíbené pro svou jedinečnou chuť. Sbírat květy pampelišky je ideální na počátku rozkvětu.

Kořeny se pak používají k výrobě čaje nebo jako přísada do různých pokrmů. Sbírejte je buď na podzim před mrazem, nebo v březnu či dubnu předtím, než rostlina začne kvést. V tuto dobu má kořen nejsilnější účinky.

Zdroje: https://www.healthline.com/nutrition/dandelion-benefits#dosage https://www.healthline.com/health/ways-dandelion-tea-could-be-good-for-your#how-to-make https://www.vlasta.cz/zdravi/pampeliska-jaro-kura-zdravi-jatra-detox/?seznam-hp=1&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.lppartner&dop_ab_variant=null