Zdroj: Youtube

Co se týče samotného přechodu, který nastává obvykle mezi 49. až 55. rokem života, platí pro něj pravidlo třetin – třetina žen nemá žádné potíže, další třetina o probíhajících změnách ví, ale dokáže s nimi běžně fungovat, zbývající třetina pak klimakterium protrpí. Mezi typické příznaky patří vedle návalů horka nebo přibírání na váze i křehká psychika, což má na svědomí nedostatek progesteronu a estrogenu. Spolu s tím dochází ke změnám v uvolňování hormonu štěstí serotoninu – buď se uvolňuje příliš, což způsobuje přecitlivělost, nebo se uvolňuje málo, a ženy pak pociťují hněv a vztek. Vyzrát se dá na nepříjemné příznaky přírodní cestou i pomocí doplňků stravy.

Pohybem na špatnou náladu

Průzkumy ukazují, že ženy se sedavým způsobem života mohou mít závažnější příznaky přechodu než ženy, které jsou aktivní.

Pohybu bychom se tedy po menopauze neměly vzdávat, naopak by měl být přirozenou součástí našeho denního programu. Při cvičení se navíc do těla uvolňují endorfiny, které zlepšují náladu a navozují pocit spokojenosti. A právě výkyvy nálad, podrážděnost, častější melancholie a pocity smutku obvykle přechod provázejí. „Doporučuji, aby ženy byly aktivní. Není potřeba, aby se do úmoru dřely na strojích v posilovně, úplně postačí pravidelné svižnější procházky na čerstvém vzduchu. Mimo jiné si tím zlepšují kondici, průtok krve, přísun kyslíku do mozku a navíc si udržují zdravou hmotnost,“ potvrzuje gynekolog MUDr. Pavel Turčan.

Péče a výživa poševního prostředí

Kromě hlavního pohlavního hormonu estrogenu přicházejí ženy v období klimakteria i o kolagen – bílkovinu s vláknitou strukturou, jejímž úkolem je zpevňovat, posilovat a regenerovat tkáně (tedy svaly, kosti, sliznici). Úbytek kolagenu má za následek i větší náchylnost pochvy k zánětům, dochází k jejímu nedostatečnému zvlhčení, což vede k suchosti, svědění i pálení. Tyto potíže pak přirozeně vedou až k nechuti na sex. Důležitá je proto správná péče, která zahrnuje intimní hygienu a také včasnou léčbu vaginálních zánětů, které se mohou po menopauze objevovat častěji. Kolagen je potřeba v tomto období tělu dodávat externě, a to ve formě tablet či prášku, velmi účinný je i kolagen v tekuté formě k pití. K mytí intimních partií se hodí mýdla s vyšším pH, aby se zamezilo zánětům pochvy v důsledku zásaditějšího prostředí. Při pocitu suchosti, pálení a svědění mohou rychle ulevit vaginální čípky s obsahem beta glukanů a sodné soli kyseliny hyaluronové. „Pomáhají udržovat přirozenou vlhkost a přirozené pH intimních partií a zároveň vytvářejí a obnovují kultury, které v těchto částech těla žijí a chrání je,“ vysvětluje Ing. Adrián Doboly z biotechnologické společnosti Natures.

Jezte omega-3 a zdravé tuky

Správná strava je alfou a omegou našeho zdraví a výrazně může pomoct i v přechodu, zvlášť pokud nás trápí výkyvy nálad a nárůst hmotnosti. Do jídelníčku zařaďte potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny a tryptofan. „Jedná se o významnou aminokyselinu, která podporuje vyplavování serotoninu, často označovaného jako hormon štěstí,“ říká gynekolog MUDr. Pavel Turčan, Ph.D., s tím, že tryptofan najdete například v oříšcích, semínkách, tučných rybách, ale také v hořké čokoládě. „Významně může pomoct i vitamin D v kombinaci s mateří kašičkou. Ta obsahuje unikátní směs aminokyselin, vitaminů a enzymů a pomáhá regulovat hladinu ženských hormonů, což pomáhá zmírňovat nepříjemné příznaky,“ dodává lékař.

Uvádí se, že až 60 % žen trápí po menopauze přibírání na váze a pomalejší metabolismus. V organismu totiž dochází k hormonálním změnám, které mají velký vliv na tělesné procesy. „Při úpravě stravy je proto důležité zachovat zejména množství bílkovin. Nízký příjem bílkovin může zapříčinit ztrátu svalové hmoty a ta se ve vyšším věku obtížně získává zpátky,“ dodává Lukáš Vrána z programu The 1:1 Diet a dodává, že menopauza má na svědomí i změnu v distribuci tuku v těle a jiné vnímání pocitu sytosti oproti dřívějšku.

Hormonální terapie a pravidelné kontroly

Klimakterium je přirozený proces, který vyžaduje léčbu jen tehdy, když žena prožívá skutečně nepříjemné symptomy. S akutním klimakterickým syndromem pomáhá hormonální substituční terapie, kterou však lékaři doporučují v nejnižší možné dávce a po nejkratší dobu tak, aby došlo k dostatečné úlevě. Vždy je proto vhodné poradit se se svým lékařem a probrat, jaký typ léčby je pro vás nejvhodnější vzhledem k ostatním zdravotním problémům či genetické predispozici. Svou roli hraje i životní styl. Od návalů horka může pomoct vyhýbání se kofeinu, alkoholu, stresu, kouření a vysoké teplotě v místnosti. „Ani po menopauze by neměly ženy zapomínat chodit na pravidelné prohlídky ke svému gynekologovi a veškeré své obtíže spojené s klimakteriem s ním konzultovat. Důležité je dávat pozor zejména na krvácení po menopauze, které není běžné. Může se jednat o projev rakoviny vaječníků, dělohy nebo děložního čípku. Jestliže se takové krvácení objeví, objednejte se na kontrolu co nejdříve,“ radí Kateřina Šédová, zakladatelka neziskové organizace Loono, která se reprodukčnímu zdraví věnuje v rámci své kampaně Dole dobrý.

Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8306056/

https://www.nzip.cz/clanek/769-prechod-priznaky