MÁ TO SMYSL

Od trenéra byste neměli očekávat jen výsledky a dosažení svých cílů. Měl by pro vás být motivátorem a oporou. „Kromě nastavení tréninkového plánu na míru nad vámi bude držet pomyslný bič, dohlédne na to, abyste byli důslední. To vám pomůže hlavně v případě, že máte problém donutit se trénovat pravidelně,“ říká Jan Dvořáček, spoluautor vzdělávací platformy Makej vole! Trénink. Nakonec i peníze, které mu zaplatíte, jsou motivací nepolevovat.

ONLINE KOUČOVÁNÍ

Trenér by rozhodně neměl být jen tím, kdo vám pošle pár mailů a zbytek nechá na vás. Měl by vás vidět běhat nebo cvičit a znát váš zdravotní stav. Jen tak může pomoci se správnou technikou a zabránit zranění či přetrénování. „Osobní účast trenéra při tréninku má jasné benefity, trenér vidí chyby v tréninku či technice a může vás hned opravovat. Okamžitá zpětná vazba je stěžejní. Chcete se na něco zeptat, nějaký pohyb vám nesedí? Trenér může obratem reagovat. Je to ale samozřejmě také finančně náročnější,“ vysvětluje Dvořáček.

Trénovat se pochopitelně dá i na dálku. Záleží ale na formě komunikace a dohodnuté frekvenci zpětné vazby. „Při tréninku na dálku se to dá řešit zasíláním tréninkových videí nebo občasným tréninkem s osobní účastí trenéra. Pokud vám ale někdo napíše tréninkový plán a pak o něm dlouho neuslyšíte, tak to určitě nedává smysl. Takových trenérů je dnes ale bohužel plný internet,“ varuje Dvořáček.

PAPÍR NENÍ VŠECHNO

To, že člověk absolvuje nějaký kurz nebo získá potřebné certifikáty, z něj dobrého trenéra nedělá. Trenérská licence by měla být samozřejmostí, stejně tak jsou dobrým ukazatelem odborné kurzy, ale trénování je především o teoretických znalostech, schopnosti předávat tyto vědomosti svým svěřencům a o neustálém vzdělávání se.

Naučit trénovat sám sebe i ostatní zabere mnohem více času než jedno odpoledne na kurzu. Získat potřebné vědomosti o vedení tréninku, technice, výživě nebo regeneraci trvá dlouhé měsíce, někdy i roky. „V dnešní době je také potřeba zmínit, že ani desetitisíce sledujících na sociálních sítích neznamenají, že je daný člověk dobrý trenér,“ dodává Dvořáček.

UJASNĚTE SI, CO POTŘEBUJETE

Při výběru trenéra je důležité vědět, co od něj chcete. Každý se totiž specializuje na něco jiného. Pokud potřebujete nastavit běžecký tréninkový plán, pravděpodobně nepůjdete za trenérem, který své klientky připravuje na soutěž bikini fitness. Chcete se zaměřit na nárůst svalové hmoty? Připravit se na běžecký závod? Zbavit se konkrétní bolesti? Jste těhotná nebo po porodu, ale bez pohybu si to neumíte představit? I to jsou faktory, podle kterých byste měla hledat konkrétní typ trenéra. Pro někoho může být důležitým kritériem i pohlaví – třeba proto, že se komfortněji bude cítit s trenérkou.

Důležité je také rozhodnout se, zda chcete mít trenéra jen pro sebe nebo jestli dáte přednost většinou levnější variantě, kdy jste součástí nějaké party. Jde například o běžecké kurzy nebo skupiny s pravidelnými výběhy. Skupinové lekce bývají zaměřené na rozvoj výkonnosti, při individuálních lekcích je mnohem více prostoru na zlepšení vaší techniky. „Co se týká běžeckého tréninku a má-li jít opravdu o výkon, tak rozhodně doporučuju individuál. Takový trénink vás posune nejdál,“ vysvětluje Dvořáček.

A kde takového trenéra najít? Než začnete vyhledávat na internetu, ptejte se, kde můžete. Osobní zkušenosti od někoho, koho znáte, jsou nejcennější. Až pak si můžete trenéra ‚vygůglit‘ a zjistit podrobnosti a další recenze. „S trenérem si před prvním tréninkem osobně promluvte, nebo mu alespoň zavolejte, abyste se ujistili, že je vám sympatický a dovedete si představit, že s ním trávíte nemalou porci času,“ doplňuje Dvořáček.

Zdroje: Kondice 5/24, https://www.trailrun.cz/cs/m-411-makej-vole-trenink